לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

לטיול לצפון הכנרת - לחצו כאן

 

בעקבות ישוע אל הר האושר

הר האושר הוא היכן שישוע נשא את החשובה שבדרשותיו – דרשת ההר, הדרשה מתחילה במשפט אשרי (החוזר 8 פעמים) ומכאן השם: הר האושר.

ישוע הייה מורה רוחני שהטיף לתורת מוסר גבוהה ולא לגמרי מובנת. הוא ידע לרפא חולים, לעשות ניסים, לגרש שדים, הייה לו יכולת התקשרות וידיעה של מה שהולך לקרות ומה שלא מדובר. הוא לא פחד מהמוות וראה בו איזשהוא שחרור, והייתה קשורה אליו איזשהיא נוכחות אלקטרו מגנטית, איזשהוא ישות שהייתה איתו, (שהתחילה להיות איתו מיום שהוטבל בירדן על ידי יוחנן המטביל), שעברה לחיות עם תלמידיו, ושניתן להתקשר אליה, גם כיום, דרך דמותו. הישות הזו גורמת למי שמתקשר אליה להיות מחובר ליכולת הריפוי, ליכולת לשנות, ולו במעט, את סדרי הטבע (זאת אומרת לעשות ניסים), להיות קלרוויונט וטלפת, ולדבר ולהבין הרבה לשונות, ועוד. הישות הזאת שקשורה להופעתו של ישוע נקראה בעבר "הגביע הקדוש", "הרוח הקדושה", ושמות אחרים. ישוע היה האיש שפתח את הפתח לישות זו לחיות בעולם.

הר האושר הוא בעצם לא ממש הר אלא גבעה קטנה הצופה אל הכנרת, על ראש הגבעה בנה האדריכל האיטלקי ברלוצי בשנות השלושים כנסייה לזכר דרשת ההר ובה הוא מבטא באבן חלק מהסימבוליקה ותורת הסוד הנוצרית, לשם נשים פעמינו...

בקיר הכניסה של הכנסייה שבעה קשתות, אחת גדולה באמצע ועוד שלוש מכל צד, המספר 7 מבטא תמיד את הסדר הטבעי של הדברים, את סדרו של העולם. הקשת בענן הייתה סימן לברית הקדומה בן אלוהים לבין האדם ולבין הארץ, בקשת יש 7 צבעים, ואכן לאחר מקרה המבול וההבטחה האלוהית שניתנה לבני האדם שהארץ שוב לא "תשתגע" להם, צוו בני האדם את 7 מצוות בני נוח שהם 7 המצוות הבסיסיות למין האנושי.

אך לא רק הקשת קשורה למספר 7. בשמיים יש כוכבים לרוב אך רק 7 גרמי שמים נראים נעים על פני השמיים ואלו הם: השמש והירח, כוכבי הלכת: מרקורי, וונוס, מרס, יופיטר וסאטורן. 7 גרמי שמיים אלו נתפסו בימי קדם כאלים וישנה אף קורלציה בן השמות שלהם לבן שמות ימי השבוע בשפות הלטיניות, למשל צרפתית.

7, אם כן, סימל בימי קדם את הסדר ה"טבעי" של הדברים, ולכן הייתה, למשל, בבית המקדש מנורה עם 7 קנים. אולם בחנוכה אנחנו מדליקים מנורה עם 8 קנים, מדוע 8? מפני ששמונה מסמל את הניסי, את הפלאי, בניגוד ל7 שהוא הטבעי. בחנוכה היה נס גדול ונס זה מסומל על ידי המספר שמונה. גם הדרשה של ישוע בהר האושר נחשבת, מבחינת הנוצרים, לנס גדול, ולכן גם היא קשורה למספר 8, לכן מופיעה המילה "אשרי" 8 פעמים. האדריכל ברלוצי בחר לקשר את הכניסה למבנה עם המספר 7, עם הסדר הטבעי של הדברים, אולם פנים המבנה הוא בצורת מתומן שקשור, כמובן, לשמונה, לפלאי.
מעבר לחלק של הכניסה הכנסייה בנויה בצורה של מתומן שבאמצעו כיפה, מוטיב אדריכלי זה של מתומן מסביב לכיפה משותף להרבה מקומות קדושים בישראל וכן להרבה כנסיות קדומות בארץ. מעניין לציין שמספר הקשתות בצד הארוך – הצידי של הבניין הוא 9 – המספר האחרון, מספר השלמות. ובכן יש לנו משחק של מספרים באדריכלות הבניין: 7 קשתות בכניסה, מהם אחת גדולה יותר שמכניסה אותנו פנימה לתוך ה8 שהוא מתומן מסביב לכיפה, מתומן שמתוחם על ידי ה9 של קשתות הקירות החיצוניים של הבניין.

מעבר לקשתות הדבר הבולט הבא כשרואים את הבניין הוא המשחק של השחור והלבן, האור והצל. הכנסייה בנוייה מאבני בזלת שחורות משולבות באבני גיר לבנות בולטות. בקיר הכניסה העמודים והקשתות הם מאבן גיר לבנה בעוד שהקיר הוא מאבני בזלת שחורות. במזבח שמתחת לכיפה יש משחק של אבן שיש לבנה ואבן שיש שחורה. הכיפה היא שחורה בעוד שהקירות התומכים אותה הם לבנים, אך עם תומכות שחורות. השחור והלבן בולטים זה על רקעו של זה, וזה מביא אותנו להבנה ולהכרה שאנחנו חיים בעולם של ניגודים.

ישוע אומר בדרשת ההר: "אשרי עניי הרוח כי להם מלכות שמים, אשרי האבלים כי הם ינוחמו..." לכאורה יש לנו כאן דבר והיפוכו. בדרך כלל נהוג לחשוב שהעשירים הם מאושרים והנה ישוע אומר שדווקא העניים טוב להם, (בכלל, ישוע יוצא בחוזקה כנגד העושר והעשירים ואומר אף במקום אחר ש"יותר קשה לאיש עשיר להגיע לגן עדן מאשר להעביר גמל בקוף של מחט), בדרך כלל נהוג לחשוב שהאבלים עצובים והנה ישוע אומר שהם מאושרים. ישוע ממשיך ואומר: "אשרי הענוים כי המה ירשו את הארץ, אשרי הצמאים והרעבים לצדקה כי הם ישבעו..." בדרך כלל נהוג לחשוב שמי שיורש את הארץ זה החזקים הגאוותנים, ושצמאים ורעבים נשארים כאלו ולא שובעים בגלל שהם צמאים ורעבים, והנה בא ישוע והופך תפישות עולם ומראה לנו שמה שאנחנו חושבים הוא לא בהכרח נכון אלא לעיתים ההפך הוא הנכון ממנו. שדברים הם הפוכים ממה שהם נראים למי שמסתכל מתוך עניים של העולם הזה, מתוך עניים של החומר.

העולם הרוחני הוא הרבה פעמים הפוך במופעו מהעולם הפיזי, (ניתן לראות דוגגמא טובה לזה בהשפעה האנרגטית והרוחנית של צבעים: מבחינה פיזית הצבעים החמים ובמיוחד הצבע האדום הם בטווח התדרים הארוך, ואילו הצבעים הקרים ובמיוחד הכחול הם בטווח התדרים הקצר, ואילו מבחינה אנרגטית - רוחנית ההפך הוא הנכון, אדום הוא צבע חם, מעורר, ממריץ, קצר טווח, ואילו כחול הוא צבע קר, מרגיע, ארוך טווח). זה מה שישוע מנסה להגיד לנו, וזה גם מה שמנסה להגיד האדריכל ברלוצי בשפת הבנייה על ידי השימוש בלבן ובשחור – שני הניגודים.

ישוע ניסה להגיד שמה שחשוב זה לא העולם הפיזי, כי בסופו של דבר כולנו נמות, אלא מה שחשוב זה העולם הרוחני. מה שחשוב זה לא מה שנרוויח מבחינת ממון , אלא הנקודות שנצבור בממלכתו של האלוהים, בעולם הרוחני. יכול אדם להיות עני מרוד בעולם הפיזי ועשיר גדול בעולם הרוחני. העולם הרוחני הוא "מלכות שמיים" ומלכות שמיים זו נמצאת הן מחוץ לאדם - המקום אליו יגיע לאחר המוות, אך גם ובמקביל בתוכו.

זאת היא בשורתו של ישוע וצריך להבין אותה גם על הרקע שעליה נתבשרה כשם שהאבנים השחורים בולטים על רקע הלבנים ולהפך: בזמנו של ישוע השתלטה תרבות זרה על ארץ ישראל ולמעשה על העולם העתיק כולו, הייתה זו התרבות הרומית:

רומא הייתה תרבות שונה במידה רבה מכל מה שידע העולם העתיק עד זמנה. רומא הקיסרית הייתה עיר בת יותר ממליון איש בה אן יותר חשיבות לקשרים השבטיים והמשפחתיים אלא למעמד החברתי ובעיקר לכסף. ברומא היו בתי קומות, גורדי שחקים, מפעלים כמו תעשייתים (שהדבר היחיד שהפריד אותם מהמהפכה התעשייתית הייה המצאת המנוע והחשמל), בורסה, בנקים, מערכת ביוב ומים, ועוד...הרומאים התקיימו מכוח האימפריה שלהם, לא מכוח הקשר שלהם עם האדמה (החקלאות באיטליה כמעט שבקה לחלוטין, הפסיקו לגדל בה חיטה מכיוון שהייה זול יותר לגדל חיטה בצפון אפריקה ולייבא אותה לרומא, המשקים החקלאיים הקטנים קרסו מכיוון שהייה זול יותר לנהל חוות גדולות עם עבדים). מלבד ערכי המדינה הכבוד והגבריות, לרומאים לא הייתה תורת מוסר מפותחת והם אף לא היו דתיים (חוץ מפולחן אלים הקשור למדינה, למסורת ולאסטרולוגיה). במקום זאת הערכים השולטים בכיפה היו ערכי הכוח, הכסף, ותענוגות החושים.

על הרקע של השתלטות רומי והערכים הרומיים על החברה העברית צמחה תורתו של ישוע. הנציבים הרומאים בישראל, בשיתוף פעולה של חלק משכבות העילית, עשקו את המוני העם, מיסים חדשים הוטלו חדשות לבקרים, גובי מיסים תוקפניים דאגו לגבות אותם, מי שלא היה לו לשלם נמכר לעבדות ונושל מנכסיו. הפערים בחברה הלכו והתחדדו. היו מעט שהיה להם הרבה והרבה שלא הייה להם הרבה. לאותם הרבה שלא היה הרבה נדמה היה שאן תקווה, מכיוון שקלוש הייה הסיכוי שיוכלו לצאת ממצבם. השלטון היה שרירותי קשה ואכזר, ועל ביצוע החוק הופקדו לגיונרים חסרי רחמים. אי הצדק בלט. על הרקע השחור הזה ניתן להבין אולי טוב יותר את האור הלבן, הבוהק, של ישוע, שמציע תקווה חדשה, תקווה הקשורה לעולם שבו הדברים הם אחרת לגמרי מאשר העולם הארצי, עולם שנמצא מקביל לעולם הארצי אך במישור אחר ממנו – מלכות השמיים.

 

בתוך הכיפה שבמרכז הכנסייה בולט פסיפס של עיגול זהוב על רקע כחול, פסיפס זה מסמל את מלכות שמיים. כחול הרי הוא הכחול של השמיים וזהב הוא צבע שלא מן העולם הזה, שמסמל את המלכות, אך מלכות של עולם שהוא מעבר לעולם שלנו. הכיפה נמצאת מעל המזבח, המזבח מסמל את הקורבן של ישוע, קורבן שאיפשר ומאפשר למלכות שמיים להתקשר איתנו ולהופיע כאן על פני האדמה. מסביב למזבח ומסביב לכיפה 8 חלונות שעליהם 8 ברכות אשרי ומתחתיהם 8 קשתות הסוגרות על כל אחת מ8 פאות הכיפה והבניין ומסמלות 8 שערים (שהם 8 הברכות) אל מלכות השמיים. מסביב לעמודים ולקשתות מסדרון מתומן ובו 8 חלונות קרועים הצופים אל הכנרת ואל הנוף שמסביב. בדרך כלל במבנים דמויי כנסיית האושר, הפנים – הכיפה מואר ואילו החוץ – המסדרון חשוך, ואילו כאן, בכנסיית האושר, החוץ, בזכות החלונות הקרועים אל הנוף, מואר, והפנים מעט יותר חשוך, ונראה בגלל משחקי השחור והלבן, האור והצל, והכיפה המוזהבת, כשייך, אולי, לעולם אחר.

הסדר הטבעי של הדברים, ה7, מתבטא גם במסורת הנוצרית ב7 התכונות הטובות שהנוצרי צריך לשאוף אליהם, כנגד 7 החטאים כפי שהם מופיעים בספרות ימי הבניים הנוצרית. 7 תכונות טובות אלו מופיעות על הרצפה באולם המרכזי של הכנסייה מתחת לכיפה, התכונה השמינית היא חסד שמימי, והיא לא תלוייה באדם אלא בגדר נס המופיע משמיים. 7 המידות הטובות מופיעות באגרת הראשונה של פטרוס, ואלו הם: צדק, חסד, תבונה, אמונה, גבורה, תקווה וכיבוש היצר, לכל אחת מהתכונות סמל משלה.

הכנסייה היא מקום של מיסיונרים איטלקיים לארץ הקודש. הכנסייה מזכירה כנסיות כמו סן ויטל ברוונה. הכיפה של הבניין היא מנחושת. בפנים הקירות פשוטים ומעוטרים בשיש אפור. שיש ואבנים יקרות כמו אוניקס ולפיז לזולי מהוות את הרקע של עבודות האמנות במזבח. הפסלים שמעל המזבח הם של הצליבה, התחייה, העלייה לשמים, ותצוגות של הבתולה, פיטר ופאול. יונה מכסף תלויה מעל המזבח – מסמלת את רוח הקודש.


מהר האושר אפשר להמשיך לאתרים האחרים שקשורים לישוע מסביב לכנרת וראשית דבר אל בקעת טבחה הסמוכה שם נמצאות 2 כנסיות מעניינות ביותר: כנסיית הלחם והדגים הקשורה לנס הלחם והדגים שביצע ישוע וכנסיית הבכורה הקשורה לבכורתו של פטר וצוואתו הרוחנית של ישוע אליו ואל ממשיכי דרכו האפיפיורים לרעות את צאנו.

ממגרש החניה של הר האושר יוצא שביל עפר בו ניתן ללכת רגלית את בקעת הטבחה מרחק קילומטר משם, הליכה קלה בנוף מדהים

 

קראו על האתרים הבאים בגליל התחתון - לחצו לקישור

ערים

טבריה

נצרת

עכו

אתרים נוספים באזור הצפון

אתרים בגולן

אתרים בגליל העליון

ישובים רוחניים

הררית

הרדוף

ענבר

יודפת

מעלה צביה

כללי

ציפורי

בית שערים

בקעת ארבל

בית שאן

בית אלפא

דיר אל אסעד

כוכב הירדן

אתרים נוצריים

הר האושר

טבחה וכפר נחום

הר תבור

 

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics