לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

לטיול בנושא אסטרולוגיה - לחצו כאן


כניסה לעולם האסטרולוגיה:

"אין לך כל עשב ועשב שאין לו מזל ברקיע, שמכה אותו ואומר לו גדל!" (בראשית רבה י,7)

המתקבל לסנהדרין היה חייב להיות בעל ידע ב"מזלות ואיצטגנות (הרמבם, הלכות סנהדרין, פרק ב, הלכה א)

מה לגלגל מזלות ולבית כנסת? תשאלו. והרי ידוע שהיהדות אוסרת עבודה זרה, והאסטרולוגיה נחשבת לכזאת. ובכן, מתברר שלא תמיד היה זה כך....

כשבני ישראל יצאו ממצרים הם התחלקו ל12 שבטים, לפי המשנה כל אחד מהשבטים הייה שייך לאחד מ12 ההשפעות האסטרולוגיות. עדות לכך ניתן למצוא בברכת יעקוב לבניו, ברכת השבטים: בראשית מ"ט. להלן ברכת השבטים בהקשר האסטרולוגי שלה בהקשר האסטרולוגי:

טלה - בנימין - בנימין זאב יטרף. הזאב היה אחת החיות שסימלה את כוכב מאדים, כוכב מאדים הוא הכוכב המשפיע על מזל טלה. הזאב הוא גם חיית משפחה חמה וגם חיה טורפת – לוחמנית.

שור - יששכר - יששכר חמור גרם רובץ בן המשפתיים, ירא מנוחה כי טוב ואת הארץ כי נעמה. בבכרת יששכר באים לידי ביטוי תכונותיו של השור ושל מזל שור שהוא מזל של האביב. השור אוהב מנוחה ואת האדמה.

תאומים - שמעון ולוי - שמעון ולוי אחים כלי חמס מכורתיהם. האחים הם התאומים. מזל תאומים מושפע על ידי מרקורי שנחשב גם לאל הגנבים.

סרטן - זבולון - זבולון לחוף ימים ישכן והוא לחוף אניות וירכתו על צידון. הסרטן שוכן גם הוא לחוף ימים. והוא נע על צידו – ירכו. מזל סרטן מושפע על ידי הירח, וכך גם הגאות והשפל של חוף הים.

אריה - יהודה - גור אריה יהודה מטרף בני עלית כרע רבץ כאריה.

בתולה - אשר - מאשר שמנה לחמו והוא יתן מעדני מלך. הסמל של מזל בתולה הוא השיבולים שמהם עושים את הלחם.

מאזניים - דן - דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל. מאזניים קשורים לצדק, שזאת המידה שמתבקשת בדין.

עקרב - גד - גד גדוד יגודנו והוא יגד עקב. תכונתו של העקרב שיש לו כוח פנימי שעוזר לו להתגבר על מכשולים בדרך שבה הוא כמו קם לתחייה מחדש מתוך האפר, כשם שמתואר כאן שבט גד.

קשת ודגים- יוסף –אפרים ומנשה- ותשב באיתן קשתו ויפוזו זרועי ידיו מידי אביר יעקב. הכוכב המשפיע על מזלות דגים וקשת הוא יופיטר. מזל קשת הוא המזל הקשור לאבירות, דגים קשור גם כן לתכונת האבירות, אלא שאצל דגים היא פנימית. יופיטר מייצג אידיאלים, התרחבות, ואין כמו שבטי אפרים ומנשה, ממשיכי דרכו של יוסף, לייצג דרך זו.

גדי - נפתלי - נפתלי איילה שלוחה הנותנת אמרי שפר. הגדי מקפץ על ההרים, כמו האיילה, מתקדם מסלע לסלע, במקומות שאף אחד אחר לא יכול לעבור בהם, זו תכונתו של מזל גדי שמושפע על ידי סאטורן.

דלי - ראובן - ראובן בכורי אתה וראשית אוני, יתר שאת ויתר עוז פחז כמים, אל תוותר. מזל דלי הוא למעשה המזל של הדליי – זה הנושא את המים, מזל דלי קשור לאורנוס ולקורונוס. קורונוס – שבתאי הוא ראשית האון של האלים, האב הקדמון. לדליי יש מבט על, רגש אחווה אנושי, ויכולת לשנות. יש בו נשמה יתרה.

לפי המשנה כשיצאו בני ישראל ממצריים הם הלכו ב12 קבוצות, לפי החלוקה לשבטים, כשכל שבט נושא אתו דגל בצבע אחר. הצבע שהשבטים בחרו היה בהתאם להשפעה האסטרולוגית שאותה ייצגו.

יתרה מזאת, לכהן הגדול היה אפוד ועליו חושן ובו 12 אבנים. 12 האבנים היו קשורות, כל אחת, ל12 מזלות אסטרולוגיים, ואלו בתורם ל12 השבטים (כך טוען בן השאר גם יוסף בן מתתיהו).

המספר 12 הוא מספר שהביאו אתם בני ישראל ממצרים. במצרים התפתחו השיטות המספריות הקשורות ל12. החלוקה של היום והלילה ל12 חלקים, ואסטרולוגיה של 12 קבוצות כוכבים בשמיים (דוגמאות נוספות הם שנה של 360 יום בשנה, מעגל של 360 מעלות, וכו'..). 12 מופיע בטבע בצורה של 12 מחזורים – חודשים של הירח במחזור של השמש – שנה, ומכאן אולי החשיבות שלו. 12 גם קשור לשיטה מספרית המיוסדת על יחסי ה3 וה6, שיטה שנחשבה למקודשת מכיוון שמוצאים את היחסים שלה בפרופורציות של גוף האדם. 12 הוא גם מספר שמתמטית קל לחישוב. השיטה הקשורה למספרים של 6 נחשבה מקודשת במצרים.

בכנען ובמקומות אחרים בעולם האסטרולוגיה הייתה מבוססת על המספר 7 ולא על המספר 12. החשיבות של המספר 7 היא, בין השאר, שיש 7 גרמי שמיים שנראים נעים בשמיים על רקע הכוכבים הקבועים. ה7 הם: השמש, הירח ו5 כוכבי הלכת הנראים בעין. חשיבות נוספת הנה שישנם 7 צבעים בקשת, שסימלה בימי קדם את הברית שבין האלוהים לבין הארץ.

ואכן, בארץ ישראל חיו 7 עמי כנען, 7 שמקבילים, אולי, ל7 גרמי שמים. 7 עמים אלו צוו למלא את 7 מצוות בני נוח, וזה סומל על ידי 7 צבעים בקשת, שהיא הברית הקדומה שאלוהים כרת עם כל בני האדם. 7 עמים אלו נושלו ונורשו על ידי 12 שבטי ישראל, בזכות ברית מחודשת יותר שכרת אלוהים עם אברהם, ברית שבה אברהם עבר בין 12 בתרים, הלא היא ברית בן הבתרים.

במילים אחרות: האסטרולוגיה הוותיקה, הפרמיטיבית של 7 הוחלפה על ידי אסטרולוגיה חדשה, גבוהה יותר, של כוכבים, של12. ובמסגרת זו מקבל אברהם את ההבטחה שזרעו יהיה ככוכבים לרוב...

12 שבטי ישראל שכבשו את הארץ התנחלו, כל אחד בתורו, ב12 נחלות.

ההיסק שמייד עולה על הדעת מכל זאת הוא שאם 12 השבטים אכן מבטאים 12 השפעות אסטרולוגיות, כל כברת אדמה בישראל יש לה את ההשפעה האסטרולוגית הייחודית שלה, שמתאימה לשבט שהתיישב עליה. זה אומר שישראל היא כעין מיקרוקוסמוס של היקום כולו, כל ההשפעות השונות של גלגל המזלות קיימות בארץ. ישראל היא בדמות העולם כולו, והעולם הוא כמראה השמיים.

כל אזור בארץ הוא תחת השפעה אסטרולוגית אחרת לפי החלוקה של הארץ לשבטים. למשל, אזור בית אלפא הוא בתחומו של שבט יששכר תחת ההשפעה של מזל שור, מכיוון ששבט יששכר מזוהה עם מזל שור

.

אם נסתכל רגע על מפת הארץ לפי קו המחשבה הזה הרי שהחלוקה להשפעות היא כדלהלן:

טלה – אזור הרי בנימין

שור – העמקים והגליל התחתון

תאומים – ירושליים ודרום הר חברון

סרטן – עמק זבולון מפרץ חיפה.

אריה – הרי יהודה וחברון.

בתולה – גליל מערבי

מאזניים – אצבע הגליל וגם אזור תל אביב

קשת – אזור השומרון

גדי – גליל עליון וגליל מזרחי

דלי – עבר הירדן

דגים – צפון השומרון

הליוס - אל השמש ו4 היסודות:

 

את ההבנה של אסטרולוגיה אפשר להתחיל בהבנה של החשיבות של המספר 4, הקשור ל4 היסודות. מרכבתו של אל השמש – הליוס נמשכת על ידי 4 סוסים. המזלות האסטרולוגיים מתחלקים ל4 סוגים. מזלות אש שהם: טלה אריה וקשת. מזלות מים שהם: סרטן, עקרב ודגים. מזלות אדמה שהם: שור, בתולה וגדי, ומזלות אויר שהם: תאומים, מאזניים ודלי.

השמש, שהיא הגרם השמימי שאולי הכי הרבה משפיע עלינו, מחלקת את השנה ל4 עונות, שזה תוצאה של השינויים בזוויתה ובמשך זריחתה ואורה. אלא שהקדמונים האמינו גם שבנוסף לשינויים הפיזיים הנובעים מהשמש, יוצאים ממנה גם 4 סוגים שונים של אנרגיה שמסומלים במיתולוגיה ובאגדה הקדמונית על ידי 4 חיות: שור, אריה, נשר ונחש. אלו הם 4 החיות שמופיעים בברית החדשה בחזון יוחנן ובתנ"ך בספר יחזקאל, בצורת שור, אריה, נשר ואדם. (מדוע החליפו את הנחש באדם? ... אלוהים יודע).

4 חיות, או 4 השפעות, אלו הם הביטוי האנרגטי של ההופעה הפיזית של 4 היסודות שמהם מורכב העולם והם: אדמה, מים, אויר ואש. והם מסמלים בתורם, שור – אדמה, נחש או אדם – מים, נשר – אוויר, אריה – אש.

ובכן, השמש – הליוס נמשך על ידי 4 כוחות שמסומלים על ידי 4 הסוסים, ואחד הביטויים שלהם על גבי האדמה הוא בהופעה של 4 העונות המסומלים, בפסיפס, על ידי 4 הנשים שבקצוות הריבוע.

4 הסוסים, ההשפעות, מתחלפים ביניהם בהובלה של גלגל המזלות האסטרולוגי לפי הסדר של: אדמה, אויר, מים, אש. התוצאה שלהם שנובעת ממרכז המעגל מופיעה בחיצוניות שלו בדמות 4 העונות המסומלות על ידי 4 הנשים.

ומדוע סדר זה דווקא? האם יש משמעות לסדר של היסודות? מתברר שכן. הסדר חשוב, מכיוון שכך נמנע המפגש בן מים ואדמה, אוויר ואש, מפגש שיש בו פוטנציאל של התמזגות, גדילה ושינוי, מפני ששני הזוגות הללו מגיבים זה לזה, ועל ידי כך נשאר כל אחד מהסוסים הללו לעצמו ומתמקד במשימה של סחיבת העגלה (מים ואדמה גורמים לדברים לצמוח. אוויר מלבה אש).

 

כל אחד מהיסודות משפיע על 3 מזלות, על כל אחד מה3 באופן אחר: אחד מהמזלות הוא דומיננטי, שני קבוע, ושלישי משתנה. למשל, ביסוד אדמה ישנם שלושה מזלות: שור, בתולה וגדי, גדי הוא דומיננטי, שור קבוע, ובתולה משתנה. 4 ההשפעות של השמש והעונות, המתחלקים כל אחד ל3 סוגים, נותנים לנו ביחד 12 מזלות, שזאת האסטרולוגיה של הכוכבים הקבועים, של ה12.

המזלות הקרדינלים הם מזלות הנמצאים מייד לאחר נקודות חשובות במסעה של השמש בשמים, כלומר נקודת שיא האור, נקודת שיא החושך, וימי השוויון. מזלות אלו הם המתחילים של השפעה, בין אם יהיה זה קיץ, אביב, סתיו או חורף. ולכן הם נקראים פעילים או קרדינליים. והם הצד הפוזיטיבי, הפעיל של השלוש. לאחר שהאיכויות הפעילות הביאו את ההשפעה, התחילו את ההתחלה, מגיע זמן של קביעות, זמן שבו נדמה שדבר לא ישתנה, זמן זה הוא האמצע, והוא נותן לנו את ההשפעה במלאותה, הוא הצד הנטרלי, הקבוע של השלוש. אלו הם המזלות הקבועים.

הקבוצה הבאה נקראת קבוצת האיכויות המשתנות. למרות שנראה היה בתקופת האיכויות הקבועות שדבר לא ישתנה, מה שהיה הוא שיהיה, וכו'… בכל זאת, תהליכים קרו מתחת לפני השטח, ועתה הגיע זמן של שינוי, מכיוון שכל דבר בעולם שלנו משתנה. אתה לא יכול לטבול באותו נהר פעמיים, מכיוון שכל דבר או גדל או קמל, וכל דבר יש לו התחלה, אמצע וסוף. הסיום של השפעה מתרחש על ידי שינוי, יכולת להשתנות, ויכולת זאת היא הצד הנגטיבי, הקולט, של השלוש.


ראינו, אם כן, שביהדות, עד תקופת המשנה ובמיוחד בתקופה הקדומה, הייתה האסטרולוגיה מקובלת. יש לנו על כך מספיק עדויות במשנה ואף בתנ"ך. אלא שבהמשך הדורות, בתקופת המשנה, יצאו החכמים כנגד האסטרולוגיה, אולי כריאקציה לפופולאריות שלה אצל הגויים, והשתרשה גם הדעה שעם ישראל הוא מעל האסטרולוגיה, הוא נתון ישירות בידי האל, שהרי "אין מזל לישראל". מכל מקום במאה הרביעית והחמישית לספירה אנחנו מוצאים גלגלי מזלות ענקיים על רצפות בבתי כנסת, ביחד עם ציורי ארון הקודש, המנורה, ומוטיבים יהודיים ותנכיים אחרים. מעניין הדבר שבכנסיות מאותה תקופה לא נמצאו גלגלי מזלות, ולעומת זאת כיום נמצא גלגלי מזלות על רצפות בכנסיות (כמו, למשל בדורמיציון בירושלים) ולא נמצא גלגלי מזלות בבתי כנסת. אכן הגלגל (המזלות) מתהפך.


 

מאמרים על נושאים רוחניים - לחצו לקישור

משמעות של צבעים

נומרולוגיה

ישובים רוחניים

אדריכלות מקודשת

אנתרופוסופיה שטיינר

אסטרולוגיה

 

 

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics