לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מקדשים בבקעת עובדה והתפתחות הכתב
 

מקדש הנמרים.

במזרח בקעת עובדה התגלו הרבה אתרים עתיקים מעניינים, אחד היפים שביניהם הוא מקדש הנמרים, שנקרא כך מפני תוואי הנמרים, שנעשו עם אבנים קטנות, על הרצפה. נוסעים על הכביש לכיוון בסיס עובדה וקצת לפני הפנייה לשחרות נמצא המקדש מצד מזרח. המקדש הוא מסוג המקדשים הפתוחים. הוא מסומל על ידי ריבוע של אבנים נמוכות שמסמל את השטח, בפינת הריבוע, לכיוון מערב, ישנו מתחם אליפטי בגודל 3 מטר על מטר ובאמצעו 4 אבנים בינוניות ממוקמות בצורת טרפז ובתוככי הטרפז 19 אבנים עומדות קטנות. האליפסה מעט מוגבהת מסביבתה. בנוסף לבמה ול"ציורים" יש במקדש הנמרים כמה כירות מלאכותיות מרוצפות אבנים ששימשו, כנראה, לצורך הדלקת אש ואולי הכנת ארוחות טקסיות.
 

מקדשים עתיקים.

ראשית התיישבות האדם בדרום הנגב היא בתקופה הנאוליתית. השרידים מאותה תקופה הם של חדרים עגולים, אולי רק בסיסי סוכות ואוהלים, כלי צור שהם ברובם ראשי חצים, ועצמות של צבאים או בעלי חיים אחרים, מכאן שהתקיימה חברה של לקט וצייד. מהאלף השביעי – שישי – חמישי לפני הספירה מתחילה בכל המזרח התיכון וגם בנגב מהפכה חקלאית. השרידים הם של כלי עיבוד חקלאיים, מגלים מצור, ויותר מאוחר אף אבנים למורג של דיש. העצמות שמתגלות באתרים הם עצמות של בעלי חיים מתורבתים, כבש, עז, וכו'... מאותה תקופה אנו מוצאים אף מתקנים חקלאיים קדומים, כמו גרנות. גרנות כאלו ניתן למצוא, למשל, בבקעת עובדה, אלו הם הגרנות הקדומות ביותר בעולם, מכיוון שגרנות באזורים גשומים יותר לא השתמרו. מדובר במשטחי סלע פתוחים, שבתחילה הם מרובעים ואחר כך עגולים, מראים בכך שהיה מעבר מדיש ידני לדיש עם חמור ההולך במעגל שהצריך משטח עגול. מתקופה זו מתחילים למצוא מקדשים ואתרי קבורה. במקדשים יש הרבה פעמים 2 אבנים גדולות המסמלות זוג אלים, ולידם הרבה אבנים קטנות יותר עומדות, שלפי ההצעה מסמלות את רוחות האבות. לעיתים זוג האבנים הגדולות מכוון מזרחה, והאבנים הקטנות יותר מכוונות צפונה. ככלל, אבן שהיא צרה וגבוהה מסמלת אלוהות גברית ואבן רחבה ונמוכה יותר מסמלת אלוהות נשית. מקדש כזה נתגלה ליד מעלה שחרות. אתרי הקבורה הם בצורת טומולי, ולעיתים גם בהם יש אבנים קטנות עומדות המסמלות את רוחות האבות, ליד אתרי הקבורה ישנם כירות לאש שמראות שהיו עושים שם ארוחות טקסיות, יש אתר קבורה שבו היה רצף של ביקור של 1300 שנה לפי הממצא של פחמן 14. ישנו אתר מקדש וקבורה נוסף מעל נחל שחמון. מקדש פתוח במערב אילת עם 2 אבנים גדולות והרבה אבנים קטנות. ואתר קבורה מעניין במערב אילת בו יש שרידי עץ מקודש קדום – אשרה בתוך מעין "עציץ".
(מעניין לציין שאתרי הקבורה של הבדואים של היום מזכירים במקצת אתרי קבורה עתיקים. הבדואים שמים את הגופה בתכריכים, קוברים אותה בשוחה באדמה לכיוון מכה, ושמים על הקבר אבנים כשמעל הראש יש אבן עומדת.)
החברה שהתגוררה באזור אילת לפני כ7000 שנה הקדישה תשומת לב רבה לעולם המתים ודאגה להנצחתם. הדת הייתה מגובשת וממוסדת. נתגלו בנוסף למקדשים ואתרי הפולחן גם גולגלות שכוירו בטין המשחזרות את פני הנפטרים, גם מנהג זה מלמד על פולחן רוחות האבות ועל האמונה בהשארות הנפש.
התקופה הכלכוליתית מסמלת את המעבר הסופי לחקלאות. גם התקדמות רבה בכל השטחים. באזור אילת יש התרחבות של ההתיישבות שמגיעה לשיאה באלף השלישי לפני הספירה. בבקעת עובדה מתפתחת חקלאות מזרע מתקדמת בשל תנאים מקומיים של אדמה ומים. לפי החוקרים גם מזג האוויר הוא שונה בתקופה הזו. מהאלף השביעי לפני הספירה ועד האלף הרביעי ואולי גם השלישי, יש יותר משקעים ומזג האוויר יותר נוח, עובדה זו מתגלה בשרידי הצמחים מאותם תקופות. בסוף האלף השלישי יש התייבשות של האזור. התקופה הכלכוליתית מתאפיינת בייצור חפצי אמנות מעודנים, הקרמיקה ויציקת קישוטי נחושת מגיעים להישגים ניכרים.
בראש מעלה יתרו שבבקעת עובדה ישנה פינת פולחן מעניינת כנראה מהתקופה הכלכוליתית. יש בה 7 אבנים שגובהן עד 1.2 מטר. לפניהן, ממזרח, נמצא תא נמוך בנוי אבנים ואבן שטוחה שהונחה לרגלי המצבה המרכזית ששימשה כשולחן מנחות. ליד השולחן נתגלה תליון נחושת ועליו תבליט של סמל פריון נשי. שביעיות נוספות של מצבות ידועות במדבר ואף בארץ הנושבת, וכך גם קבוצות אחרות של זוגות, שלישיות, חמישיות ותשיעיות. אותם הרכבים מוכרים גם כקבוצות אלים המתוארות באמנות וידועות אף במיתולוגיה של המזרח הקדום. ניתן, על כן, לקבוע, שקבוצות המצבות מייצגות קבוצות אלים מוגדרות. באתר שבראש מעלה יתרו המצבות ערוכות בסדר עקבי – רחבות וצרות לסירוגין – ואפשר לפרש זאת כקבוצה של שלושה אלים וארבע אלות. 
 

התפתחות הכתב הפרוטו סינאי.

סמוך לשנת 2300 לפני הספירה התרחש משבר אקלימי חריף שבא לידי ביטוי בין השאר בירידת פני ים המלח, בדילול צומח היער סביב אגם החולה, בחדירת חולות למישור החוף, בירידה במפלס הנילוס ובכמות הסחף שהושקעה בדלתה שלו, ועוד. המשבר האקלימי גורם להתמוטטות התרבות הכלכוליתית הקדומה. העיבוד החקלאי מופסק, הערים ננטשות, וכשהישוב במדבר מתחדש בתקופת הברונזה התיכונה א' הוא נהפך לנוודי ברובו. בתקופה הכלכוליתית (שחלק ממנה נקרא גם ברונזה קדומה) מגיעה תעשיית ברונזה לארץ מאזור אנטוליה או ארמניה, גם נחושת מגיעה משם, ויש חוקרים שאומרים שמשם גם מגיעים תושבי הארץ בתקופה זו.
סמוך לשנת 2000 לפני הספירה חל שיפור באקלים המתבטא בעליה מחודשת של פני ים המלח, בהיווצרות ביצות מים מתוקים בבקעת הירדן ובמישור החוף, בהגברת הפעילות של הנילוס ובהצפה מחודשת של אגמים במצרים עלית. נפתחת גם תקופה חדשה מבחינה התיישבותית.אוכלוסייה שמית מערבית מסוריה מתנחלת במישור החוף ולאורך הדרכים הבין לאומיות, ואחר כך גם בשאר הארץ. מוקמים מחדש הערים והם מוקפים בחומות חזקות ובסוללות עפר עצומות. מונח היסוד להיווצרות ערי הממלכה והתרבות הכנענית שאפיינה אותם.
פעילות רבה מתרחשת בתקופה זו בסיני. כריית הטורקיז מחודשת על ידי הפרעונים ובין העובדים נזכרים גם אנשים שבאו מדרום הארץ. מופיע כתב חדש הנקרא "פרוטו סינאי" המסמל מהפכה בתולדות הכתב. צורות האותיות מקורן בכתב המצרי, אולם הכתב המצרי מורכב מכמה מאות של סימנים שונים, בעוד שהכתב החדש מושתת על 27 סימנים בלבד. הדבר מאפשר להפוך את הכתב למכשיר שימושי לכל, בניגוד לכתב התמונות המצרי או החיתי וכתבי היתדות, שהיו נחלת סופרים בודדים. במשך הזמן עוברים האותיות הפשטה נוספת והכתיבה נעשית מהירה יותר. מאותו כתב בסיסי התפתחו אחר כך הכתב הפיניקי, העברי והארמי, וכן הכתבים הערביים הקדומים. הכתב הפניקי, הקרוב לעברי, אומץ מאוחר יותר על ידי היוונים תוך שינויים ותוספות, הועתק בידי הרומאים בשינויים נוספים, והיום משתמש למעשה העולם המערבי בסימנים שמקורם בכתב ה"פרוטו סינאי".
(דבר זה הוא מעניין במיוחד לאור האמונה שבסיני ניתנה התורה, והתורה היא ספר הידע השמימי, באותיות התורה קיימים סודות הבריאה, 22 האותיות הם קוד גנטי של המין האנושי.)

 

מאמרים על אתרים בנגב - לחצו לקישור

תל ערד

עבדת וממשית

המכתש הגדול

עיר אובות ומואה

בקעת עובדה

הר כרכום

סדום ובוקק

פולחן המדבר

הר כרכום


 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics