לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

היסטוריה דרוזים 

ישנה את הגירסה של הדרוזים עצמם ואת הגירסה ההיסטורית. נתחיל בגירסה ההיסטורית:

הדרוזים התחילו בזמנו של החליף אל חכים, השליט השישי של האימפריה הפאטימית, ששלט בין השנים 996-1021 לספירה מקהיר על אימפריה אדירה שהשתרעה מסוריה ועד למרוקו, כולל ערב הסעודית. האימפריה הפאטימית נקראת על שמה של פטמה, ביתו של מוחמד, פטמה נישאה לעלי – בן דודו של מוחמד והיורש הרוחני שלו, ומצאצאיהם נולדה שושלת של אימאמים שהיא הממשיכה הרוחנית של הניצוץ האלוהי שהופיע במוחמד.

לאחר עלי היו 7 יורשים, 7 אימאמים, שהאחרון שבהם היה איסמעיל. לאיסמעיל הייה בן שנעלם בשם מוחמד שהוא המשיח שיופיע שוב בסוף הימים. המספר 7 איננו אקראי אלא הוא סמלי ומכוון. העולם בנוי מ7 האצלות של האמת, של הבריאה. המקור האלוהי העליון הוא מופשט, ההאצלה השביעית היא העולם הארצי של בני האדם.

הפאטימים האמינו למעשה בסוג של אסלאם הקיים עד היום השונה מאד מהאסלאם הרגיל ונקרא "איסמעליה", על שם האימאם השביעי – איסמעיל. באמונה שלהם הם התקרבו אל תורות ניאו אפלטוניות ואל הפילוסופיה היוונית.

המדינה הפטימית נוסדה על ידי אל מהדי שנחשב למשיח שבזכותו ניתן להבין את מוחמד בן איסמעיל – התגלות האלוהים. הוא שלח לצפון אפריקה שליח בשם אל עובייד שהקים שם עבורו מדינה. האימאם איסמעיל, האימאם השביעי של הפלג השיעי של האיסמעליה, חי בסתר בכפר סלמיה שבצפון סוריה. השלטונות העבאסים גילו אותו והוא נאלץ לברוח, וכך הוא הגיע למגרב, שם גילה ששליחו – אבו עוביד אללה, כבר הקים מדינה בשבילו. הוא נהפך לחליף, הקים בירה חדשה שנקראה על שמו – אל מהדי, נלחם בעבאסים ובבית אומייה שבספרד, ונפטר, לבסוף, משליחו – אבו עוביד אללה.

לאחריו שלט בנו – אל קאים, שנלחם על השליטה בממלכה (934-945), ולאחריו שלט החליף אל מנצור.

החליף הרביעי היה אל מעז לדין אללה, שהיה איש חכם ודובר שפות זרות, בשנת 969 הוא כבש את מצרים הקים בירה חדשה ליד הבירה הישנה – פוספט, לבירה קרא קהיר – מלשון אל קאהרה – המנצחת, והקים גם מסגד חדש – אל אזהר שהופך להיות מרכז התנועה האסמעילית וברבות הימים גם האוניברסיטה הדתית הידועה ביותר בעולם המוסלמי. לאחר אל מעז שולט באימפריה אל עזיז באללה, שלטונו נפרש גם על סוריה, ארץ ישראל, וחלקים נרחבים מערב הסעודית. לאחריו עולה לשלטון, בשנת 996 לספירה, החליף אל חאכם באמר אללה – המושל על פי צו האל.

לפי הדרוזים החליף השישי – אל חאכם באמר אללה היה ההתגלמות של האל עצמו, ההתגלמות המושלמת שירדה לעולם בכדי לבשר על לידתה של דת חדשה, דת הייחוד, הדת הדרוזית.

בעולם החומר לפני אלף שנה הופיע אדם שהוא ההתגלמות של האלוהים, הלא הוא החליף אל חכים באמר אללה. ואדם אחר בשם חמזה בן עלי הוא זה שהכריז על התגלותו של האל בחליף אל חכם ועל התורה החדשה. חמזה בן עלי אסף סביבו מספר רב של מאמינים ברחבי הממלכה שהלכו והתרבו כל עוד שלט אל חכם, שכנראה גם תמך בחשאי בתנועה. אלא שיום אחד נעלם אל חכם כאילו האדמה פצתה את פיה, לפי הדרוזים הוא גמר למלא את משימתו ויחזור באחרית הימים כמושיע וכשופט. אלא שבינתיים החליף החדש לא עודד, בלשון המעטה, את הדת החדשה ואף רדף ושפט אותם. הדרוזים נאלצו לברוח ממרכזם בקהיר אל קצוות הממלכה, אל ההרים הנידחים, שם יכלו להמשיך באמונתם מבלי שאיש יפריע להם, והרים אלו היו ברחבי הלבנון, סוריה ובגליל העליון. במרומי הרים אלו חיו הדרוזים חיים של פשטות יושר וייחוד האל במשך קרוב לאלף שנה.

ואכן, כשמטיילים באתרים הקדושים לדרוזים במרומי פסגות המיירון, למשל, ניתן לחוש מעט מייחוד אל זה, על רקע הפשטות והצניעות של הכפריים שמסביב.

אך פשטות וצניעות לא היו מורשתם היחידה של הדרוזים, ככת קטנה ונרדפת ברחבי עולם מוסלמי עוין הם נאלצו מפעם לפעם להלחם על חירותם ואמונתם, וכך הם עשו ללא היסוס ובאומץ רב עד שנתפרסמו כלוחמים נועזים ברחבי העולם מזרח תיכוני כולו. הם שלטו למעשה, במשך מאות שנים, על ממלכה אוטונומית קטנה בהר הלבנון, ואחר כך בהר הדרוזים בסוריה, וגם בישראל עמדו על שלהם אל מול עולם מוסלמי עוין.

המקום הקדוש ביותר לדרוזים בישראל הוא קבר הנביא שועייב – הנביא יתרו בתוך ואדי היורד אל הכנרת, בהיסטוריה האנושית היו 7 נביאים גדולים שבישרו את האמת להמוני העם, כפי שאמרנו, אחד מהם היה משה, אך במקביל להם היו 7 נביאים נוספים שהורשו לגלות את האמת שנסתרת הייתה מן ההמונים רק ליחידי סגולה, בזמנו של משה זה היה יתרו, הדרוזים הם אותם יחידי סגולה שנגלתה להם האמת בזכותם של חמזה בן עלי ושל אל חכם, אלא שגם בתקופת ההיסטוריה הקודמת היו אנשים כאלו, ולמעשה הדרוזים מאמינים שכרבע מאוכלוסיית העולם הם דרוזים בנשמתם. ייתכן אף שאתה שקורא כרגע את המאמר הזה הינך דרוזי בנשמתך.


הגרסה של הדרוזים

לפי אמונתם ההיסטוריה האנושית גם היא מתחלקת ל7 תקופות שכל אחת מהם קשורה להופעה של נביא גדול, האחרון שבהם הוא מוחמד בן איסמעיל – המשיח, שהוא אף גדול יותר מזה שבא לפניו – מוחמד מייסד האיסלאם. לכל נביא גדול כזה יש נביא אחר המפרש אותו ומסביר אותו. אצל מוחמד מייסד האיסלאם הייה זה עלי ואילו אצל מוחמד בן איסמעיל – המשיח הנעלם הייה זה עבדאללה אל מהדי – האיש שהתחיל את השושלת של החליפים הפאטימים, האיש שהתחיל את המדינה הפאטימית.

המדינה הפאטימית, נחשבה בעיני הפאטימים כמדינה מקודשת שנשלטת על ידי שושלת מקודשת של נביאים שמבשרים על הופעתו של נביא גדול חדש, אף יותר גדול ממוחמד, שהוא האימאם השביעי, היורש השביעי, הדור השביעי, במשפחתם של עלי ופטמה – ביתו של מוחמד, ושמו מוחמד בן איסמעיל, שנעלם, אולם השליטים הפטימים והאימאמים שבאו אחריהם יש להם קשר נסתר אליו והוא מדריך אותם


קשר דרוזים פרס

מפיצי הדת הדרוזים הראשונים היו חמזה בן עלי, שהיה מקורב לשליט הפאטימי אל חכים ואל דרזי, שנודה בסופו של דבר מהעדה. שניהם ממוצא פרסי. השתרשות הדת הדרוזית החלה באזור ואדי א תים שבחרמון, יש אומרים שבאזור זה היו  שבטים שמקורם בפרס שהוגלו לשם על ידי האימפריה הביזנטית. שבטים אלו היו קרובים בתפישתם לדת הדרוזית מכיוון שהם היו בעלי רקע איסמעילי שיעי. ואכן באזור הבניאס אנו יודעים שהייתה מצודה של החששיון, כת איסמעיליה שיעית קנאית שהונהגה על ידי הזקן מההר ממבצרו בהר אלמות בפרס. החששיון התקיימו בזמן ממלכת הצלבנים השנייה, זאת אומרת החל מ1200 לספירה בערך. במאה ה11, אזור שנת 1070 היו 3 חברים שלמדו באותה כיתה בבגדד. אחד מהם – ניזאם אל מולק, נהיה האיש החשוב ביותר בעולם המוסלמי וייצר את מוסד המדרסה ואת המדינה המוסלמית כערך עליון. מי שלמד איתו באותה כיתה בפרס היה הזקן מההר שהקים את כת החששיון, כת איסמעיליה שהתבצרה במצודות הרריות, אדם נוסף שלמד איתם היה עומאר אל כיאם. באותה תקופה היו שתי מגמות בעולם המוסלמי: האחת זה התחזקות השיעה שהתפצלה לכמה כיתות. והשנייה זה יצירה מחדש של העולם הסוני דרך מוסד המדרסה בהנהגת ניזאם אל מולק שנעזר באל ראזלי. בעולם הסוני יש מעבר משלטון חליפות אל שלטון מדינה איסלאמית מתוקנת, שהיא האידיאל המאפשר צדק ודת בעולם. ועל ברכיה מתחנכים דורות של תלמידים. כל הרעיונות הללו הגיעו מהעולם הפרסי שבאותה תקופה נתן את הטון בעולם המוסלמי. הפרסים מתחילים לשלוט רעיונית בעולם המוסלמי החל מתקופת החליפות העבאסית שבה מוחלפת הפקידות הערבית והביזנטית בפקידות פרסית. המהפכה העבאסית מתחילה בחורסן, שזה אזור בעל השפעה פרסית. התפתחות המדע והמיסטיקה וכן החוק המוסלמי, כולם מקורם בארצות פרסיות. השפעות אלו  נכנסו גם לתוך העולם השיעי והאימפריה השיעית הגדולה ביותר שהעולם ידע, הלא היא האימפריה הפאטימית. ייתכן מאד שהדת הדרוזית בראשיתה הייתה התפתחות של רעיונות מיסטיים פרסיים שנפגשו עם המסורת הנאו פלטונית שהייתה במצרים. רעיונות אלו הופצו על ידי שליחים פרסיים ונתקבלו על ידי קבוצות שהיו קרובות ברוחם למיסטיקה הפרסית והתורה השיעית איסמאעילית.

 

מאמרים על הדרוזים - לחצו לקישור

חורפיש - היסטוריה של הדרוזים ונבי סבלן

דרוזים בחרמון

היסטוריה של הדרוזים

דרוזים

מאמרים על הבהאים - לחצו לקישור

הדרך של הבהאים

בהא אוללה


 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics