לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

הנעת עובדים - מוטיבציה פנימית – מוסריות פעילה.

הבעיה העיקרית בהנעת עובדים היא יצירת מוטיבציה פנימית שלא תהיה תלויה בדבר, מוסריות פעילה. רק מוטיבציה מסוג זה יוצרת הנעת עובדים אמיתית. דוגמא טובה למוטיבציה פנימית היא אידיאל האבירות של ימי הביניים: אביר אמיתי מצווה להגן על החלש כנגד החזק. להילחם למען הטוב וכנגד הרע, אלא שמלחמה זו לא הייתה מלחמה פסיבית, אלא מלחמה אקטיבית – מוסריות פעילה!
ישנם שני שלבים במוסריות זו:
שלב ראשון אומר שאם, לדוגמא, אביר אמיתי יושב בביתו ורואה משחק כדורסל מותח בטלוויזיה, ומישהו שצריך את עזרתו מתדפק על הדלת; מצווה על אותו אביר, לא משנה מי האיש ומה בקשתו, לעזוב באותו הרגע את המרקע ולצאת לעזרתן של אותו אדם, גם אם זה יעלה לו במחיר חייו. העיקרון הוא אותו עיקרון שנשבעים עליו כל חניכי הצופים לדורותיהם: "היה נכון תמיד". 
אך זהו רק השלב הראשון במוסריות הפעילה.
השלב השני מדבר על כך שאין זה מספיק להיות נכון תמיד, לשבת בבית ולחכות לקריאה. על האביר לצאת לעולם בחיפוש אקטיבי אחר מלחמות צדק, עוולות שניתן לתקן וחלשים שצריכים עזרה. האביר האמיתי מסתובב בעולם ומחפש היכן הוא יכול לעשות טוב, גם בתוך עצמו וגם אצל אחרים, ולא מחכה שההזדמנות תקרה בדרכו.

מוסריות פעילה היא מורשת נביאי ישראל שיצאו נגד הפולחן הדתי המקובל - "רב לי רוב זבחכם" וציוו על בני אדם ל"ריב ריב יתום וריב אלמנה". המשכה של מוסריות פעילה זו היא בהטפתויו של ישו, וסופה באידיאל האבירות של ימי הביניים ובקפיטליזם הפרוטסטנטי. במידה ואדם מחפש באופן אקטיבי את המקום שבו יוכל למלא את יעודו בחיים, אזי הכוח העליון – אלוהים, מכוון אותו למקומות הנכונים, משל זה המחפש יימצא.

העולם היום מתמודד עם נושא הנעת העובדים ומוטיבציה כשפועל נגזר של זה הוא נושא המוסריות והערכים בעבודה. את המשמעת והערכים מנסים לכפות באמצעים חיצוניים. יש מערכת חוקים ומי שעובר עליה מוענש. באופן טבעי יש לנו רצון שמוביל לפעולה, והרצון נובע מתוכנו. נשאלת השאלה כיצד אפשר לחבר את הרצון הפנימי עם הצרכים החיצוניים? איך יוצרים מוטיבציה פנימית עמוקה אצל העובד שהיא זו שתגרום לו לעשות את עבודתו כמו שצריך ולא הכרח חיצוני? אוסף של בני אדם שמונעים, כל אחד בפני עצמו, על ידי מוטיבציה פנימית, לא יצטרך את כל מנגנוני הבקרה והשליטה שדורשים כל כך הרבה אנרגיה וכסף, יתפקד בצורה מקסימילית ויהיה יצירתי בפתרון בעיות וניהול משברים.

בעבר היו שיטות שנועדו ביסודם ליצור מוטיבציה פנימית בעובד שעליו תתבסס החברה, זו הייתה במהותה השיטה הקומוניסטית שהוכחה ככישלון, ליצור מוטיבציה פנימית של גאווה, השתייכות למעמד העובדים, שהוא הבורג החשוב ביותר בחברה האנושית. שיטה זו של הנעת עובדים, כאמור, נכשלה.

שיטה חברתית מקצועית שעבדה בצורה טובה במשך מאות שנים בעבר, ונשענה על מוטיבציה פנימית ביחד עם הגבלה חיצונית, הייתה שיטת הגילדות של ימי הביניים. העובדים היו מאוגדים באגודות מקצועיות שבהם טופחו ערכי האיכות והחריצות. המניע של העובד לעשות את עבודתו בצורה הטובה ביותר היה גאוותו המקצועית ותפישת העולם הדתית והחברתית שלו. שיטת הגילדות הייתה קשורה לאידיאל ועולם האבירות ולמושג שבימינו נראה מופרך, והוא מושג ה"מחיר ההוגן".

העולם של ימינו שונה במידה רבה מעולם ימי הביניים, שהיה עולם של סטריאוטיפים, אגודות, חברות וחבורות. העולם של ימינו הוא עולם יותר אינדיווידואלי, עולם של יחידים, תקשורת, שמילת המפתח בו היא הגשמה אישית.
אך גם בעולם של ימינו יש מקום ליצירת מערכת שבונה מוטיבציה פנימית, וזאת בתנאי שמצליחים לחבר את אידיאל ההגשמה האישית עם מקום העבודה.
חיבור אידיאל ההגשמה האישית עם מקום העבודה לא קשור דווקא למעשה העבודה עצמו, יכול אדם לעבוד בעבודה מונוטונית שאין בה מאומה מעניין ההגשמה האישית, אלא שמה שנלווה לעבודתו יאפשר לו בכל זאת להגיע להגשמה האישית. התחומים הנלווים הם יחסים עם בני אדם אחרים, תחושות, מחשבות, מיומנויות פיזיות, ועוד. בנוסף לכך, עצם הידיעה שהעבודה מאפשרת לאדם פרנסה בכבוד ואפשרות לעשות דברים אחרים עם החיים שלו, במידה ואכן הוא עושה דברים אחרים, יוצרת הכרת תודה ויחס של מוטיבציה פנימית כלפי עבודה זו.

דוגמא לאפשרות הוספת ערך מוסף לעבודה מונוטונית:
אדם בשם אלכסנדר ייסד לפני כמה עשרות שנים שיטה של יציבה הנלמדת כיום בעולם כולו. על ידי התכווננות נכונה במחשבה ושימוש בהדרכה חיצונית משפר אדם את יציבתו, ועל ידי שיפור היציבה משתפרת הרגשתו  הכללית ותפקודו בחיים. אלכסנדר ממליץ לתרגל את היחס החדש ליציבה שהוא מלמד תוך כדי פעילויות היום יום. עבודה מונוטונית היא מקרה קלאסי של אפשרות תרגול יציבה זו. זה לא גורע מהעבודה עצמה אלא רק מוסיף לה, ומאפשר לאדם להגיע להגשמה בחיים הקשורה לגופו ומשם לנשמתו.

לסיכום:
יש צורך ליצור בימינו מערכת חדשה של הנעת עובדים ומוטיבציה שתצמצם את התלות במערכת אכיפה ובקרה חיצונית ותשפר את ביצועי החברות ואיכות החיים של העובדים. מערכת זו צריכה להיות מבוססת על אידיאל ההגשמה העצמית שניתן להתקרב אליו בכמה דרכים:
1. לנסות להביא להתאמה בין כישורי האדם לבין התפקיד שהוא מבצע ולנסות ולגוון מדי פעם את התפקידים שאדם מבצע
2. ליצור מערכת תומכת ונתמכת שעוזרת לאדם למצוא עיסוק נוסף בחייו שנותן להם תוכן, ועל ידי כך העבודה נתפסת ככלי תומך שיש כלפיו אסירות תודה ויש לטפח אותו.
3. בתוך העבודה עצמה להוסיף ערך מוסף לפעולות הפשוטות על ידי הדגשת נושאים שמתמודדים איתם ממילא ושאפשר לצקת בהם תוכן, כמו למשל: יחסים בין אנשים, מחשבותיו של אדם, דרך ביצוע פעולותיו. אפשר לעזור לתהליך זה של על ידי סדנאות כגון: שפת גוף, איך לחשוב, זיכרון, אלכסנדר (לימוד יציבה נכונה בכל דבר שאתה עושה) ועוד....

הערות: רוגר'ס - המוטיבציה נובעת המצורך להגשמה.

 

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics