לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מייחדים יחידים ומיוחדים – על הדת הדרוזית

כמה שאלות ותשובות על האמונה הדרוזית והסבר על משמעות 5 הצבעים בדגל הדרוזי:

אלוהים הוא עליון, טרנסנדנטי, מעל התפישה, אי אפשר להגדיר אותו בשם, אי אפשר לתת לו גבולות, הוא אחד ויחיד והכל כלול בו, ומכיוון שהכל כלול בו כל הגדרה שלו חוטאת למהותו, וכל ניסיון להבין אותו נדון מראש לכישלון, אך אלוהים הוא גם רב חסד ובכדי לגלות עצמו לבני האדם הוא התגלם בדמות בן אדם 72 פעמים, והפעם האחרונה הייתה בדמותו של החליף הפטימי החמישי (לפי הדרוזים) – אל חכים באמר אללה.

ומדוע הופיע האלוהים בדמות אדם דווקא?

מכיוון שהאדם הוא היצור הגבוהה ביותר בבריאה.

ולמה דווקא בדמותו של חליף פטימי?

הפטימים – מלשון "פטמה" – ביתו של מוחמד, החשיבו עצמם כממשיכי השושלת של מוחמד דרך עלי ופטמה, ולא רק זה אלא ממשיכי שושלת הקודש של הניצוץ האלוהי שעובר דרך המין האנושי בשלשלת של בני אדם מיוחדים המתחילים באדם ומשם דרך אנוש, נוח, אברהם, משה, ישו, ועוד הרבה קדושים ונביאים אחרים עד לימיו של מוחמד.

אלא שאל חכים הייה התגלמות האלוהים עצמו, התגלות האלוהים לבני אדם, והוא זה שהתחיל דת חדשה, דרך חדשה, אמת חדשה , שהיא האמת הדרוזית,

ומה אומרת אותה דרך?

הדרך הדרוזית מבוססת על אמת וצדק ללא טקסי פולחן, תפילה, צום צדקה או עלייה לרגל. הדת החדשה מבוססת על ייחוד האל, שכר ושלמות גמורה שבהם זוכה הנפש הטהורה. הדת החדשה היא דת שכלתנית, המבוססת על ההיגיון. (הגיון מטאפיזי). הדת החדשה היא גם דת מסתורין שלא ניתן לרדת לעומקו, וכל שנותר הוא להאמין בהתגלות ובמבשריה.

מטיפי הדת החדשה טענו שהתקופה החדשה והבשורה החדשה וההתגלות החדשה בדמותו של אל חכים, מבטלים את מצוות הקוראן והאיסלאם הישנות:

במקום התפילה צריך לדבר אמת

במקום הצדקה צריך לשמור אחד על השני – אחוות אחים.

במקום הצום צריך לזנוח את האמונות הישנות המבטלות את קיום האל.

במקום העלייה לרגל למכה צריך להיטהר מכפירה ולהתרחק מהכופרים.

במקום העדות "השהאדה" צריך לייחד את האל כל הזמן.

במקום מלחמת קודש "גיהאד" צריך להסכים עם רצון האל.

במקום נאמנות לעלי ולצאצאיו "ולאיה" צריך להיכנע לרצון האל ולצוויו.

התכונות שיש להתרחק מהם כוללות: שקר, ניאוף, גניבה, זלילה, קנאה, רכילות.

התכונות המשובחות כוללות: דיבור אמת, טוהר מידות, אמינות, הסתפקות במועט, אהבה, צניעות, חוכמה. 

- כשאלוהים ברא את העולם, הוא ברא תחילה את סיבת הסיבות , סיבת הסיבות נוצרה כדי לייחד את האל ולעבוד אותו. סיבת הסיבות היא השכל הכולל, היא צורה מושלמת וטהורה וחומר יסודי לכל דבר, היא נמצאת בכל מקום ובכל זמן.

השכל הכולל, בהיותו קרוב לאלוהים, ויחיד בעולם, ראה את עצמו כמושלם וכטהור ופיתח אהבה עצמית שהפריע לתיפקודו, בכדי להעניש אותו, או אולי להחזירו למסלול, יצר אלוהים את השטן.

השטן הוא הניגודיות שבכל דבר, הטוב והרע, הרווח וההפסד, השטן הוא זה שגורם לנו להכיר במגבלות, הוא החומר, אם תרצו.

בעקבות יצירת השטן ניעור השכל הכולל מהאשליה שבה הייה שרוי, התחרט על מעשיו, וביקש עזרה מהאלוהים, עזרה זו ניתנה לו בדמות יצירת הנפש הכוללת, שהיא הטבע הרוחני של העולם, השכל הוא סיבת מהותו של העולם שהיא ייחוד האל, ואילו הנפש היא המהות – הטבע בלבד, השכל מסמל את הרצון האלוהי בעוד שהנפש מסמלת את ההחלטה האלוהית שנובעת מהרצון, השכל הוא אידיאה – רעיון, הנפש היא הדרך לביצוע הפעולה.

הנפש והסיבה הכניעו את השטן, אלא שגם הנפש חטאה ובעקבות כך יצר אלוהים את האנטגוניזם שהתייצב לצד הניגודיות – השטן. אלא ששוב התחרטו הנפש והשכל על מעשיהם וביקשו עזרה מאלוהים, שיצר בתגובה את המילה, והמילה , מבלי לחכות לטעות שתעשה, למדה מלקחיהם של שני קודמיה וביקשה, מראש, מהאל, ליצור עבורה עזר כנגד האנטגוניזם והניגודיות, כך נוצרו החוכמה המעודנת, הנקראת גם המקדים, והמאחר – זה שבא אחרי, הנקרא אל תאלי,

השכל הכולל – אל עקל, הנפש הכוללת – אל נפס, המילה – אל כלמה, המקדים – אל סאבק, והמאחר – אל תאלי, הם היסודות הקוסמיים של היקום, כל אחד מהם קשור לאחד מ5 הצבעים המופיעים בדגל הדרוזי, כל אחד מהם קשור לאחת התכונות המלווה את אותם צבעים, ודמות המיוצגת על ידי אותו צבע, כל אחד מהם התגלם במהלך ההיסטוריה על ידי אנשים, והפעם האחרונה שחמישתם הופיעו ביחד הייה בתקופתו של החליף אל חכים.

אל חכים היה, הרי, האלוהים. חמזה אבן עלי – המבשר של הדת הדרוזית הוא התגלמות השכל הכולל, שלושה עוזריו אחריו – אבו איברהים, אבו עבד אללה, ואבו אל חיר , היו התגלמות הנפש הכוללת, המילה, והמקדים, והעוזר הרביעי של חמזה, זה שירש אותו כמנהיג התנועה אחריו , הלא הוא בהא א דין, הוא התגלמות אל תאלי.

5 היסודות הקוסמיים הם שלב מעבר בן הרוחני לארצי, עולמות שונים של אידיאות שנמצאות בן מקור הדברים לדברים עצמם, קצת כמו הספירות בקבלה היהודית , ואכן, דרך היסוד החמישי, אל תאלי, ברא אלוהים את הנשמות כולם ואת היקום כולו, בתחילה את האטמוספרה, ואחר כך את ארבע היסודות, ובעקבותיהם את המינרלים, הצמחים, והחיות. הנשמות לבשו צורת גוף אדם, שהוא אמצעי בשבילם לביטוי ולפעולה, ואכן, מספר הנשמות בעולם קבוע, וכשמת גוף אחד הם עוברים באותו הרגע לגוף אחר שנולד באותו היום. הדרוזים מאמינים שחלק מהנשמות נועד לטוב וחלק לרע, גזרה קדומה שולטת בהם, שערי הדת הדרוזית נסגרו למצטרפים חדשים במאה ה11, אך הדרוזים מאמינים , יחד עם זאת, שרבע מאוכלוסיית העולם, בשורשי נשמתם, הם דרוזים.

הדרוזים מתייחסים אל השכל הכולל כאל "אביהם" ואל הנפש הכוללת כאל "אימם" , המילה נוצרת מזיווג שבין השכל והנפש.


נחזור רגע לענייני 5 הצבעים בדגל הדרוזי, הלא הם 5 החדוד – היסודות הקוסמיים:

כמו שנאמר כל אחד מהם קשור לאחד ממבשרי הדת הדרוזיים ולנביא וכן לתכונה: הירוק קשור לחמזה בן עלי, לנבי שועיב ולטבע ולתקווה, האדום קשור לאבו איברהים, לנביא אליהו וללב ולאהבה, הצהוב קשור לאבו עבדאללה, לנביא יעפורי – ממלווי מוחמד, לשמש ולחיטה, הכחול קשור לאבו אלחיר, לנביא זבולון, למים ושמיים, הלבן קשור לבהא אלדין, לאפלטון, לשלום ולטוהר.

מעניין שחמשת צבעים אלו דומים לחמשת הצבעים שאצל הסינים מסמלים את 5 היסודות: עץ , מתכת, מים , אויר, אש.

5 צבעים אלו מופיעים כמייצגים של 5 מרכזי האנרגיה בגוף האנושי בתורות של גורדייף ושל האימן, ולכל אחד מהצבעים יש תנועות וצלילים ההולכים איתו, עם האנרגיה שלו.

5 הצבעים של הדגל הדרוזי מופיעים גם בתורות איזוטריות אחרות כמייצגים 5 כוחות בסיסיים ביקום, ואפילו אצל שבט הזולו באפריקה.

בארץ יש מקומות קדושים שונים הקשורים לדרוזים, כל מקום מוקדש לנביא או לאחד מ5 מבשרי הדת, או לחילופין לאחד הצבעים, וניתן למצוא על הקברים השונים פרוכות בצבעים אחרים: בנבי שועיב הפרוכת היא בצבע ירוק, בנבי יעפורי – ליד מגדל שמס הפרוכת היא בצבע צהוב, בנבי אל חאדר בבוקעתה הפרוכת היא בצבע אדום. בנבי סבלאן הפרוכת היא בצבע כחול, בבית גן יש אתר הקשור לצבע הלבן.

הדרוזים חוגגים חגים נפרדים לכל אחד מ5 הצבעים : החג המרכזי הוא החג הירוק לכבודו של נבי שועיב בחיטין ב25 באפריל, ב25 בינואר חוגגים את החג האדום במקאם אל חדר בכפר יאסיף, ב25 באוגוסט חוגגים את החג הצהוב בנבי יאפורי בגולן, וכן ב15 בספטמבר בעוספייה במקאם אבו עבדאללה. ב10 בספטמבר חוגגים את החג הכחול בנבי סבלן, וב25 ביולי את החג הלבן בבית גן במקאם בהא אלדין

צהוב הוא גם צבעו של אבו עבדאללה הקבור בעוספייה.

לפי הדת החדשה העולם נברא בצורה של 5 האצלות (ולא 7 כמו אצל האיסמעליה):

ראשית דבר הייה את השכל הכולל, הלוגוס העליון, הסופיה, החוכמה, (כפי שהאמינו גם הנאו אפלטוניים, דבר הבא לידי ביטוי בן השאר בבנייה של הגיה סופיה בביזנטיון). השכל הכולל הוא כולו מאורו של האל, האור הראשוני, האור על גבי אור של הסופים, האור של הקבליסטים. ממנו נוצרו כל שאר הדברים והוא נקרא גם, לפי הדרוזים, שליח, נביא, אמאם.

"אלוהים יצר מאורו הנוצץ צורה טהורה ומושלמת שהיא הרצון האלוהי וחומר היסוד לכל דבר , וקרא לצורה הזאת בשם שכל, והיה השכל שלם בתוכנו וביכולתו מושלם בצורה ובמעשה..." חמזה בן עלי.

אלוהים יצר את השכל הכולל בכדי שיהיה משהוא שיעבוד אותו שיכיר אותו, מכיוון שהוא הייה בודד ורצה להיוודע, מפני האהבה שלו, הוא ציווה את הפקודה "הייה" והדבר נוצר. השכל הכולל נקרא אצל הדרוזים בשם "המקדים", מכיוון שהוא היה ראשון. השכל הכולל נוצר, כאמור, בכדי לעבוד את האלוהים, אך כמו הרבה אנשים חכמים אחרים הוא שכח את המטרה שלשמה נוצר וחטא בחטא הגאווה והאהבה העצמית. כתוצאה מחטא זה נוצר אל צד – השטן, הנקרא גם הניגוד אצל הדרוזים, הניגוד חשף את מגבלותיו של השכל, ואז הבין סוף, סוף השכל שהוא לא חכם כזה גדול ושהוא צריך, כמו כל אחד אחר, עזרה, ועזרה זו ניתנה לו בצורת יצירת אל נפס אל כוליה – הנפש הכוללת, שהיא הטבע הרוחני של העולם מקור החיים והפעולה בו. החיים הפכו להיות לממשיים , אפשריים, ולא רק אינטלקטואליים, אפלטוניים. גם לנפש הכוללת גם מתנגד בשם אל נד – אנטגוניסט. מבחינת הדרוזים הנפש הכוללת מסמלת את האימא הגדולה, את הטבע האימהי בעולם ואילו השכל הכולל מסמל את האב הגדול, את הטבע הגברי בעולם. בעקבות שני אלו נוצרה המילה – אל כלמה ואיתה גם המקדים – החוכמה המעודנת ומהמאחר – זה שבא אחרי (הנסיון?).

מהמאחר ברא אלוהים את הנשמות כולן, אחר כך לבשו הנשמות צורה שהיא גוף האדם ובמקביל ברא אלוהים את היקום, תחילה את האטמוספרה, ואחר כך את ארבעת היסודות ובעקבותיהם את המינרלים, הצמחים והחיות. אפשר לראות, אם כן, שה"מאחר" רומז על כך שההופעה הפיזית באה רק לאחר ההופעה הרוחנית, הקיום של עולם החומר בא אחרי ותלוי בקיום של עולם האידיאות.

 

מאמרים על הדרוזים - לחצו לקישור

חורפיש - היסטוריה של הדרוזים ונבי סבלן

דרוזים בחרמון

היסטוריה של הדרוזים

דרוזים

מאמרים על הבהאים - לחצו לקישור

הדרך של הבהאים

בהא אוללה


 

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics