לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

טיול לצפת - לחצו לקישור

 

צפת:

במשך מאות שנים הייתה צפת בירת הגליל וצפון הארץ. עיר ובה קהילה יהודית גדולה שהייתה המרכז הרוחני של עם ישראל במאה ה16. כאן התפתחה הקבלה כמו שאנו מכירים אותה כיום, כאן נכתב שולחן ערוך, כאן חוברו מזמורים המושרים בכל בית, כמו: לכה דודי לקראת כלה פני שבת נקבלה...

בשנות המדינה המוקדמות, כשעדיין לא היו מזגנים, הייתה צפת בירת הנופש של ישראל, והתפתחה בה קריית אומנים תוססת. ביקור בצפת כמוהו כביקור בעולם אחר, עיר עם אווירה קסומה שכל מי שמבקר בה נשבה בקסמיה.

נשוטט בין הסמטאות העתיקות, בתי הכנסת המפוארים, גלריות האומנים, נבקר במצודה הצלבנית הגדולה בארץ, והכל בנוף הרים מקסים, ואוויר שטוב לבריאות הגוף ולנפש.


מתחילים מלמעלה.

המקום שבו כדי להתחיל את הביקור בצפת הוא במצודת העיר, הנמצאת בראש ההר שעליו צפת בנויה, בגובה 834 מטר. מדובר במצודה צלבנית אדירה שהייתה בזמנו המצודה הגדולה בארץ! היא הוקמה על ידי המסדר הטמפלרי אל מול האיום שנשקף לממלכה הצלבנית ממזרח – מדמשק המוסלמית.

לאחר כיבושה על ידי הממלוכים, שיפץ אותה הסולטן ביברס ובנה בראשה מגדל עגול ענקי בגובה 60 מטר (בניין בן 25 קומות!) ובקוטר 35 מטר!

כיום ניתן לראות במקום שרידי חומות, קמרונות, שער שנחשף בחפירות לאחרונה, ואת שרידי המגדל העגול של ביברס, שבתחתיתו יש בור מים ענק, שייפתח בקרוב למבקרים. מהמצודה נשקף נוף מדהים של כל הגליל, והיא נמצאת בתוככי גן מטופח שעבר שיפוץ לאחרונה, בו פינות חמד, ספסלים לאוהבים (או לסתם כאלו שהעלייה קשה להם), שבילים נסתרים, ועוד...

"מבצר אדיר שנבנה בשקדנות כה רבה באופן כה מופלא ובפאר כה גדול עד שמבנהו הנפלא והמעולה נראה כאילו נעשה בידי האלוהים הכל יכול ולא בידי אדם" (י פראוור, תולדות ממלכת הצלבנים).



ממשיכים אל הרובע היהודי.

מהמצודה אפשר לרדת ברגל, או במכונית, אל סמטאות הרובע היהודי העתיק. כדי להתחיל בביקור בבתי הכנסת המיוחדים, גם למי שלא אוהב ללכת לבתי כנסת מזומנת חוויה אומנותית ואדריכלית מדהימה.

בתי הכנסת פתוחים בעיקרון במשך שעות היום, אך כדי לתאם ביקור מראש בטלפון, לא בשבת כמובן. בין הסמטאות נמצא גם אומנים מקומיים דתיים, שחלקם מציירים ומבטאים את סודות הקבלה ביצירתם. על 2 מהם בחרנו להרחיב בהמשך... מעבר לכך הרשו לעצמכם לשוטט בסמטאות ולהתחבר לאווירתה המיוחדת של צפת.

 

בית הכנסת של רבי יוסף קארו:

באולם הגדול שבו שולט הצבע הכחול תלויים (מהתקרה הכחולה) מנורות בשלל צבעים. ליד הקיר המערבי יש ספסל וממנו נשקף הר מירון. מעל ארון ספרי התורה (שחלקם עתיקים וקדושים מאד) ישנו ציור של הר סיני, ממול ארון עם ספרים עתיקים ותמונה עם דיאגרמות ושרטוטים של תורת הקבלה.

אחת הסיבות לכך שיהודי ספרד הגיעו לצפת במאה ה16 הייתה בכדי להיות ליד הר מירון – מקום קברו של רבי שמעון בר יוחאי, מחבר ספר הזוהר. רבי יוסף קארו גורש מספרד בהיותו בן חמש, ונדד בעולם במשך 35 שנים נוספות עד שהגיע לצפת. הוא נהיה למנהיג הקהילה התורנית בעיר והפך להיות במידה רבה גם מנהיג עולם ההלכה היהודי, במיוחד לאחר שכתב את שולחן ערוך, המשמש עד היום כספר ההלכה הדתית העיקרי. מתחת לבית הכנסת ישנם חדר ומערה שם התבודד רבי יוסף קארו עם מעין מלאך שהדריך אותו שנקרא "מגיד", ואת דבריו של המלאך העלה רבי יוסף קארו על כתב בספר "מגיד ישרים".

 

בית הכנסת אבוהב:

כאן, באולם מקסים, שבמרכזו במה כחולה ומעליה כיפה מעוטרת בשלל ציורים וסמלים, נמצא ספר התורה הקדוש ביותר בצפת. את הספר כתב המקובל יצחק אבוהב בקדושה יתרה בספרד של המאה ה15. הוא היה טובל 26 פעם! לפני שהיה כותב את השם המפורש "יהוה". ועושה עוד דברים שונים ומשונים שגרמו לכך שמצד אחד ייקח לו כמה שנים לכתוב את ספר התורה, ומצד שני הספר יהיה כה קדוש, עד שבית הכנסת שבו הוא היה בטולדו, הגיע, בדרך נס לצפת, וזהו בית הכנסת שאנו מבקרים בו כיום.

בכיפה מעל הבמה מצויירים 5 כתרים שרק 4 מהם מוזכרים במשנה: כתר תורה, כתר כהונה, כתר מלכות, וכתר שם טוב שעולה על כולם. (אבות ד, יג), הכתר החמישי הוא "כתר קרובה הישועה". והוא מקורי ליהדות צפת של המאה ה16 שהאמינה באמונה גדולה שקרוב בואו של המשיח, עד כדי כך שהיו מכינים סנדוויצים לדרך בכל יום, למקרה שבאותו היום המשיח יחליט להגיע.

אחד מי יודע?

גבאי בית הכנסת מסביר על הסמליות שבמקום: הכיפה זה האחד. המדרגות המובילות לבמה זה 2. ארונות הקודש יש 3 כנגד 3 אבות. יש 4 עמודים התומכים בכיפה שהם 4 אימהות. יש 5 מקומות ישיבה על הבמה שזה 5 חומשי תורה. יש 6 מדרגות לבמה שזה 6 סדרי משנה. הבמה עצמה היא המדרגה השביעית שזה השבת. הבמה נתמכת על ידי 8 עמודים שזה 8 ימי מילה. בתקרה יש 9 כיפות, שזה 9 חודשי לידה. בכיפה המרכזית יש 10 חלונות, שזה 10 הדיברות, ולסיום: לבית הכנסת עצמו 12 חלונות שזה 12 השבטים.

הרעיון שעומד מאחורי המספרים הוא שהמספר 1 נמצא בכולם. המספרים זה האחד – האלוהות שהופך להיות הריבוי – העולם.

 

בית כנסת הא"רי

הא"רי חיפש את אלוהיו כמתבודד על גדות הנילוס במצרים, אלא שבת קול אמרה לו להגיע לצפת כיוון שמשם תצמח הישועה. הוא נפטר בצפת במגיפה, מקץ שלוש שנים, אך בינתיים הספיק להטביע חותם עמוק ביותר על יסודות והתפתחות הקבלה ועל קורותיה וייחודה של צפת.

בצפת 2 בתי כנסת הקרויים על שם הא"רי. בית הכנסת העתיק והמפואר ביותר הוא בית הכנסת הא"רי הספרדי, הנמצא ליד בית הקברות של צפת. בית הכנסת הזה בנוי על יסודות בית כנסת קדום על שם אליהו הנביא שהיה במקום, ואכן אליהו הנביא היה נגלה לא"רי וממתיק עמו סוד במערה שבכותל המזרחי של בית הכנסת.

בית הכנסת השני קרוי בית הכנסת הא"רי האשכנזי. שם נוסף של אותו בית כנסת הוא "שדה תפוחים קדושים". בימי הא"רי היה המקום זה שדה שאליו היו יוצאים הא"רי ותלמידיו לקבל את פני השבת, כל אחד מהם עוטה 4 מחלפות כנגד 4 אותיות של השם הקדוש "הויה". התפוח מסמל בקבלה את הקדושה, בספר הזוהר מוגדר גן העדן בתור שדה תפוחים, כמו כן האגדה מדמה את התפוח להר סיני ולתורה, וכן חז"ל המשילו את התפוח לישראל. מה יש בו בתפוח שזכה לכבוד כזה?

בשדה התפוחים כמעט והתרחשה הגאולה על ידי הא"רי ותלמידיו, כשיום שישי בהיר אחד אמר להם לפתע הא"רי בהתלהבות: "הבה ונלך לירושלים לקבל פני המשיח".

"רק נכין את חפצינו" אמרו התלמידים, ופספסו בעקבות זאת את האפשרות להיגאל.

לימים נבנה במקום בית כנסת.

כיום ניתן לראות במקום ארון קודש מיוחד שנבנה על ידי אמן מגליציה שגילף אותו במשך 14 שנה! באחד הקירות יש פתח לחדר קטן ובו כיסאו של אליהו הנביא, תיזהרו לא לשבת עליו מכיוון שישיבה על הכיסא היא סגולה להיריון.

 

דוד פרידמן.

ברחוב בר יוחאי נמצאת הגלריה של דוד פרידמן, קבליסט וצייר: דוד פרידמן עלה לארץ מארצות הברית, בתחילת דרכו בצפת היה חרדי, אך בעקבות מחלה קשה החל להתעמק במדיטציות על צבע ובקבלה ופנה לכיוון אינדיווידואלי משלו. בציוריו הוא משלב מוטיבים גיאומטריים, צבעים, צורות, אותיות, ואת תורת הסוד היהודית, שאותה הוא גם מלמד.

הציורים, חלקם הם מדיטציות שבהם התבוננות ממושכת בתמונה מגלה פנים שלא ראינו קודם, משולש שמשמש למיקוד הופך את התמונה למרובע בעל 12 צלעות, ועוד… רובם נושאים משמעות דתית ואזוטרית עמוקה.

בין הסמלים שדוד משתמש בהם: עץ הספירות, החמסה – יד (קריאת כף היד היא חלק מהקבלה הצפתית והיא מסתמכת על פסוק בתהילים 145 פסוק 16: "פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון"), מנורה, מגן דוד, ועוד..

 

יעקב קשמככר

ברחוב הגלריות הראשי, רחוב בית יוסף, היוצא ממגש החנייה של האוטובוסים. כ100 מטר מתחילת המדרחוב ישנה הגלריה של יעקוב קשמכר: כמו רבים אחרים הוא היה היפי שחזר בתשובה והגיע לאחר גלגולים רבים לצפת. יעקוב היה ונשאר בנשמתו צלם, ותמונותיו של הווי החיים בצפת מפורסמות בכל העולם, אך לאחרונה החל ליצור בעזרת גרפיקה ממוחשבת, והוא משתמש בפורום זה בצבעים בהקשרם הקבלי, יעקוב גם מצייר ובדרך כלל ניתן למצוא אותו בגלריה שלו, שם הוא שמח לחלק את השקפותיו וניסיון חייו עם האורחים.

 

לעולם התחתון...

מהרובע היהודי נוכל להמשיך ברגל, או ברכב, אל בית הקברות העתיק של צפת, מקום שם קבורים הא"רי, הרמ"ק, ושאר גדולי הדור. בית הקברות הוא אתר עלייה לרגל, והחיים שבמקום מעניינים לעיתים יותר מן המתים. בתוכו נמצא המקווה הקדוש של צפת, שם טבל הא"רי כל יום שישי, וגם כיום רבים באים לטבול בכדי להתקדש לקראת שבת.

בית הקברות משולט ובו שבילי הליכה, לידו נמצא בית הכנסת הא"רי הספרדי. זהו מקום נאה לסיים את סיורנו.


 

מאמרים על מקומות בגליל - לחצו לקישור

בקעת ארבל

הר האושר

טבחה וכפר נחום

טבריה

חצור וקדש

הר מיירון

גוש חלב

פקיעין

צפת

עכו

ציפורי

בית שערים

נצרת

תבור

מקומות בגולן

מקומות בצפון ובמרכז נוספים

 


 

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics