לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

לטיול ליודפת - לחצו כאן

 

סיפורה של יודפת החדשה. היישוב הרוחני הראשון בארץ.

יודפת הייתה בעבר מרכז של המרד היהודי נגד הרומאים, שם נלחם יוסף בן מתתיהו עד שכל מגני העיר (חוץ ממנו) נפלו בחרב. 2000 שנה יותר מאוחר חזרו לגבעות שמסביב לתל העתיק צאצאי המורדים והקימו יישוב שהוא מעין מרד מסוג חדש, מרד באורח החיים הרגיל, הנהנתי, החומרני, מרד בחיי העיר, ויצירה של היישוב הרוחני הראשון בארץ.


קום בחור עצל - מהשכטריזם לגורדייף

הכל התחיל אי שם בשנות ה50 העליזות, בשעורי תנ"ך. יוסף שכטר, מורה מהולל בבית ספר הריאלי בחיפה ואיש רוח, אסף סביבו מספר של תלמידים, ויחדיו הם צללו לעומק משמעות סיפורי התנ"ך. תפישת עולמו של שכטר הייתה אוניברסלית ונאורה, הם צללו לתוך שאלות על תהליך הבריאה, משמעות חיי אנוש, מה בין חושך לאור? ועוד.. ומכאן נפתחה הדרך לשאלות כלל אוניברסליות כמו: מה היא אמונה? מה היא דת? מה היו הדתות השונות? מה ניתן ללמוד מכל דבר?

קבוצת לימוד סיפורי התנ"ך, שהתכנסה בזמנה החופשי, הפכה לקבוצת לימוד ומחקר בשאלות משמעות החיים. ומכאן, קצרה הייתה הדרך לשאול שאלות בכיוון הדתי, ההתפתחותי והרוחני, ולחפש תשובות במסגרת הדרכים השונות שהחלו להפיץ תורתם במערב.

לאחר שתמו ימי בית הספר והגיע זמן הגיוס לצבא, החליטו חברי הקבוצה להקים גרעין נח"ל במסגרתו יוכלו להמשיך במחקריהם שהפכו להיות ניסיונות בדרך חיים חדשה. היו אלו ימים יפים, ימים של אידיליה, הגרעין הוקם בתור קולקטיב, שבו כולם שווים. יש קופה משותפת, וכל אחד לוקח ממנה מה שהוא צריך. הם החלו עושים דברים יחדיו בכיוון של הגשמת תורתם: תפילות, מדיטציות, שיחות, ועוד... גדולתו של יוסף שכטר הייתה שהוא לא שם את עצמו עליהם כמדריך או כמורה, אלא כידיד, כאחד שמשתתף יחד אתם בחיפוש אחר האמת, אחר המשמעות. ובמסגרת זו הוא השפיע לכיוון של פתיחות לדברים חדשים, לתורות שונות.

במסגרת פתיחות זו הופגש, יום אחד, שכטר עם פלדנקרייז, האיש שהיה ידוע בזה שהוא העמיד את בן גוריון על הראש, ושעל שמו קרויה שיטת פלדנקרייז – שיטה של תנועה ויציבה ויצירת קשר טוב יותר עם הגוף ועם הנפש. במפגש ביניהם הציג פלדנקרייז לפני שכטר את ספרו של אוספנסקי – החיפוש אחר המופלא, ספר שמציג את תורתו של אדם הקרוי "גורדייף" שנפטר באמצע המאה והתחיל במערב בית ספר של תורה אזוטרית חדשה שנוגעת להתפתחותו האפשרית של האדם.

שכטר קרא את הספר, התרשם, והמליץ עליו בפני תלמידיו לשעבר ושותפיו בהווה. שיטתו של גורדייף הלכה ותפשה את מקומה ביניהם כדרך שבה הם הולכים. מורים ראשונים החלו להגיע לארץ מהמרכז בצרפת, קשר נוצר, תרגילים, ששיטת גורדייף מתמחת בהם, נלמדו ותורגלו, האנשים החלו לתרגל "לזכור את עצמך" . גורדייף אמר שהאדם, במצבו הנוכחי, הוא כמו אדם ישן, לא מודע, ועל ההולכים בדרך בתור שלב ראשון לעורר את עצמם. יודפת החלה להתעורר. בית ראשון ניבנה ובעקבותיו החלו להבנות בתים נוספים, יודפת הוקמה. במשך הזמן הקולקטיב התפרק, אך המוטיב המשותף הרוחני נשאר. כיום יודפת היא יישוב משגשג עם שכונת בנים חוזרים גדולה.


סיפור העלייה למקום.

3 חברים יצאו למסע חיפוש מקום להתיישבות בגליל. מספר אחד מהם (עמוס): "בפעם הראשונה, כשראיתי את הר עצמון ואת בקעת יודפת ידעתי שזה המקום שלנו ואמרתי זאת לחברי."

הקבוצה הגישה בקשה למוסדות המיישבים להתיישב ביודפת, אלא שהמוסדות ענו בשלילה מוחלטת, האזור היה מרוחק, לא נגיש, ואף נחשב למסוכן, לא היו בו מקורות פרנסה, והכל נראה כפנטזיה של הדמיון. אלא שהקבוצה לא אמרה נואש, במשך שנה וחצי הם המשיכו להתעקש ולבקש, ואז ניתן האות: הם קיבלו אישור לעלות ליודפת במסגרת פעולות של הקק"ל, כך גם נפתרה, לפחות לשנים הראשונות, בעיית הפרנסה, הקבוצה תעבוד במסגרת הקק"ל ותבנה מגדל תצפית וחצר סביבה, וכן תעבוד בייעור ובשימור הקרקע באזור, הקבוצה תגור בתוך החצר, שם גם יהיו חדר האוכל וחדרי הפגישות, ובכלל, כל העניין נראה קצת כמו חומה ומגדל מודל שנת 60, בלי טרומפלדור, ועם בדווים ידידותיים מסביב.


מקומות לראות ביודפת:

כמובן! תל יודפת המפורסם, מצדה של הגליל, מקום התבצרותו של יוסף בן מתתיהו במלחמתו ברומאים.

המצפור – מקום ההתיישבות הראשון של גרעין יודפת

הקבר של יוסף שכטר ואישתו בבית הקברות של יודפת, בדרך להר עצמון.

הר עצמון – אחד המקומות היפים בגליל ולרגליו הבית היודפתי הראשון.

משתלת יודפת – ממשתלות הבצלים היפות והמובילות בארץ.

יער הקופים – גן חיות פלאי בטבע

אמנים מקומיים – דליה בן מיור – מהקדריות המובילות בארץ, בעלת סטודיו הנמצא בבית מיוחד הבנוי בסגנון יפני.

אמנים מקומיים – אמא אדמה – קדרות סטודיו וגלריה

מטפלים מקומיים – יודפת היא מרכז למטפלים בשיטת אלכסנדר, ובשיטות נוספות כמו שיאצו, עיסוי שוודי ותאילנדי, אבחונים, ייעוצים, ואחרים.

מרכז למספרי סיפורים של יואל פרץ.


לאכול: במצפה שהיה מקום ההתיישבות הראשוני, ישנה כיום מסעדה נחמדה בשם – אין קולינה, ובה מעדנים וסעודות בסגנות כפרי איטלקי.

ליד יודפת, צופה על בקעת יודפת ועל התל נמצאת מסעדת אוהל יעל, זה הוא מבנה בסגנון בדואי – אדמתי המשתלב עם הסביבה , בעל נוף מדהים. ארוחות בקבוצות רק לפי הזמנה.


"ישנם מוחות חוקרים המחפשים את האמת של הלב, מחפשים אותה, מתאמצים לפתור את הבעיות שמציבים לפנינו החיים, מנסים לחדור למהות של הדברים והתופעות ולחדור לעצמם. אם אדם חושב ומנתח נכון, לא משנה איזה דרך ילך בפתירת אותם בעיות, הוא יגיע, בסופו של דבר, חזרה לעצמו, ויתחיל עם פתרון של מה הוא עצמו ומה מקומו בעולם שמסביבו". גורדייף.

 


 

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics