לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

צבעים בתורת המגנים - הרלדרי

במאה ה12, בזמן מסעי הצלב, הופיעה בעולם, איש לא יודע בדיוק מדוע ואיך , תורה חדשה שבמהותה שימוש מחודש בצבעים ובסמלים על מגנים. לפתע פתאום החלו האבירים לצבוע את מגניהם, לא שהצבע עשה את המגנים חדשים, ואולי אפילו לא שמר על המגן בפני החלודה, אלא שלפתע פתאום, חשיבות רבה הייתה לקישוטיות, אם תרצו, של המגן, ולא רק לחוזקו וליעילותו בקרב. תורה זו התפתחה, אחר כך, לידי סמלי המשפחה והדגלים של האדונים הפיאודלים במערב אירופה, ומכאן לדגלים כפי שאנחנו מכירים אותם כיום. לתורה היו חוקים משלה , של איזה צבעים מותר להשתמש בהם, מה הולך עם מה, ועם הזמן נוצרו אף בתי ספר ומסורות של יצירת סמלים משפחתיים שביטאו, בן השאר, את יחוסו של בעל המגן, ומכאן חשיבותם.

בתורת המגנים ניתן הייה מלכתחילה להשתמש בשבעה צבעים כשהם מחולקים ל2 קבוצות: צהוב ולבן, שנקראו מתכות, ירוק שחור, אדום, סגול וכחול, שנקראו "הצבעים". המגן הורכב בעיקרון מ2 חלקים בסיסיים, האחד הייה הרקע של המגן, המגן עצמו לפני שהוא צויר עליו, שנקרא ה"שדה" . והשני הייה מה שצויר על המגן שנקרא "ההטענה" . כלומר במגנו של המלך ריצרד לב הארי היו 3 אריות אדומים על רקע צהוב. הרקע הוא ה"שדה" והאריות הם ה"הטענה".

חוקי תורת המינים קובעים שאם בחלק אחד של המגן, נגיד ב"שדה" השתמשו בצבעים, הרי שבחלק השני, ב"הטענה" צריך להשתמש במתכות, ולהיפך. חוקים אלו אינם נוקשים ויש להם יוצאים מן הכלל, בעיקרון המתכות זוהו עם איכויות גבוהות של מלוכה וקדושה, הצבעים צהוב ולבן סימלו, במידת מה, את המתכות של זהב וכסף, המתכות האצילות, ואת השמש והירח, המאורות בשמיים, בעוד ש5 הצבעים זוהו עם 5 הפלנטות הנראות בעין. צהוב ולבן, לכן, מופיעים בסמלים ודגלים הקשורים לקדושה, למלכות ולאצילות, צהוב ולבן, לכן, יופיעו יחדיו, אפילו שזה מנוגד לחוקי תורת המגנים, במגנים של מלכות ירושלים ושל הוותיקן, עד היום, הדגל של הוותיקן הוא צהוב ולבן ומופיעים בו מפתחות זהב וכסף.

בסיפורי המלך ארתור נלחם האביר באביר ירוק, שחור, כחול ואדום. בדרך להציל נערה במצוקה, צבעים אלו הם הצבעים העיקריים מבן 5 הצבעים של תורת המגנים, והם מעידים על כך שתורת המגנים השתלבה בתורת האבירות בצורה כלשהיא שאיננה מוסברת ישירות בסיפורים.

עם הזמן, כאמור, ירדו הצבעים מהמגנים בלבד והופיעו גם בסמלים, בדגלים, בשלטים. וגם בצורה פופולארית מאוד בחלונות צבעוניים בכנסיות. אחד המקומות שבהם ניתן לראות תצוגה יפה של מגנים, בארץ, זה בחלונות הצבעוניים שבכנסייה הסלזיאנית שבנצרת.

ההקשרים של הצבעים של תורת המגנים בימי הביניים היו כדלהלן:

לבן: קשור לירח, למתכת הכסף, האבן שלו היא הפנינה, הוא סמל של ניקיון, חוכמה, טוהר, צניעות, שמחה.

צהוב: קשור לשמש, למתכת הזהב. האבן שלו היא הטופז, סמל של הבנה, כבוד, הדר, אצילות.

סגול: קשור למרקורי. האבן שלו היא אמטיסט, מתכת כספית, סמל של אצילות ומלכות. וכן תקשורת.

ירוק: קשור לוונוס, האבן שלה היא אמרלד, המתכת נחושת, סמל של חופש, יופי, אהבה, בריאות, תקווה.

אדום: קשור למרס, האבן שלו רובי, המתכת ברזל, סמל של נחישות, הקרבה, שירות, פטריוטיות.

כחול: קשור ליופיטר, האבן שלו היא הספיר, מסמל הרחבת אופקים, נאמנות, מוסריות, עקרונות.

שחור: קשור לסאטורן, האבן שלו היא היהלום, סמל של מוות, מגבלה, סוף, אך גם, משמעת עצמית, חוזק.

תורת המגנים מופיעה בארץ בסמלים ודגלים של כל מיני מוסדות ובמיוחד אלו הקשורים לעולם הנוצרי. אחד המקומות שבהם יש תצוגה יפה של מגנים הוא בחלונות הצבעוניים של הכנסייה הסלזיאנית בנצרת. כנסייה שיש ממנה גם נוף מרהיב על כל הבקעה של נצרת. מקומות אחרים הם כנסיות נוספות ובכללם כנסיית הבשורה. ובכלל… נצרת וירושלים הם המקומות הטובים לחיפוש המגנים.

צבעים בדרכו של האביר.

האביר הינו חיבור של שני דברים, של לוחם ושל נזיר, של איש העולם הזה ושל איש העולם הבא, של מסורת הטבע הפראי והגיבור הגרמני, הגיבור הנורדי, הווגבונד, ודמות המוסר של ישוע הנוצרית היחס בן שני הדמויות הללו מתבטא ב7 תכונות האביר, הם כוללות 7 תכונות תיאולוגיות – דתיות של אמונה, תקווה וחסד, וארבע תכונות קרדינאליות של זהירות, שיקול דעת, צדק וחוזק. השחור מסמל זהירות, כחול – צדק, ירוק – נחישות, וסגול – מתינות. אלו הם 4 התכונות הקרדינאליות וארבע הצבעים הנלווים אליהם, התכונות הארציות, 3 הצבעים הקשורים ל3 התכונות האלוהיות הם: צהוב קשור לאמונה, לבן לתקווה, אדום לחסד. אפשר להבחין שהתכונות הקשורות לתכונות האלוהיות קשורות לצבעים ה"חמים" – אדום – צהוב לבן, בעוד שהתכונות הקשורות לתכונות הארציות קשורות לצבעים הקרים – סגול – שחור – כחול – ירוק. האביר צריך להיות הערכת מושלמת שמחברת בן 2 הניגודים. לכן הדרך של פרסיבל אל הרוחני, או דרך אביר בכלל אל הרוחני, צריכה לעבור דרך הארצי, דרך הצטיינות בקרב, דבר שהוא מופרך לכאורה. היחס בן האלוהי לחילוני הוא יחס בן מספר לא זוגי למספר זוגי. בן ריבוע למשולש, בתכונות הארציות יש ניגודיות : מתינות בצדק ונחישות בזהירות, או כל שילוב אחר. התכונות האלוהיות נותנות משמעות והם עקרון עצמאי, 7 התכונות מובילות למסע שתחילתו זהירות וסופו חסד, תחילתו בתכונות הארציות וסופו בתכונות האלוהיות, המעבר בן הסגול של המתינות לבן האדום של החסד הוא מעבר של "חמלה".

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics