לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

לטיול בנושא הבהאים - לחצו כאן

 

הדרך של הבהאים - 7 העמקים

זו הייתה השתלמות של מורי דרך וותיקים מכל הארץ, עבדו ביקש ממני להעביר את החלק העיוני, עבדו הוא מספר סיפורים מעכו, השם האמיתי שלו הוא עבדו סלוודור, כפי שהוא נוהג תמיד לספר, סלוודור מראה את הצד הדרום אמריקאי במשפחתו, אימו או סבתו, אם אינני טועה, הם מדרום אמריקה, עבדו עצמו הוא נוצרי יווני, ההשתלמות הייתה על הבהאים ועל הסופיים (הענף המיסטי באיסלאם) , בקיצור בלגן שלם.

הימים הם ימי רעה ומצוקה לענף מורי הדרך, ימי אינתיפאדה ו"אין עבודה", ונקודת האור היחידה היא פתיחתם של הגנים הבהאים החדשים בחיפה. וזה גם עניין ההשתלמות שלנו, תשאלו: ומה עניין הסופים לכאן? ובכן, עניין גם עניין, מתברר שהבהאים התגלגלו להם והתפתחו להם מהסופים, מה גם שבעכו עצמה, שם הייתה ההשתלמות, תולדותיהם שזורים בתולדותיהם של הסופים של עכו, זה עניין שאפשר ללכת ולראותו – הגנים הבהאים, וגם זה עניין שאפשר לראותו – הסופים. ובכן מכל הטעמים הללו ההשתלמות הייתה על 2 הנושאים, והנה נדרשתי לעמוד בפני פורום מכובד של מעל 50 איש, ממיטב מדריכי הטיולים של הארץ, לאחר שאלו נפגשו זה עתה עם שייך כריזמטי סופי, ולהסביר להם בחדר מחניק, ביום שרב לוהט, כשבחוץ מעל 40 מעלות, ובפנים אפילו יותר, וכמובן שאין מזגן, להסביר להם על הבהאים.

מכיוון שכבר הייתי חצי מעולף, והזיעה ניגרה על צווארי ובמורד גבי, והם היו מעולפים גם כן, החלטתי לפתוח מייד במתקפה, שתסיט מעלי את האש (תרתי משמע) , ותעורר את הקהל ותנשוב בו מעט רוח.

"אתם מדריכים עכשיו, וגם תדריכו בעתיד, אינשאללה, הרבה סיורים בגנים הבהאים" פתחתי ואמרתי, מבלי שהם עדיין יחשדו במה שמתקרב ובא עליהם, "האם מישהו יכול להגיד לי , אם כן, מה היא בעצם תורתם? מה הם אומרים? מה המסר שלהם לעולם? מה הם מאמינים בו?" הטחתי בהם בזה אחר זה, ולפני שמישהו יכל להתאושש הכיתי שנית, סוגר בזה עליהם את הגולל: "ולפני שמישהו יגיד לי שהם מאמינים באלוהותו של הבהא אוללה" המשכתי ואמרתי " אני רוצה לדעת האם אותו מישהו יכול להגיד לי מה אותו בהא אוללה אמר? מה הייתה תורתו? מה הדרך שהוא הציע ומציע לבן אדם פשוט כמוני?" .

השתררה דממה. דממה שבה אפשר הייה לשמוע את השקט, אף קול לא נשמע, אף טרטורו של המאוורר או המזגן לא נשמעו, כי לא היו כאלו, רק טפטוף טיפות הזיעה במורד הגבות המיוזעות שיצרו כבר אצלי סטלקטטים וסטלגמיטים במורד בית השחי ובמקומות אחרים.

כמובן שאיש לא ענה, אולי הייה זה החום, אולי הם לא ידעו, אולי הדרך שבה שאלתי.

את ההשראה לאותם שורות מחץ ספורות , שמאז אני שומר אותם אצלי כתחמושת, קיבלתי בסיור של קבוצה מכובדת אחרת לגנים החדשים בחיפה, ירדנו אז ממרומי הכרמל אל המקדש, דרך 7 טרסות יפהפיות, 7 עיגולי דשא, על פני טווסים, גביעים ומים זורמים, והגענו אל המרפסת של המקדש בעל כיפת הזהב ו7 עמודי הקשתות בכל צד שלו, צופים אל מפרץ עכו, ופתע הכתה בי ההכרה! הדבר האחרון שאנחנו שמים לב אליו הוא המובן מאליו, איך הייתי כה עיוור עד עכשיו, הכיתי על חטא, הרי כאן מיקרה קלאסי של גיאוגרפיה מקודשת, הרי כל שורת הגנים הנפלאה הזו, כל שדרת הגנים, קו הגנים, שהיום הוא מושלם מראש הכרמל ועד תחתיתו, כל כולו מצביע לכיוון אחד, אם ממשיכים אותו בקו ישר על פני המפרץ, הוא מגיע למקום קבורתו של הבהא אוללה מצפון לעכו, שהוא הוא המקום הקדוש ביותר לבהאים, המקום שכלפיו הם מתפללים, הקיבלה שלהם. בחיפה קבור מבשר הדת, השער – הבב, ואילו האיש עצמו, מייסד הדת, התגלמות האלוהים, זוהר האל, הבהא אוללה, קבור בעכו.

אחת המטרות, אם כן, של קו הגנים החדש שנוצר, וגם של המיקדש של הבב הקודם שהיה, היא להצביע, להראות, לכיוון של עכו, של הבהא אוללה, של הדת הבהאית, ולו רק במובן הסמלי של המילה. השער הוא חשוב כל עוד הוא מוביל לאן שהוא, הגנים הבהאים מקסימים, אך מה תכליתם? מה היא בעצם הדרך הבהאית?

הבהא אוללה אומר שהדרך מורכבת מ7 שלבים (ומכאן גם חשיבות הופעת המספר 7, כפי שצוין קודם לכן, בארכיטקטורה של הגנים ושל המקדש), יש כאלו שקוראים לזה 7 ערים ויש כאלו שקוראים לזה 7 העמקים, זה לא משנה כל עוד מבינים את 7 השלבים הללו בדרך אל האלוהים. 7 השלבים שהבא אוללה מציין זהים ל7 השלבים השונים אצל מספר קבוצות סופיות , בעיקר בפרס, ומופיעים לראשונה בספר מפורסם של קדוש סופי בשם "עטר" מהמאה ה12 בפרס, ספר הנקרא "שיחת הציפורים". נקרא להם לצורך ענייננו 7 העמקים. הבהא אוללה אומר שעד שאדם אינו עוזב את עצמו ועובר את השלבים הללו "הוא לעולם לא יתקרב לאוקיינוס הקרבה והייחוד, ולא ישתה מהיין שאין דומה לו".


 

7 העמקים:

1. עמק החיפוש – הדבר החשוב ביותר הוא הסבלנות, היכולת לא להתייאש, מוטל על המחפש לנקות את ליבו מכל דבר, להתרחק מחיקוי. המחפש רואה מחפשים בכל, כל העולם בחיפוש, כל דקה וכל רגע הופכים עבורו למסתורין. עזרה מהמחוזות הלא נראים תגיע אליו, המחפש מרוכז במטרתו בלבד ומקריב את כל שאר הדברים. כדי להיכנס לעיר האלוהים צריך עבודה ומאמץ. בכל פרצוף המחפש מחפש את יפי החבר, בכל ארץ את האהוב – האלוהים. הוא מצטרף לכל קבוצה ומחפש חבר בכל נפש כדי שבאיזה שהוא מקום הוא יגלה את סודו של החבר, או באלו פנים הוא יראה את אורו של האהוב. ואם הוא מוצא זכר לחבר ומריח את האהבה האבודה שלו הוא יכנס לעמק הבא. (בהקשר לכך - הבהאים מעודדים במסגרת דתם מחקר עצמאי של האמת והמציאות, ואף את המדע, וכמו כן, תפקידם של הגנים במישור הרוחני הוא להיות, בן השאר, אותו פרצוף, דבר, שבו המחפש רואה את האלוהי, מוצא אותו, דבר שמעביר אותו אוטומטית לשלב הבא, לעמק הבא, עמק האהבה)

2. עמק האהבה – המחפש מתמוסס באש האהבה, רקיע האקסטזה מורה, שמש הגעגוע זורחת, אש האהבה יוקדת ושורפת לאפר את יבול ההגיון. המחפש הוא כמו משוגע, מג'נון, הוא מונע בחזקה והוא לא מודע, סוס הרכיבה של העמק הזה הוא הכאב. בלעדיו המסע לא ייגמר. המחפש חושב רק על האהוב, יחד עם זאת האהבה היא מלכודת. אם המחפש נחלץ מציפורניה הוא נכנס לעמק הבא. (בהקשר לכך – הבהא אוללה משתמש רבות בספריו בציטוטים משירת האהבה הלוהטת של הסופים, בסיפורים סופיים ובהם גם סיפור אהבתם הלוהטת של לילה ומג'נון, שהוא כמובן אלגורי לאהבת הסופי לאלוהים) 

3. עמק הידיעה – האור המדריך את המחפש הוא הפחד מאלוהים, העין הפנימית נפתחת וישנו דיאלוג עם האלוהים, שערי האמת והחסד נפתחים, ידע אמיתי מתגלה לעומת דמיון שווא, האדם רואה את הדברים הפוך מכפי שראה אותם עד עתה, הוא רואה שאויביו היו אוהביו ואוהביו אויביו. מתברר לו מסע חייו, לאן הובילו אותו ייסוריו, הוא רואה את הסוף בהתחלה. המנורות של חיפוש ותהייה שדלקו נכבות מכיוון שהמסך הורם והשמש זרחה. (המלכודת בעמק האהבה היא להיות מאוהב באהבה, מאוהב בכאב. מי שמצליח להשתחרר מכך, מגיע לשלב הבא, אך ההשתחררות יכולה להיות מושגת רק לאחר שהאדם עבר שינוי מהותי כתוצאה מאהבתו) 

4. ההלך שותה מגביע המוחלט ורואה את התגלמויות האחד ברבים. הוא חוצה את מסך הריבוי ונס מעולם הבשר לגן העדן של הייחוד. הוא שומע עם אוזנו של אלוהים ורואה בעינו של אלוהים את מסתורי הבריאה. שמש הייחוד זורחת מלב ההלך, הלב שנוקה ומורק, שמש המציאות האמיתית. יחד עם זאת לא ניתן לתפוש את האלוהים לגמרי. 

5. עמק שביעות הרצון – המחפש מרגיש את רוחות שביעות הרצון האלוהית הנושבות ממישורי הרוח. העצב שלו הופך לאושר, הצער לשימחה, לזמיר הלב יש סודות ושירים הגורמים ללב לזוע. זה הוא העמק של היין האלוהי הגורם להלך לא לרצות דבר פרט לאלוהים. (בהקשר לכך – הבהא אוללה קרא לעצמו בהזדמנויות רבות זמיר הלב. והקשר עם האלוהים מתבטא בסמליות של הגביע המופיע רבות בגנים הבהאים, הגביע מסמל את השיכרון האלוהי, את היין האלוהי, ומכאן גם את ההתחברות האקסטטית עם האלוהים)

6. עמק הפליאה – בכל רגע פליאתו של ההלך הולכת וגוברת, גם מיפי האלוהים וגם מדברים שנראים לו עתה הפוכים מכפי שנראו בעבר. הפליאה גדולה כל כך עד כי היא מסכנת את יכולתו להמשיך בדרך והוא עלול לאבד את דרכו. חלק מהפליאה הוא על כך שכל המצבים הללו קיימים בתוך האדם. (במיסטיקה המוסלמית סופית הנקודה הגבוהה ביותר איננה ההתאחדות עם האלוהים דווקא, מה שבתורות המזרח קרוי נירוונה, אלא השרות של האלוהים, ומכאן האזהרה של הבהא אוללה מפני ההיתקעות בעמק זה ובעמקים שקדמו לו, אצל הבהאים מודגש מאד עניין השרות) 

7. עמק העוני האמיתי והאפסות הטוטלית – מות העצמי וחיים באלוהים, העוני הוא בעצמי, באני, והעושר הוא באלוהים. העוני הוא בדברי העולם הזה , והעושר הוא בדבריו של אלוהים. בהגיעו לעמק זה מתאחדת הלהבה של ליבו של המחפש עם הלהבה השמימית, בשריפה שנוצרת מתעכל האני ולא נותר דבר פרט לאלוהים. מסעו של הבהאי, או לחילופין של הסופי, מגיע לסוף דרכו. (בהקשר לכך – הבהא אוללה הכריז על עצמו כהתגלותו של האלוהים, ושהספרים שהוא כתב ובכללם הספר 7 העמקים שמהם נלקח ההסבר הזה הם לוחות שהיו קיימים מראשית הזמן וניתנו על ידי האלוהים להיות מועברים דרכו)


בספר "שיחת הציפורים" של עטר, באים הציפורים לדרוש חוכמה מפי ציפור פלאית הנקראת ה"סימורג", ציפור שהיא התגלמות האלוהים בעולם הציפורים, ציפור זו מסומלת בגנים הבהאים על ידי הטווס שאותו ניתן לראות בכל מקום.

- מוצאו של הבהא אוללה בפרס, הוא התייחס מבחינת ייחוסו המשפחתי גם לשושלת של מחמד וגם לשושלת של המלכים הפרסיים שקדמו לאיסלאם, למלכים הזרתוסטרים שהתייחסו לשושלת של הנביא זרתוסטרא שדתו שלטה בפרס במשך יותר מאלף שנה, דת שהייתה אחת מהדתות המונותיאיסטיות (או שמא נגיד הדואליסטיות) הגדולות והחשובות בעולם וששרידים ממנה ניתן למצוא במקומות שונים בעולם, בעיקר בפרס ובהודו, עד ימינו.

בדת הזרטוסתרית מדובר על אל עליון, אלוהי הטוב – האוראמאזדה, שיצא את העולם הפיזי כדי להיעזר בו במאבק נגד האל הרע – אחיראמאן. אל הטוב – אוראמאזדה יצר את העולם מ7 חלקים, ולכל חלק יצר מלאך השומר עליו. החלקים הם: בקר, אש, אדמה, מתכת, מים, צמחים, והאדם. מה שחלקים אלו מייצגים, או מה שמייצג אותם, הם תכונות אלו: תחושה טובה, צדק, דבקות, שליטה, שלמות, נצחיות, וכהונה.

בפרס העתיקה הייתה שושלת מלוכה אלוהית שנתייחסה לנביא זרתוסטרא, ומתחתיה 7 משפחות אצולה מסורתיות שחילקו ביניהם את השלטון על הארץ. מכאן שטבעי היה שבאיסלאם המיסטי שהתפתח בפרס היה חשיבות רבה למספר 7, והדרך שהם התוו הייתה דרך בת 7 שלבים.


הגאולה של העולם:

כל הדתות בעבר בעולם היו נכונות רק שכל אחד תרם משהוא, נתן פן אחר של הדת, הדת הבהאית היא סיכום של כל הדתות, הצהרה מחדש של האמיתות האלוהיות, האמת הדתית היא לא מוחלטת אלא יחסית וכל דור יש לו את האמת שלו,

תהיה תחייה מחדש של האנושות כולה ועל המאמינים הבהאים למלא בכך חלק, האנושות כולה תיסלח תגאל תהיה מלאה באושר ותסתכל אחורה בזועה על יום הדין שלה עם הערכה מחודשת ועמוקה יותר של השליח של אותה תקופה. תהיה תרבות עולמית , איחוד רוחני ואורגני, על האומות לקחת מאמץ משותף, הבעיה העולמית בסופו של דבר חוזרת ללב האנושי והיא בעיה רוחנית ואינדיבידואלית.

"שיווי המשקל של העולם יוחזר על ידי ההשפעה של הסדר העולמי החדש המופלא הזה, החיים המסודרים של המין האנושי יופרו על ידי השיטה הייחודית הזו - שכמותה עין אנוש לא ראתה".

"הרופא הכל יודע שם אצבעו על הדופק של האנושות, הוא מבין את המחלה, ונותן, בחוכמתו, את התרופה, בכל דור יש את הבעיה שלו, ולכל נפש הרצון הייחודי, התרופה שהאדם צריך במצבו כיום לא יכולה להיות אותה תרופה כמו בדור קודם, הייה טרוד עם הצרכים של הדור שאתה חי בו, וכוון מחשבתך על צרכיו. אנחנו יכולים לקלוט איך המין האנושי כולו נתון בצרה גדולה, אנחנו רואים אותו על מיטת חוליו, עייף ומאוכזב, אלו שהם שיכורים מרמאות שמו עצמם בינו לבין המרפא השמימי. שים לב איך הם סיבכו את כל בני האדם כולל עצמם בסבך מזימותיהם, הם לא יכולים לגלות את מקור המחלה ולא את התרופה, הם רואים בישר עקום ובחבר אויב."

"ראה את ההפרעה ששנים רבות פגעה באדמה ואת הטרדה שהשתלטה על האנשים, שנהייתה הן ממלחמה והן מאסונות פתאומיים ובלתי צפויים, אף אדם לא עצר לחשוב מה המקור של כל זה. כל אימת שהיועץ האמיתי אמר מילה של תוכחה, כולם גינו אותו ודחו את טענותיו, כמה משונה ומבולבלת התנהגות כזו! אי אפשר למצוא 2 אנשים שאפשר להגיד עליהם שהם חיצונית או פנימית מאוחדים, העדויות של שנאה ואנטגוניזם נמצאים בכל, למרות שכולם נולדו להרמוניה ואיחוד. ההוויה הגדולה אמרה: אהובים, דגל האיחוד הורם, אל תסתכלו איש על אחיו כאל זרים, אתם פירות של עץ אחד, ועלים של ענף אחד. אנחנו מטפחים את התקווה שהאור של הצדק יאיר על העולם וישמור עליו מרודנות. אם המלכים והשולטים של האדמה שהם הסמל של הכוח של אלוהים, יבורך, יקומו ויחליטו להקדיש עצמם לקדם את האינטרסים הנאצלים של כל האנושות, שלטון הצדק יתקיים בן בני האדם, וזרם של אור יקיף את כל האדמה. וההוויה הגדולה אמרה: מבנה ויציבות העולם הוקמו וימשיכו להתקיים, על ידי 2 עמודים של עונש ופרס, מקל וגזר. במקום אחר הוא אמר : "שימו לב שליטי העולם, אין כוח על פני האדמה שישווה לכוחם הכובש של צדק וחוכמה. .. מבורך הוא המלך שצועד עם הדגל של חוכמה לפניו וגדודי הצדק מאחוריו. הוא באמת הקישוט של מצח השלום ופרצוף הביטחון, אן ספק שאם כוכב הצדק שענני הרודנות הסתירו, יאיר אורו על בני האדם , פני האדמה ישתנו לחלוטין."

מכתב למלכה ויקטוריה: "הו אתם שליטי האדמה, מדוע הסתרתם את אורה של השמש, וגרמתם לה להפסיק לזרוח? הקשיבו לעצה של העט של הגבוה ביותר, כדי שגם אתם וגם העניים תגיעו לשלוות השלום, אנחנו מבקשים מאלוהים לעזור למלכים של האדמה לקיים שלום על פני האדמה, הוא באמת עושה כרצונו,

הו מלכי האדמה! אנחנו רואים שכל שנה אתם מגדילים את הוצאותיכם ואת הנטל על נתיניכם, זה באמת לא צודק, פחדו מהאנחות והדמעות של המסכנים, ואל תכבידו על אנשיכם, אל תשדדו אותם כדי להקים ארמונות לעצמכם, אלא בחרו בשביליהם את שאתם בוחרים לעצמכם, כך אנו מגלים לכם את שיועיל לכם אם תבינו. אנשיכם הנם אוצרותיכם. היזהרו פן שלטונכם יפר את מצוות האלוהים, ותעבירו את אזור שליטתכם לידיו של גנב. על ידי אנשיכם אתם שולטים, על ידם אתם מתקיימים, בעזרתם אתם כובשים , אך בכמה בוז אתם מסתכלים עליהם, כמה מוזר, כמה מוזר!

עכשיו לאחר שסירבתם לשלום הגדול, אחזו בשלום הקטן, כדי שתהיו מעט שמחים ותטיבו את מצבכם ומצב נתיניכם.

הו שליטי האדמה! התייעצו ביניכם לבין עצמכם כדי שלא תצטרכו יותר נשק פרט לצורך הגנה עצמית, היזהרו פן לא תתייחסו לעצה של הכל יודע, האמין.

היו מאוחדים, הו מלכי האדמה ועל ידי כך הסערה של חוסר הסכמה תושקט ביניכם, ואנשיכם ימצאו מנוחה, אם אתם תהיו מהמבינים. ואם אחד מכם יקום כנגד רעהו, קומו כולכם כנגדו כי אן זאת אלא צדק."

המפתח לכל המבנה והשינוי של סדר עולמי חדש יהיה חזרה לדת ודת חדשה שתהיה במידה רבה דת אישית. בעולם החדש תהיה שפה אחידה וחדשה בה ישתמשו כל בני האדם


עקרונות הדת הבהאית: לפי עבדל בהא

בכדי שהנשמות האנושיות המיינד והרוח יגיעו להתקדמות שלווה וחזון במחוזות נרחבים של איחוד וידע, הוד קדושתו בהא אוללה הכריז על מספר עקרונות או שיעורים, חלק מהם אזכיר:

1. אדם חייב באופן עצמאי לחקור את המציאות מפני שחוסר ההסכמה והמחלוקות שמשפיעים ומפריעים לאנושות מקורם בעיקר בחיקוים של אמונת אבות והיצמדות לצורות פולחן מסורתיות, חיקויים אלו הם מקריים ובלי הסמכה בספרים הקדושים, הם תוצאה של פרשנות אנושית ולימוד שהתפתח בהדרגה, מסתיר את האור האמיתי של המשמעות האלוהית וגורם לבני אדם היפרדות וחוסר הסכמה, המציאות שמוכרזת בספרים השמימיים ובתורות האלוהיות היא לעולם הכוונה לאהבה, איחוד וחברות.

2. האחדות של האנושות תובן, תתקבל ותיווסד, התרופה למצב של המין האנושי היא אחדות של האנושות

3.  דת חייבת להיות המקור והזרם הראשי של אהבה בעולם, מפני שדת היא הגילוי של הרצון האלוהי, שהבסיס שלו זה אהבה, ולכן אם יתברר שדת הינה מקור לשנאה ועוינות עדיף מבלעדיה מאשר איתה.

4. הדת חייבת לחיות צד בצד ובהרמוניה עם המדע וההגיון, אם האמונות הדתיות של בני האדם הם מנוגדות למדע ולהגיון, הרי שהם אמונות טפלות וחסרי השראה אלוהית, מפני שהאל יצר את האדם עם היכולת לחשוב בהיגיון בכדי שדרך זה הוא יגיע לאמיתות הקיום, ההגיון הוא המגלה של האמת של דברים וזה אשר סותר את מסקנותיו הוא התוצר של דמיון ואשליה אנושיים.

5. דעות קדומות, בן אם הם דתיות, גזעיות, לאומניות או פוליטיות במקורם ובהתייחסותם הם ההורס של הבסיס של האנושות וסותרים את המצוות של האלוהים.....כל הספרים האלוהיים הם המילה הכתובה של האהבה, ...דעה קדומה דתית היא במיוחד מנוגדת לרצון ולמצוות אלוהים, ..... הגדרות כגון : צרפתי, גרמני, פרסי, אנגלי, הם מלאכותיות ואנושיות, אין להם משמעות והכרה בהערכת אלוהים, להערכתו כולנו אחד, הילדים של משפחה אחת. אלוהים נדיב לכולם באותה מידה, לאדמה יש פנים אחדות. אלוהים לא חילק את פני האדמה על ידי גבולות ומחסומים להפריד גזעים ואנשים, האדם הוא שיצר את הקווים הדמיוניים הללו, נותן לכל אזור מוגבל שם וגבול של אומה, על ידי החלוקה וההפרדה הזאת לקבוצות וענפים של האנושות מתבססת דעה קדומה, שנהיית מקור פורה למלחמות ומצוקה..."

6. עולם האנושות צריך אישור מהרוח הקדושה. אם אדם לא נהיה המקבל של מתנות שמימיות ושפע רוחני, הוא נשאר במישור ובממלכה של החיה. מפני שההבדל בן החיה לבן האדם הוא שלאדם מוענקת אפשרות של אלוהות בטבעו, בעוד שלחיה אן את האפשרות הזאת. ולכן, אם נמנעת מהאדם הנשימה האינטואיטיבית של רוח הקודש, נמנעים ממנו המתנות השמימיות, הוא ללא קשר עם העולם השמימי וחסר את האמיתות הנצחיות. למרות שבצורה הוא אדם, למעשה הוא חיה. כמו שהוד קדושתו ישוע אמר: "זה שנוצר מבשר הוא בשר, וזה שנוצר מרוח הוא רוח". משמעות הדבר היא שאם אדם הוא אסיר של הנטיות הפיזיות וחסרים לו הרגשות הרוחניים, הוא אך חיה. אך כל נפש שיש לה נטיות רוחניות והגיעה לחלק נכבד של המתנות של רוח הקודש היא חיה עם חיים שמימיים של ממלכת האלוהים הנפש שאין לה בזה חלק היא מתה, ולכן הוא אומר "תנו למתים לקבור את המתים". כמו שהצד הפיזי באדם צריך את מקור כוח החיים שלו, כך גם הנפש האנושית היא בצורך לחיים השמימיים והפחת החיים הנובעת מרוח הקודש. בלי הפחת חיים זו אדם יהיה חיה או גרוע מזה - מת.

7. הכורח בחינוך לכל המין האנושי הוא ברור, במיוחד ילדים צריכים להיות מאומנים ומלומדים, אם להורה אין את היכולת לאפשר זאת מפני חוסר אמצעים על הגוף הפוליטי לספק את האמצעים להשלמת מטרה זו , דרך ההרחבה של לימוד רוחני בורות תעלם וחוסר הבנה שמקורו בכך יעלם גם הוא.

8. שלום אוניברסלי ייווסד בן האומות של העולם על ידי הסכם בינלאומי, הקטסטרופה הגדולה ביותר בעולם כיום היא המלחמה, אירופה היא מחסן חומרי נפץ מחכה לגפרור שיצית אותה (נכתב ב1912) . כל האומות האירופאיות הם על הקצה וגפרור בודד ידליק את כל היבשת. .... בית דין קובע של צדק יווסד שבו מחלוקות בינלאומיות יפתרו..

9. חייב להיות שוויון זכויות בן גברים ונשים , לנשים תינתן זכות שווה לחינוך, זה יאפשר להם להתקדם בעיסוקיהם והצלחותיהם, מפני שלאנושות יש 2 כנפיים - גבר ואישה. אם כנף אחת נשארת פגומה היא תגביל את כוחה של השנייה ואי אפשר יהיה לעוף, ולכן ההשלמה והשלמות של העולם האנושי תלויה בהתפתחות השווה של 2 הווקטורים הללו.

10, שוויון הזדמנויות וזכויות לכל המין האנושי.

11 שפה אחת תיבחר כשפה בינלאומית של תקשורת ושיחה. דרך זה חוסר הבנה יופחת חברות תיווסד והאחדות תובטח.


ציטוטים:

"בשמו של האלוהים החנון והרחום: השבח לאלוהים שהביא חיים לבוא מהכלום, וחרט על פני הלוחות של האדם את המסתורין של לפני הקיום, לימד אותו מהבאיאן (הכתבים של הבב) את זה שלא ידע, הפך אותו לספר זוהר לאלו שהאמינו והכניעו עצמם, גרם לו להיות לעד לבריאה של כל הדברים בזמן ההרסני והשחור הזה, לדבר משיא הנצח בקול מופלא במקדש המצוין, למטרה שכל אדם יוכל להעיד בעצמו, על ידי עצמו, בתחנה של ההתגלמות של אלוהיו, שבאמת אין אלוהים מלבדו, ושכל אשם יוכל למצוא את דרכו לפסגת המציאות עד שאף אחד לא יוכל לחשוב על שום דבר מבלי שיראה בתוכו את האלוהים." הבהא אוללה מתוך הספר 7 העמקים.


על עקרונות הדת- מאת עבדול בהא:

"אם נחקור את הדתות לגלות את העקרונות שביסודם, נמצא שהם מסכימים ביניהם, מפני שהמציאות הבסיסית בכולם היא אחת ולא שונה. בעזרת אמצעי זה הדתיים בעולם יגיעו לנקודת האיחוד וההשלמה, הם יסיקו את האמת: שהמטרה של הדת היא הרכישה של תכונות משובחות, שיפור המוסר, התפתחות רוחנית של המין האנושי, החיים האמיתיים וחסדים שמימיים. כל הנביאים קידמו את העקרונות הללו, אף אחד מהם לא קידם שחיתות, חטא או רוע, הם קראו לאדם לטוב, הם איחדו אנשים באהבה לאלוהים, הזמינו אותם לדת של האיחוד של המין האנושי וקראו להם לאחווה והסכמה… אנחנו חייבים להכיר בשמש לא משנה היכן היא זורחת, יהיה זה יהדות, נצרות , או נביאים אחרים, מפני שאנחנו אוהבים של אור השמש ולא של מקום זריחתה, אנחנו אוהבים של הארה ולא של המנורה, אנחנו מחפשים מים, לא משנה מאיזה סלע הם יצאו, יש לנו צורך בפרות, לא משנה באיזה בוסתן הם גדלו, אנחנו משתוקקים לגשם, לא משנה מאיזה ענן הוא ירד…"

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics