לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

הרודיון

הרודיון היא מקום הקבורה של הורדוס, המקום היחיד בארץ הקרוי על שמו, הורדוס בנה את רחבת הר הבית, את שומרון, את קיסריה, את מערת המכפלה, את ארמונות יריחו, ועוד. אך המקום היחיד הקרוי על שמו הוא הרודיון, מכיוון שבמקום זה נקבע גורלו, במקום זה הוא הבין שזכה לברכת האלים ונועד לשלוט על ישראל, ושום דבר שיקרה לא יוכל למנוע זאת כי האלים לצידו, ומעשה שהיה כך היה.

הורדוס עלה לגדולה כבנו של אנטיפטרוס האדומי, האיש החזק הממלכה החשמונאית, מוציא ומביא לפני מלכים. אנטיפטר – סבו של הורדוס היה עוזרו הקרוב של אלכסנדר ינאי, שלומציון, אנטיפרוס בנו היה עוזרו הכול יכול של הורקנוס, ולמעשה היה ראש ממשלה כל יכול של יהודה. הוא היה איש עשיר מאד והלווה כספים ועזרה ליוליוס קיסר בתקופה קריטית של מאבקו בפומפיוס, וזה בתמורה חיזק את מעמדו ואת שלטונו על יהודה ומינה את שני בניו, הורדוס ופצאל לאחראים האחד על הגליל והשני על יהודה. זה היה בסביבות שנת 50 לפני הספירה, 10 שנים לפני כן, שנת 63 לפני הספירה, כבשו הרומאים את ישראל בהנהגת פומפיוס. וכן גם את כל הממלכות שמסביב.

לאחר רציחתו של יוליוס קיסר גלשה האימפריה הרומית למלחמת אזרחים מחודשת, את הזמן הזה ניצלו הפרתים ושרידי בית חשמונאי שהשתלטו מחדש על ישראל בהנהגת אנטיגונס. הורדוס מצא את עצמו נצור בירושלים, יחד עם אחיו פצאל והורקנוס על ידי כוחות הפרתים ואנטיגונס. אחיו התאבד והורקנוס נשבה על ידי הפרתים. הורדוס ביחד עם אימו הצליחו להימלט לכיוון מדבר יהודה, התוכנית הייתה להגיע למצדה ומשם לפטרה, שהרי אימו – קיפרוס הייתה נסיכה נבטית, אלא שבאזור הרודיון השיגו אותו הרודפים והתחולל קרב מכריע בין כוחות הורדוס לבינם. מרכבתה של אימו התהפכה במהלך המנוסה והוא היה בטוח שהיא מתה, וכבר רצה לשלוח יד בנפשו, אלא שאז הגלגל התהפך, כוחותיו של הורדוס ניצחו בדרך פלא, אימו חולצה מתחת לעגלה ללא פגע, והם הצליחו להגיע למצדה ומשם לפטרה, לימים חזר הורדוס לארץ בראש כוח רומאי וכבש אותה מחדש, אבל את הרגע המכריע בכל חייו ראה באותה אפיזודה ליד הרודיון, ומשהשתלט על הארץ החליט לבנות מבצר במקום, ולימים להפוך אותו למקום קברו.

הסיבה הנוספת שבגללה הרודיון נבחרה הייתה שאפשר היה לעצב את ההר בדמות חרוט, צורה שהיה לה קשר למבני קבורה בימי קדם. על מצבת אבשלום בירושלים יש צורה דמוית חרוט, כך גם על החזנה בכניסה לפטרה, שנבנתה פחות או יותר באותו הזמן, וכמו כן הצורה מתקשרת לפירמידות במצרים, מצבות הקבורה המרשימות והגדולות ביותר של העולם העתיק.

ועוד סיבה גרמה כנראה לבחירת הרודיון למקום קבורתו של הורדוס, והיא שהקבר צופה על ירושלים מרחוק. הר הזיתים ,מקום הגאולה, נראה מהרודיון בבירור, וכן יש מהמקום תצפית מרהיבה של כל הסביבה.

מסיבות אלו ואחרות נבחרה הרודיון כמקום קברו של הורדוס, ולכן המקום הטבעי להתחיל בו את הסיור בהרודיון, לאחר תשלום הכרטיס בכניסה, הוא באזור הקבר, מקום שם התגלה תיאטרון קטן ששימש מן הסתם לנשיאת נאומים והעלאת הצגות לכבודו של המת. התיאטרון עומד מצד אחד של גרם מדרגות ענקי שמטפס מתחתית ההר אל ראשו, מצידו השני של גרם המדרגות - הפודיום של הקבר. את הקבר גילה חופר הרודיון פרופסור אהוד נצר. שלושים שנה הוא חיפש את הקבר עד שמצא אותו. זו הייתה התגלית הארכיאולוגית החשובה ביותר שלו, ארבע שנים לאחר מציאת הקבר נשען פרופסור אהוד נצר על גדר התוחמת את התיאטרון בסיור ארכיאולוגי במקום. הגדר התמוטטה ואהוד נצר נפל את מותו במדרגות התיאטרון, מוות טרגי שאפשר להשוות אותו לטרגדיות היווניות הגדולות שייתכן והיו מוצגות בתיאטרון זה.

מהתיאטרון תוביל אותנו הדרך את תוככי ההר, מקום שם יש בורות מים ענקיים, ודרך מערכת הבורות נטפס על הארמון המעוגל על ראש ההר.

הרודיון בנויה מארמון על ראש ההר ומערכות תומכות מסביב לו ומעיר תחתית במורד ההר שבמרכזה בריכת מים רבועה ענקית אליה הגיעו מים באמת מים מהרי בית לחם. היומרה של הורדוס לבנות בצור הבלתי אפשרית משקפת את התפישה השלטת באותה תקופה של התגברות האדם על מכשולי הטבע ויצירת סביבת מגורים מלאכותית. עד התקופה הרומית החברה הייתה בעיקרה חקלאית, התקופה הרומית מבשרת תחילתה של חברה עירונית משמעותית המבוססת על כלכלת כסף ושוק בינלאומי הגדול ביותר שהעולם ידע עד תקופתנו.

בתחילה בנה הורדוס ארמון על ראש גבעה גבוהה, לאחר שהארמון היה קיים הוא הערים עפר על הקירות מסביב כדי ליצור מעין פירמידה מלאכותית, גובה הארמון מהמסד היה עשרות מטרים, החלק העליון של ההר, אם כן, הוא מלאכותי.

שנמצאים בתוך הארמון בהרודיון מבינים דבר נוסף בקשר לתפישת החיים של הורדוס והתרבות הרומאית ממנה הושפע: הארמון מעוגל ולו 4 מגדלים עגולים ב4 פינות הארץ. הארמון משדר סימטריה, וזו הייתה תפישת החיים של הרומאים. הם ראו את עצמם כמביאים סדר לחברה האנושית, סדר שמרכזו הקיסר או המלך. הקיסר לא היה אחד רשע שרצה רק לנצל אחרים, אלא אדם בעל תפקיד אחראי וקשה שנועד ליצור סדר חברתי על פני האדמה שידמה את הסדר האלוהי הנמצא בעולם, בעיקר בשמיים ובמבנה גוף האדם, כך לפחות לפי ספרי האדריכלות הרומאית מאותה תקופה. הורדוס שהתרשם מאד מהתרבות הרומאית אלא נחשף בתור אדם צעיר, האמין בסדר זה ורצה לשלב את העם היהודי בסדר החדש שאותו ייצגה האימפריה הרומית, ואכן, במידה רבה הוא הצליח בכך בימי חייו.

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics