לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

ירושלים היא העיר השלישית בקדושתה לאסלאם בעולם

הערים הקדושות ביותר למוסלמים הם מכה ומדינה, כל מוסלמי מאמין מחויב לעלות למכה פעם בחייו ומתפלל לכיוונה, בדיוק כשם שהיהודים מתפללים לכיוון ירושלים, אלא שבשנתיים הראשונות לקיום מצוות התפילה התפללו המוסלמים לכיוון ירושלים, וזאת מכיוון שכאן קיבל מוחמד את סודות התפילה, לכאן הוא הגיע במסע הלילי, עלה דרך שבעה הרקיעים לפגוש את האלוהים, והביא את הבשורה למאמינים. זאת הייתה החוויה המיסטית החשובה והגדולה ביותר של חייו, במשך עשרים ושתיים שנה קיבל מוחמד התגלויות מהמלאך גבריאל, ואילו במקרה ירושלים היה לו בפעם הראשונה, מפגש ישיר עם האלוהים.  ישנם מסורות נוספות על הגרסה הרשמית לגבי מה שקרה לירושלים במסע הלילי הנמצאות בקרב התנועה המיסטית האיסלאמית שנקראת סופים. קראו מאמר על המסע הלילי לפי מסורת המסדר הנקשבנדי. אנשים שונים במהלך ההיסטוריה ניסו לחקות את המסע הזה שנתפש כאלגוריה למסע רוחני של אדם ונקרא "אל איסרא אל מהרג". המסע האופקי המוביל למסע האנכי

 

בהיסטוריה היה יותר מ1200 שנה של נוכחות מוסלמית בירושלים

המוסלמים בהנהגת החליף עומאר כבשו את ירושלים בתחילת המאה השביעית וצירפו אותה לחליפות המוסלמית הגדולה שנשלטה באותה תקופה מדמשק, השליטים האומאיים של דמשק פיארו ובנו את ירושלים, עבד אל מלק בנה את כיפת הסלע רק חמישים שנה לאחר מות מוחמד, מתוך כוונה להפוך את ירושלים למרכז שלטוני ודתי שיתחרה בזה של מכה שהייתה בידי יריביו. קראו מאמר על כיפת הסלע. עם החלפת השושלת האומאית בשושלת העבאסית שהתמקמה בבגדד, ירד מעמדה של ירושלים ועם הזמן היא עברה לשלטון הפטימים השיעים ממצרים, כך מצאו אותה הצלבנים, הביס אותם והחזיר את השלטון המוסלמי צלאח א דין שהוא הכובש הגדול השני של ירושלים מטעם המוסלמים והקים כאן שלטון איובי שהוחלף לאחר זמן קצר בשלטון ממלוכי שמרכזו היה בקהיר, ירושלים נהייתה עיר של מלומדים ומיסטיקנים, האימפריה המוסלמית הגדולה האחרונה ששלטה כאן הייתה זאת של העותומאניים ששלטו בירושלים במשך ארבע מאות שנה מ1517 ועד מלחמת העולם הראשונה.

 

החשיבות של ירושלים באסלאם

צריך להבין שללא ירושלים האסלאם הוא דת מדבר בדיוק כפי שהייתה היהדות בזמן יציאת מצרים, אך ללא ההיבט האוניברסלי החשוב לדת עולמית. לחצו למאמר ירושלים והאסלאם, כשמוחמד בא לירושלים הוא פוגש כאן את כל נביאי התורה הגדולים, משה, ישו והמלאך גבריאל ומקבל מהם ברכה. ירושלים אמנם לא מוזכרת בקוראן, אך לאחר פסוק המסע הלילי בסורת המסע הלילי הפסוקים הבאים מדברים על בית המקדש בירושלים וסמיכותם מצביעה על זיהוי המסגד הקיצון עם ירושלים. הקוראן הועלה על כתב עשרים שנה לאחר מוחמד על ידי אנשים שזכרו אותו והיו מחבריו. כך או כך העניין של ראשון או שני איננו קיים בתרבות המוסלמית כפי שהוא קיים במערב, והקדושה של ירושלים היא היבט אחר של אותה קדושה כמו במכה או מדינה. במשך מאות שנים הייתה ירושלים אתר עלייה לרגל מוסלמי, מקום של מיסטיקנים, מרכז דתי ושלטוני, כמעט לכל העמים המוסלמים הייתה כאן נציגות והיא הייתה חלק מנתיב עולי הרגל

 

ירושלים המוסלמית כיום

אין זה סוד שישנו קונפליקט לאומי ביננו לבין הערבים הפלסטינאים, וצריך להיזהר שלא להפוך אותו לקונפליקט דתי, ירושלים חשובה למוסלמים, בין אם נרצה בכך ובין אם לאו וחובה עלינו לכבד את זה, אם אנחנו אנשי כבוד

 

 

 

קראו מאמרים על ירושלים המוסלמית - לחצו לקישור

כיפת הסלע

סביל קאיתבאי

רבעה אל אדוויה

דרווישים בירושלים

המסדר הנקשבנדי בירושלים

סלמן הפרסי

מיסטיקה איסלאמית בירושלים

המסע השמימי של מוחמד

 

 

מאמרים על ירושלים - לחצו לקישור

מקומות בירושלים

סודות ירושלים

היסטוריה ירושלים

כנסיות ירושלים

ירושלים היהודית

ירושלים המוסלמית

ירושלים הנוצרית

הר הזיתים

הר ציון

הרובע הארמני

ספר באבן

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics