לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אסטרולוגיה רומאית.

את אחת הדוגמאות הבולטות ביותר של מיקומו וחשיבותו של המיספר 7 ניתן למצוא בפוליתאיזם של האימפריה הרומאית. הרומאים היו עובדי אלילים, היה להם פנתיאון של אלים שבשיא פיתוחו, בתקופת הקיסרות, התמצה ב7 אלים עליונים ששולטים על 7 תחומי חיים שכוללים את הכל. כל דבר שקורה, כל פרח, כל חיה, כל תכונה, נכנס תחת השפעה של אחד מ7 האלים שמזוהים עם 7 כוכבי הלכת. הרומאים חילקו את הצמחים ל7 לפי החלוקה האסטרולוגית, את סוגי החיות ל7, את הצלילים בסולם המוזיקלי, את סוגי התנהגויות בני אדם, ואמרו ש7 ממלכות 7 האלים האסטרולוגיים שולטות על כל מעשי בני האדם. 7 אלים אלו מקבילים, כאמור, ל7 גרמי השמיים הנודדים.

האל הראשון הוא אפולו, שקשור לשמש: אפולו הוא אל שקשור להגשמה עצמית, אומנות, אישיות, לדרך שבה זורח כוכבו של אדם בעולם, כיצד אותו אדם משפיע, בא לידי ביטוי. אפולו הוא אל האור, התבונה, המוסר החברתי והאומנויות.

האלה השנייה היא דיאנה, אלת הירח: דיאנה היא אלה שקשורה לדרך שבה הסביבה משפיעה על האדם, כיצד האדם קולט את סביבתו, מגיב אליה, משקף אותה, כיצד פועלים אצלו האינטואיציה והאינסטינקט, ומכאן גם שדיאנה היא אלת חוכמה, אך גם אלת צייד.

האל השלישי הוא מרקורי: האל מרקורי, שליח האלים, הוא שליח מכונף וגם אל המסחר, הוא משפיע על התקשורת, תקשורת בן אישית, לימוד, מסחר, ריפוי וחוכמה. מרקורי, להבדיל, הוא גם אל הגנבים.

האלה הרביעית היא וונוס – נוגה: אלת האהבה משפיעה על היצירה, האומנות, המיניות והלידה. התחום שלה נרחב ומתחיל מהולדת ילדים ואהבת אם ועד אהבת אסתטיקה ויצירות אומנות. וונוס היא אלה חושנית הקשורה לפריון ליופי, להרמוניה ולרגש, היא נולדה מקצף הגלים.

האל החמישי הוא מאדים – מרס: האל הפטרון של הרומאים, הוא קשור לחקלאות, אך גם למלחמה. מרס שולט על תחומי המשפחה, הבית, קשרי הדם, וגם על הדרך שבה אדם מתמודד עם החיים, המקום שממנו הוא בא, המאבק שלו. לאספקט של המאבק שקשור למרס יש 2 פנים: האחד זה מאבק פסיבי הקשור למשפחה ולאדמה, יכולת הספיגה של האדם, ההתמודדות עם השינוי. האספקט השני הוא המאבק האקטיבי, המלחמה עם העולם, הכוח של האדם לגייס את האנרגיה העצורה בו למען מטרה מסויימת.

האל השישי הוא יופיטר - שהוא גם מלך האלים לפי הפנתאון הרומאי: יופיטר הוא דמות נשגבת, אידיאלית, וקשור, לכן, לחופש, להתרחבות, לאידיאלים. מתוקף תפקידו כמלך הוא קשור גם לצדק, אך גם ללימוד, לשינוי, לרוחניות. הדמות של המלך היא גם דמות אלוהית של גאולה, ולכן יופיטר היה גם, בהמשך, כוכבו של ישוע.

האל השביעי בפנתאון הרומאי האסטרולוגי - הוא סאטורן, סבא זמן. שבתאי, מתוקף היותו קשור לזמן הוא שולט על החומר, משפיע על הרצינות, כובד הראש, העקרונות, הקשיים שבדרך, וגם על הסיומות, על המגבלות, ועל המוות. שבתאי קשור להתמודדות.

לפי הרומאים כל אחד מהאלים האלו משפיע על זמן מסויים בשנה – לפי החלוקה האסטרולוגית המקובלת, וכן גם על יום אחד בשבוע. שריד לאמונה הזאת ניתן למצוא בשמות ימי השבוע בצרפתית, באנגלית, ובשפות לטיניות אחרות.

שמות ימי השבוע בצרפתית:

יום שני – לונדי – לונה – ירח

יום שלישי – מרדי – מרס

יום רביעי – מרקרדי –מרקורי

יום חמישי – ג'ודי – יופיטר

יום שישי – ונדרדי – וונוס

יום שבת – סאטרדיי – סאטורן (אנגלית)

יום ראשון – סאנדיי – סאן – שמש. (אנגלית)

הרומאים היו נוהגים לכוון את פעולותיהם לפי השפעתם של האלים בימי השבוע השונים, למשל, יום רביעי שהוא יום של מרקורי – אל הסוחרים, היה יום של מסחר.

יישום של האמונה בחלוקת השפעות האלים ל7 ניתן למצוא במדעים כמו קריאת כף היד: לאזורים השונים בכף היד, לגבעות, לעמקים ולאצבעות, יוחסה השפעה של אחד מ7 גרמי השמיים. לכל אחד מ7 הפלנטות, למשל, מיוחסת גבעה אחרת בכף היד, והגבעות הללו מכסות את 7 תחומי החיים הכוללים: אישוית, רגישות, למוד, עשייה, התמזגות, רוחניות והתמודדות.

דוגמא בולטת לחלוקת העולם ל7 הייתה 7 הצלילים של הסולם המוזיקלי. המוזיקה הראתה שקיים סדר כלשהוא ביקום וסדר זה התבסס על החלוקה ל7.

האמונה הרומית ב7 אלים השולטים בעולם גררה הקמת מקדשים שונים לכל אחד מהשבע, ביצוע טקסים ופולחנים שונים לכל אחד מהשבע, חגיגת חגיגות שונות לכל אחד מהשבע.

בכל עיר רומית, מן הסתם, היה מקדש ליופיטר – אבי האלים, וכן למרס – הפטרון של רומא, לעיתים היה גם מקדש לאפולו (או בשמו האחר הליוס), שאותה קידשו במשחקים האולימפיים. כמו כן היו מקדשים לנשים - לוונוס, או בשמה האחר -אפרודיטה, שלה הוקדשו גם בתי המרחץ. לדיאנה – אלת הירח, שלה הוקדשו מקדשים ביערות ובטבע שמסביב לעיר, ושלעיתים מוחלפת על ידי אלות אחרות: הרה, אתנה, ועוד... בשוק היה, מן הסתם, פסל או מזבח להרמס. כך שהיחיד שנשאר חסר הוא סאטורן – כורונוס – סבא זמן, שהמקדש שלו, מן הסתם, הוא נצחי, ומעבר לזמן, וגם לו היו לעיתים מקדשים, (במקדשו ברומא היה את הארכיון הממלכתי).

בארכיטקטורה הרומית יש התייחסות לאסטרולוגיה דרך בניית אמפיתאטרון. כששרטטו תוכנית של אמפיתיאטרון, עשו זאת בעזרת שרטוט ארבע משולשים אחד מונח באלכסון על גבי השני בדרך שתיצור מעגל אסטרולוגי, מעגל ומשולשים אלו שימשו כבסיס למידות של האמפיתאטרון והבמה.

 

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics