לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

נישואים מקודשים.

זה היה הטקס הדתי העיקרי של תרבויות שומר, אכד, בבל.

שירי האהבה היו מבוצעים ביצוע מוסיקלי במהלך הטקס או מדוקלמים בפי מקהלה.

מנהגי נישואיי הקודש היו: טקסי רחיצה וסיכה, התקשטות הכלה, הכנת חדר המשכב ומיטת הכלולות, כניסתו של החתן לבית הכלה, כאקט שמסמל את הנישואין, הבאת מתנות, ולבסוף ההתייחדות בין האוהבים והמשתה.

 

איננה (עשתורת) אלת הפריון, חידשה את הצמחייה וסייעה בהולדת בעלי חיים ובני אדם. דומוזי היה התגלמות כוחות היצירה של האביב, ובמיתוסים מסוימים הוא דמות הרועה – כעין קין בבלי, נישואיו של דומוזי לאיננה סימלו את התחדשות החיים בתחילת השנה – אביב וחוללו אותה. אירוע זה התממש דרך קבע בטקס הנישואים המקודשים שהתקיים בערים שונות, ובו מילא המלך את תפקיד דומוזי, או תמוז, קיים יחסי מין עם האלה, ובכך הבטיח את פריון הארץ ואת שגשוגה.

 

המיתוס של איננה – עישתר ודומוזי:

עשתר היא האלה העליונה של אהבת בשרים ופריון, וכן אלת המלחמה. היא יורדת לעולם התחתון, בלא שניתן לכך הסבר, בעולם התחתון היא נאלצת לעבור דרך שבעה שערים, ובכל אחד מהם היא מסירה מעליה פריט אחד של לבוש או תכשיט, עד שלבסוף היא נשארת עירומה ומשוללת כל כוח, שכן המלבושים הם שסימלו את כוחותיה. היא מתייצבת לפני אחותה האלה ארשכיגל, שליטת העולם התחתון, ומנסה לגזול ממנה את כס מלכותה, אבל היא נידונה למוות, וגופתה נתלה על מסמר הקבוע בקיר.

לפני שהיא יורדת לעולם התחתון היא מצווה על הווזיר שלה – נינשובור לפנות לשלושה אלים לפי סדר ולבקש מהם עזרה אם לא תחזור, וכך הוא עושה, הוא פונה אל האל אנכי (אל החוכמה והמים המתוקים), הלה יוצר מן הלכלוך שמתחת לציפורניו שני יצורים חסרי מין ונותן להם את צמח החיים ואת מימי החיים. אלה מגיעים אל עשתר ומחזירים אותה לחיים, אבל היא מורשית לצאת משם רק בתנאי שתשאיר אחריה תחליף לעצמה. היא יוצאת מהעולם התחתון בלוויית שדים נוראים, ומטילה על בעלה דומוזי להיות מחליפה. נגזר על דומוזי שישהה חצי שנה בעולם התחתון, ואחותו – גשתיננה – גבירת הגפן, תשהה שם במחצית השנה האחרת.

 

תמוז – האל המת:

האל המת הארכי טיפוסי, כדוגמת אדוניס היווני. כמישת הצמחייה השנתית במהלך העונה החמה מסמלת את מותו וכליאתו בעולם התחתון, שירי אבל רבים מקוננים על היעלמו ועל השידפון היורד בעקבות זאת על הטבע – בטקסים אלו משתתפים בעיקר נשים, והם נערכים אפילו בירושלים, כפי שמציין הנביא יחזקאל, מקובל לחשוב שגם חזרתו לחיים נחגגה בטקסים ושהיא הייתה במוקד פולחן האביב. יחד עם זאת, עשתר היא המייצגת את הדוגמא המפורשת היחידה בספרות מסופוטמיה למותה של אלוהות ולחזרתה לחיים. תמוז נראה לעיתים כשהוא מחזיק אשכול ענבים שעזים ניזונות מהם ומשני צדדיו אלות שכדיהן השופעים מספקים את הלחות הדרושה לצמחייה.

 

הסיפור של הנישואים הקדושים ושל אשתר ותמוז, מחזק את הטענה של צופן דה ווינצי שישוע ומריה מגדלנה היו נשואים. מריה מגדלנה נפטרה משבעה חטאים על ידי ישוע, וישו לכן, היה צריך להחליף אותה בקורבנה. מריה מגדלנה היא עשתר שירדה לשאול.

 

שיר אהבה מפיה של הכוהנת שמילאה את תפקיד איננה.

חתן, לינה בביתנו עד שחר.

חתן לבבי, אישי אהובי, טובים דודיך כדבש.

מחמד לבבי, אישי אהובי, טובים דודיך כדבש.

שביתני, בחשק אליך אבוא, חתן – ארוץ אחריך אל המשכב.

שביתני, בחשק אליך אבוא, מחמדי – ארוץ אחריך אל המשכב.

חתן, אנעים לך בתענוגים, טובי יקירי דבש לך אטיף.

בחדר המשכב הרוה דבש, בדודיך הטובים נעלוז.

מחמדי, אנעים לך בתענוגים, טובי יקירי דבש לך אטיף.

חתן, אתה אשר חשקת חמודותיי, דבר אל אמי ואתן לך דודי.

אל אבי ואותי יעניק לך מתת, הרנן כליות – במה להרנין כליות אני יודעת.

חתן – לינה בביתנו עד שחר, שמח לבבך – במה לשמח לבב, אני יודעת.

מחמדי לינה בביתנו עד שחר.

אתה, אחר אשר אהבתני, מחמדי, לו אך תנעים לי בתענוגיך.

אדוני אלי, אדוני מלאכי, שסן שלי, מנעים לב אנליל.

לו אך תנעים לחלקתך המתוקה, חלקתך מתוקה כדבש, לו תיגע בה ידך.

שים עליה ידך כחופה עלי כד, פרוש עליה ידך כחופה עלי כד עתיק יומין.

 

מזמור בלבה לאיננה.

שיר אהבה שהוא דיאלוג בין דומוזי לאיננה, ובו מבקשת איננה מאהובה להישבע לה שבועת אמונים, שרו במהלך נישואיי הקודש, לא ברור באיזה שלב.

 

שבועת הנשים.

יונתי, יונתי, יונתי, תמתי, תמתי, דבש לאמה יולדתה שלי,

גפני הלחה, דבשי המתוק, פה מתוק כדבש לאמה שלי,

עיניך – ימתק לי מבטן, בואי, אחות אהובה שלי,

פיך – ימתק לי אמריו, פה מתוק כדבש לאמה שלי.

שפתיך – ימתקו לי נשיקותיהן, בואי אחות אהובה שלי.

אחותי, שכר שעוריך מתוק, פה מתוק כדבש לאמה שלי,

נופת עוגת השכר אשר לך, מה מתוקה, בואי אחות אהובה שלי,

בבית לא אשבע דודיך, פה מתוק כדבש לאמה שלי,

אחותי, לא אשבע דודיך, אהובה שלי.

ביתך, ממגורה שופעת, פה מתוק כדבש לאמה שלי,

בת מלך את, לא אשבע דודיך, אוהבה שלי.

ואתה אשר היית נפשי, אשר היית נפשי , תשבע לי,

אחי, בן הכפר, אשר החיית נפשי, תשבע לי,

כי לא שלחת יד אל אישה זרה, תשבע לי,

כי לא הנחת ראש על אישה זרה, תשבע לי.

האיש הלובש למעני שני עם עדנים – שלי, אהובי, בחיר לבבי,

הבה אשביעך, אח יפה עיניים שלי, אחי, הבה אשביעך, אח יפה עיניים שלי.

יד ימינך על ערוותי תשים נא, שמאלך אל ראשי תשלח,

פיך אל פי תגיע, שפתי בפיך תטעם – אתה כה תשבע לי,

כזה וכזאת שבועת הנשים, אח יפה עיניים שלי.

 

מותו של דומוזי.

שלוש נשים מקוננות על דומוזי: אשתו, אחותו ואמו. הקינות מתארות את החיפושים שחיפשו אחריו לשווא ואת ניסיונותיהן העולים בתוהו לבוא אליו ולנחמו בארץ גזרה. מטרת הקינות הייתה לעורר את אל הצמחייה דומוזי לקום לתחייה, לעלות מן השאול, להפרות את הצומח והחי ולהביא שפע לארץ.

 

לבי חליל מספד

לבי חליל מספד, חליל מספד במדבר, אני גבירת האאנה, קדשת השמים,

אני גבירת האאנה, מוחצת ארצות הרים, ואני ננסן אם האדון,

ואני גשתננה אחות העלם, בן השמים.

לבי חליל מספד במדבר, באשר נטה אהלו העלם,

באשר נטה אהלו דמזי, בארלי, על גבעת הרועה.

לבי חליל מספד במדבר, שם, באשר נאסרו ידי העלם בעשקים,

שם, באשר נאסרו זרועות דמזי בעבותות, באשר הפקירה הכבשה טלה,

לבי חליל מספד במדבר, באשר הפקירה העז פרי בטנה.

שם במקום אשר אלוהיו גולה נדח, שם במקום אשר אמר: מי יתן ותבוא אימי לשכון עמדי.

לבי חליל מספד במדבר, ידיו הרפות – לא עוד יניען, רגליו הרפות – לא עוד יניען.....

 

אחת הגרסאות הרבות למעשה חטיפתו של דומוזי בידי שדי השאול, הריגתו והורדתו שאולה.

 

כה מר לה על אישה.

כמה מר לה על אישה, לאננה – על אישה, לגברת האאנה – על אישה,

לגברת ארך – על אישה, לגברת זבלם – אל אישה.

אבוי לאישה, אבוי לבנה, אבוי לביתה, אבוי לעירה,

לאישה אשר לוקח בשבי, לבנה אשר לוקח בשבי,

לאישה אשר נתן למות, לבנה אשר נתן למות,

לאישה אשר אבד לארך, כי לוקח בשבי, אשר אבד לארך ולכלב, כי ניתן למוות.

ליחידה אשר לא רחצוהו במי ארדו, ובשרו לא מרקו בבורית אשר בקודש,

אשר אלתו כאם לא נא נלוותה אליו שמה, אשר עלמות עירו לא מרטו שערן עליו.

אשר עלמי עירו לא היכו בחזם עליו, אשר כוהני עירו לא התגודדו בחרב עליו,

האלוף – לא ניתן לו יקר.....

 

 

קראו את המאמרים הבאים - לחצו לקישור

 - עמי מסופוטמיה

פגאניות כנענית

נישואים מקודשים

האלה הלבנה

אלוהות נשית

בעל ואשרה

עשתורת וענת

מקדש האלה במגידו

מעגל האבנים ברוגום הירי

ארכיאולוגיה רוחנית

אסטרולוגיה רומית

 

 

 

 

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics