לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

 

גן זן בחפציבה.

לא רבים יודעים זאת, אך בתוככי קיבוץ חפציבה שבעמק יזראל שוכן גן שכמו נלקח היישר מיפן. גן זן כשר למהדרין, ובו נחל יבש, עגורים, פנסים, בריכה, גשרון, פינת מדיטציה, ועוד מאפיינים של גני זן יפנים.

הזן הנו דרך דתית שהתפתחה ביפן שבה אפשר להגיע אל האלוהים דרך הטבע והדברים הפשוטים של החיים. הזן פיתח טקסים ייחודיים של שתיית תה, מדיטציות, וכן מסורת בת מאות שנים של בניית גנים, בעיקר במנזרי הזן, שבנויים בצורה סמלית ומייצגים את חוקי היקום ואת אמיתות חיי אדם.

חונים במגרש החנייה של בית אלפא, ליד בית הכנסת העתיק שבו אפשר לבקר אחר כך, ועולים ברגל דרך שבילי הקיבוץ במסע אל ארץ אחרת, אל יפן הרחוקה...

הגן נמצא בחלק העליון של הקיבוץ, בצמוד להר הגלבוע, מעל הבריכה וחדר האוכל. הכניסה ניתנת בסיור מודרך בלבד, בתיאום מראש - "סוד הגן היפני" נעמה עמית 0546634348

 



כת המקויה.

כת המקויה ,שנקראת גם כת הבשורה הקדומה והמשכן, נוסדה לאחר מלחמת העולם השניה בידי פרופסור טשימה (נפטר ב1973) מהעיר קואמוטו שבדרום יפן. הוא היה איש מיוחד ותלמידו של התיאולוג הנוצרי היפני אוצימורה ששאף לשילוב הנצרות ותרבות יפן. לאחר מספר חזיונות הוא גילה ששורשי הנצרות ביהדות ומכאן שהקמת מדינת ישראל היא חלק ממילוי נבואות המקרא. נושא זה הפך למרכיב חשוב באמונתם ומאז שנות השישים כל חבר בכת המקויה נשלח לשהות במדינת ישראל, ללמוד עברית ולעבוד בקיבוץ. באידיאלים של הקיבוץ ראה פרופסור טשימה דמיון לרעיונות של תרבות יפן – חיי שיתוף, צניעות, הקרבה למען הכלל. את חברי כת המקויה רואים בדרך כלל בטלוויזיה בחג הסוכות, עת הם מקיימים תהלוכות חגיגיות ועולים לרגל לירושלים. את מרכזם בארץ קבעו בקיבוץ חפציבה. לאחר מותו של מנהיגם – פרופסור טשימה הקימו אנשי המקויה לזכרו את גן הזן.


הסימבוליקה בגן הזן.

גן זן יפני צריך להיות קשור לסביבה שלו, והגן בחפציבה אכן הוא כזה, החלק הגבוה שבו פונה כלפי הגלבוע, שמתנשא בתלילות ובתפארת מעליו. בחלק גבוה זה של הגן ישנו מקור נביעת מים שהוא בצורת בריכה לרגלי סלע שמסמל את ההר הראשוני היפני, הר סומרו, המחבר בן שמיים וארץ. משם מתחיל הכל, מהמים הראשוניים, מההבדלה בן מים לארץ, בן מים לשמיים ממעיין החיים.

ליד הבריכה וההר הראשוניים נמצא פנס גדול, פנס יפני מסורתי, מסביב לו שלוש סלעים ולידו צמח ציקס גדול (דומה לדקל). הפנס מסמל את האור הראשוני של הבריאה, אך הוא גם משמש לזיכרון, זיכרון של פרופסור טשימה, שהוא המקור של האור. הציקס ליד מסמל את איכות האש.

שלושה הסלעים מסמלים בגן יפני מסורתי את 3 הטבעים של הבודהה, את שלוש היסודות של היקום: האדמה השמיים והאדם, ניתן לשער שבמקרה זה בנוסף למשמעות זו יש לשלוש הסלעים משמעות של השילוש הקדוש.

מהבריכה הראשונית והפנס לידה זורמים המים דרך סדרה של מפלים, בריכות וערוצים אל בריכה בתחתית הגן, בה בולטים מהמים מספר סלעים, על אחד מהם 2 עגורים. בריכה עם סלעים בתוכה מסמלת את גן העדן היפני, האיים המבורכים שבין 7 הימים.

המסלול של המים, אם כן, הוא מסלול החיים: מהתחלת החיים, מהמעיין והלידה, ועד המוות וההגעה (או אי ההגעה) לגן העדן. המסלול הזה יכול להיות מסלול הזרימה הטבעית, שהוא זרימת הנחל, אך יכול להיות גם מסלול השביל הכבוש: ואכן, שביל אבנים מחבר את הבריכה הראשונית שלרגלי הפנס והסלע לבריכה הגדולה התחתונה שבה האיים והעגורים.


שקט פנימי.

בצד הגן ישנה סוכה יפנית מסורתית בה ניתן לשבת ולחשוב על החיים... ההתבוננות בסידור הגן, באסתטיקה וביופי שלו, צריכה לעזור בזה. מי שעדיין לא מצליח לו, יכול לעבור למערה שמשמשת מקום תפילה והתכנסות הנמצאת במעלה הגן.

על הגן משקיף בית יפני מסורתי, שגם הוא נראה כאילו שייך לעולם אחר, זה הוא מקום הלינה של חברי המקויה הבאים לארץ, כאן הם מרגישים בבית.

 


בית הכנסת העתיק בבית אלפא.

לאחר החזרה מיפן, נעשה מסע מסוג אחר, מסע בזמן, את בית כנסת העתיק של בית אלפא, הנמצא ליד מגרש החניה שבו חנינו, בחפציבה. זהו בית כנסת מהמאה ה6 שבו נתגלתה אחת מרצפות הפסיפס היפות בארץ ובמרכזה ציור של גלגל המזלות שבמרכזו הליוס – אל השמש, רוכב על כרכרה שמובילים 4 סוסים. מוזר קצת לגבי בית כנסת אם אתה חושב על זה. מה גם שכמעט בכל בתי הכנסת הגליליים מאותה תקופה (טבריה, ציפורי...) אנו מוצאים פסיפסים של גלגלי מזלות על רצפת בית הכנסת. אבל על כך בפעם אחרת... בינתיים ניתן ליהנות משרידי בית הכנסת העתיק, מהסרטון היפה המוקרן במקום ומהדגם בחצר. המקום מקורה, שעות פתיחה: 8.00-17.00 בקיץ. עד 16.00 בחורף.
כניסה בתשלום. טלפון 04- 6532004

בבית אלפא ישנו אחד מבתי הכנסת העתיקים והיפים שבישראל, בית כנסת ששרד בחלקו מהמאה הרביעית, ועל רצפתו פסיפס ענק של גלגל המזלות, מהפסיפסים הגדולים והיפים שנמצאו בארץ.
בפסיפס בבית אלפא, במרכז גלגל המזלות, נראה הליוס – אל השמש רוכב על מרכבה הרתומה ל4 סוסים. מסביב לגלגל, בפינות הריבוע המכיל את גלגל המזלות, נראות 4 נשים המייצגות את 4 עונות השנה.

לפי הארכיאולוג מוטי אביעם, התופעה של גלגלי מזלות בבתי כנסת, היא תופעה ייחודית לישראל, כמו כן ההופעה של גלגל המזלות כפי שהוא מופיע בבתי הכנסת, עם הנשים שמייצגות את עונות השנה בארבע פינות ואל השמש במרכז, היא הופעה ייחודית לישראל,

לפי דבריו החוקר גדעון פרסטר חקר הרבה גלגלי מזלות בעולם העתיק ולא מצא בשום מקום משהו דומה, מה שזה אומר זה שהייתה כנראה מחשבה מסוימת מאחורי הכנסת גלגלי המזלות לבתי הכנסת, ומחשבה זו התבטאה בצורה המיוחדת של גלגלי המזלות.

 

ראו על האתרים הבאים בגליל  - לחצו לקישור

טבריה

נצרת

עכו

אתרים נוספים באזור הצפון

אתרים בגולן

אתרים בגליל העליון

 

ישובים רוחניים

הררית

הרדוף

ענבר

יודפת

מעלה צביה

 

כללי

ציפורי

בית שערים

בקעת ארבל

בית שאן

בית אלפא

דיר אל אסעד

כוכב הירדן

 

אתרים נוצריים

הר האושר

טבחה וכפר נחום

הר תבור

 

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics