לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סדום ובוקק.

נחל בוקק וסדק הדרוויש.

ירדנו בערוץ הנחל העליון הנקרא בערבית: פשחה אל דרוויש. וכאן סיפר מנחם מרקוס סיפור מעניין: השם פשחה אל דרוויש משמעותו סדק הדרוויש, והוא מרמז על כך שהיו במקום דרווישים. לפי אגדות שבטי המדבר (מספר זאת אבו חאתם מהכעבבנה שישב בחירבת א דיר שבנחל ערוגות עילי) השבט הראשון שהביא את האיסלאם למדבריות הארץ היה שבט מיוחד שבא ממכה באופן פלאי וקראו לו שבט הדוורא. יש 2 מקומות נוספים במדבר יהודה הקשורים אליהם, האחד הוא מקבארתא דווארה שנמצא 2 קילומטר צפונה למערת הבריכה בנחל דרגות, השני קובור דווארה שנמצא מתחת לקרן אל חגאר שבין וואדי דרגה העילי ובקעת הורקניה ליד וואדי אום גורפאן.

אבי השבט התעופף ביחד עם חתיכה מאבן הכעבה אל ארץ ישראל, ואחד ההרים משך אותו למטה, במקום ששם נחת יש עד היום אבן בולטת על פסגת הר, המקום נקרא קרן אל חגאר. כך האיסלאם הגיע לארץ באופן פלאי, כמו בהאגי בקטשי בקפדוקיה, או עבאס עלי באלבניה, מכל מקרה שבט הדווארה הגיע אחר כך והם ישבו במדבר יהודה, בסופו של דבר כולם נשחטו, והיום לא נשאר להם שריד.

הערוץ של נחל בוקק מתחתר בפתאומיות לתוך נקיק עמוק וקצר, בו יש את עין בוקק, מעיין גדול שופע כל ימות השנה, מרמת המדבר יש ירידה לעין בוקק לאורך מעלה עתיק, שכמותו יש כ20 במדבר יהודה. המעלות שמשו לתנועה מים המלח למרכזי היישוב בהר. בים המלח היו מגדלים גידולים, מייצרים אספלט, מלח, וכל זה הועבר למרכז הארץ. המעלות כולם נבנו כך שגמלים יוכלו לעבור בהם, והם ממש "נסללו" בקטעים הקשים. מנחל בוקק מוביל המעלה לאזור ערד.


הר סדום ומלח הארץ.

המיוחד בהר סדום שזה רכס מלח ארוך של מלח פלסטי שפרץ בקצה השבר הסורי אפריקאי מתוך פקק מלח הנמצא בקרקעית. מתברר שלאורך עמק הירדן, מבית שאן ועד הערבה, יש שכבה עליונה של כמה מאות מטרים של חוואר הלשון, מעורב עם חרסיות, ומתחתיה יש במקומות רבים שכבה שלעיתים עובייה עד 3 קילומטר, של פקקי מלח, שרידים לימה קדומה שהייתה כאן באזור והשאירה שיירים.

מכל מקום, בהר סדום פורץ החומר הזה החוצה כשהוא יוצר רכס חד וארוך שבחלקו העליון לעיתים הוא מכוסה בשכבת גבס. בשום מקום אחר בעולם אין רכסים כאלו מכיוון שבכל מקום אחר, בגלל הגשם, רכס כזה יימס.

בגלל העובדה שהוא בנוי ביסודו במלח, התחתרו בתוך הרכס הנחלים הקצרים שעליו ויצרו תופעה ייחודית: פירים בעומקי עשרות מטרים ובקוטר מטרים אחדים עד עשרים, ורשת של מערות שלעיתים אורכה כמה קילומטר.

נכנסנו לאחת מהמערות, הלא היא מערת סדום. ההליכה היא בתוך מעין נקבה מורחבת, בה יש פיצול לאחר כ200 מטר, ואז מגיעים לתחתית פיר ענק שגובהו כ60 מטר וקוטרו כ10-8 מטר. ההרגשה בתחתיתו היא מאד מיוחדת: קירות מלח זקופים מושכים את המבט למעלה, למעלה, למקום שם נראה עיגול השמיים, קירות מלח נוצצים נמצאים גם מסביבך, ואם תלקק אותם בלשונך, או תיגע בהם בידך, תרגיש את מליחותם. המלח הוא קריסטל, ויש לו תפקיד חשוב בטקסים דתיים, ולא במקרה, הוא יכול לספוח אליו אנרגיה שלילית ויש לו תכונות של ניקוי, גם באופן פיזי יש למלח תכונות של ניקוי וריפוי ביחס לגוף שלנו, ומכאן השימוש בחדרי מלח בטיפולים מסוימים, הן קונוונציונאליים והן רפואיים.

בכל מקרה ההרגשה של להימצא בתוך הר של מלח, היא הרגשה מאד מוזרה, וייתכן שגם מרפאת. אשת לוט כשהסתכלה אחורה, הפכה לנציב של מלח, וכל אזור סדום, שהיה כסדום ועמורה, נתמלא במלח, אולי בכדי לנקות את החטאים שקרו במקום. המלח שומר את ההיסטוריה שלנו, את העבר, מכיוון שהוא גבישי, ומתגבש לפי האטמוספרה הקיימת בחדר שבו הוא מגובש, עניין זה עוד יתגלה בקרוב, כשם שהתגלה עניין הגיבוש של המים בספר "מסרים מן המים". בעצמי טעמתי מים מקודשים, מי מלח, שהיה להם טעם של ברזל, בעקבות תהליך מסוים של הטענה שהם עברו.


נחל פרצים:

ליד הר סדום ישנו נחל שמתחתר כולו בתוך שכבות של גבס ושל חוואר. היכן שיש גבס הוא הורג את כל הצמחייה, ויוצר שטח סטרילי. הקניון המתחתר של נחל פרצים יוצר אווירה מיוחדת בתוכו, וממנו יוצאות כמה מערות שהמפורסמת שבהם, שכיום היא סגורה, היא מערת הקמח.

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics