לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

נשים ואבירים

רק מהמאה ה9 בצרפת היו סוסים חסונים מספיק לשאת אביר משוריין, מהמאה ה12 השפעתה של הכנסייה מורגשת. המועמד היה מבלה לילה בתפילה בכנסייה, מקבל את לחם הקודש, נשבע אמונים לחוקת האבירות. שבה בין השאר עליו לעזור לנשים במצוקה.

משהו נפתח בעולם בסוף המאה ה12 ובמשך המאה ה13. הייתה זו תקופת פריחה באירופה, השיא של ימי הביניים. בזמן זה עכו הייתה העיר החשובה בעולם. אבל בנוסף לדבר הפיזי נפתח גם משהו רוחני, שבא לידי ביטוי בשירת הטרובדורים והאידיאל הרומנטי נשי

בתחילת המאה ה12 יש לנו גל ראשון של רוחניות. 1118 בזיל מבולגריה נשרף בקונסטנטינופול בגלל היותו קתרי.  אך במקביל מוקם מסדר הטמפלרים. ברנרד הקדוש 1090-1153 מתחיל את המסדר הציסטריאני 1098 ואת האדריכלות הגותית. כל זה בעקבות הרפורמות של קלוני. הבתולה הקדושה מתחילה לתפוש מקום של כבוד. האמנות מחברת עולם של חול ודמיון. מספר יקומים סמליים, דתיים ועל דתיים. ערך של דימויים, מחוות ומעשים טקסיים.

 

בתחילת המאה ה13 קורה משהו בעולם. ביזנטיון נשרפת ונכבשת, המונגולים כובשים את עולם האסלאם ובגדד. אך במקביל מתחילה רוחניות מסוג חדש, הגביע נגלה. פרנציסקוס מאסיזי חי בשנים 1181-1226 והוא מת בגיל 45. איבן עראבי חי בשנים 1165-1240. שמס מטבריז חי בשנים 1187-1247. גם שמס וגם איבן ערבי חיו בזמן שפרנציקוס היה בישראל. מסע הצלב האלבניוני 1208-1210. ההתחלה של המסדר הפרנציסקני הייתה ב1209. בשנים 1211 ו1214 היה פרנציסקוס בספרד ודלמטיה, אזורי השפעה קתרים. ב1215 הוא משתף פעולה עם דומיניקוס בהדיפת התקפות על המסדרים שלהם. 1219 פרנציסקוס מגיע לדמאיטה במצרים. 1220 הוא מבקר בארץ ישראל. מצווה על הנזירים לא לדבר סרה במוחמד, הנוצרי היחיד שמורשה לבקר בירושלים. 1224 פרנציסקוס מקבל את הסטיגמטה. 1226 הוא מת
הקתרים תומכים בטרובדורים, בתפילה בשפת הארץ, פרנציסקוס נקרא כך שמשום שנהג לשיר שירי טרובדורים צרפתים, אביו התעשר מייבוא בגדים מדרום צרפת. ואולי גם המשפחה הייתה משם.
הסיפורים האפיים, השירים והמוזיקה הלירית מעבירים את המאמין ליקום מקבלי שבו יש ביכולתו להתנסות בשלל רגשות מעודנות המובילות להתנסות על חושית והארה רוחנית שאיננה נגיש בדרך אחרת. השירה של הטרובדורים מדגישה את האהבה כערך עליון
פיתוח הרגש מאפשר הפעלה של אזורים מסויימים במוח וזרימת דם מוגברת בצוואר אל הגביע שנמצא מעליו.
רימום מעמד הגבירה וקידוש האהבה מחוץ למסגרת הנישואים. אהבת אמת מתגלה במאה ה12, מחייבת תרבות מורכבת ועליונה, מיסטיקה והתבוננות שלא יכלו להתקיים אלא בסביבת נשים מעודנות ומשכילות, והיו כאלו: אלאונור מאקוויטניה (ארצם של הקתרים), נכדתו של הטרובאדור הראשון – גיום דה פואטייה. בתה – מארי דה שמפן. ניהלה בית משפט לאהבה.
"נשים חשו כי הן יכולות לחנך את הגברים, בכך שהפעילו את כוחן בדרכים חדשות ומעודנות. צריך הי הלשבות את לב הגברים, להנחותם, לחנך אותם. אלאונור מבשרת את הופעתה של ביאטריציה" (אילאדה מירציה)
האהבה הייתה לגבירה לא מושגת, שדאגה לשמור על ערכה והמוניטין שלה, זה הוביל לשלל התנסויות המתחילות בבדידות וייסורים, ומגיעות להתעלות אקסטטית המובילה לנישואים המיסטיים, שהם היו בעצם מטרתו של האוהב. האהבה לגבירה הייתה תהליך של חניכה, שינוי.

 

האהבה האבירית שמה את הדגש על הערך הדתי והרוחני של האישה. האישה מסמלת את ה"חכמה", בדיוק כפי שהיה במאות הראשונות לספירה בתנועה הגנוסטית. האישה של ימי הביניים מחייה מחדש את מסורת השכינה, האלוהות הנשית. "האהבה אל האישה מעירה את המאמין מן התרדמה שבה שרוי העולם הנוצרי בשל שקיעתו הרוחנית של האפיפיור. בכתביהם של "נאמני האהבה" ניתן למצוא התייחסויות ל"אלמנה אשר איננה אלמנה". זוהי ה"מדונה אניטלגינציה" שנשארה אלמנה משום שבעלה, האפיפיור, שקע רוב ככולו בעולם הארעי ועל כן הוא "מת" בכל הקשור לחיים הרוחניים" (מירצה איליאדה)
האלמנה היא אותה אישה אלמנה שאצלה ישו מתארח בצור ואת בנה הוא מעיר מהמתים, או אותה אלמנה שהיא אימו של חירם אבו אביף
בצרפת ואיטליה הייתה תנועה שנקראה "נאמני האהבה" ובה גנוסטיקה נסתרת וכנראה גם טקסי חניכה. הם קיימו את פולחן הגבירה היחידה, היו להם סודות ושפת סתר, על רקע התנועה הזו אפשר להבין את הופעתו של דנטה 1265-1321 וביאטריצה שלו, היא מעל המלאכים. מתווכת חדשה בין האנושות והאל, שיר השירים, היא התיאולוגיה והחידה של הגאולה.
נאמני האהבה הושפעו מהשירה הערבית בספרד, וגם קלטו יסודות גנוסטיים וקלטים, אגדות הגביע הקדוש, ובמיוחד פרסיבל של ווולפרם פון אשנבך, הגיעו מטולדו, מקורם בחכם כופר יהודי ערבי בשם פלגטניס והם עברו לוולפרם דרך אחד בשם קיוט לה פרובנסל. בסיפור זה התייחסויות רבות למזרח. אביו של פרסיבל משרת בצבאו של החליף מבגדד, דודו, עורך מסעות לאסיה ואפריקה, אחיינו הופך להיות פרסטר גון – מלך אגדי נוצרי השולט בהודו. לוולפרם היית הגישה לעולי רגל שחזרומהמזרח והוא מדגיש את תפקידו של מלך דייג שהוא ראש המסדר הטמפלרי. .

 

בסוף המאה ה12 תופשת דמותו של מלך ארתור את מקומו של קרל הגדול באגדות האבירות. זה חלק מהתופעה של הסתרה, התפתחות שפות סתר וחוגים סודיים, כגון הטמפלרטים. יש חשיבות לסמלים, צבעים וסיסמאות, וכך מופיע המדע של ההרלדרי – תורת המגינים, ובכנסייה מתעצבת הליטורקיגה של הצבעים ומקבלת קנוניציה ומשמעות. מי שהתחיל את האגדות היה המשורר כרטיאן דה טרואה – בן חסות של מיר דה שמפן. הוא כתב ב1170  חמש רומנסות. חיפוש אחר אובייקט מופלא המחייב מעבר למימדים אחרים ומבחני כניסה מעניינים.

 

על פי הקורפוס ההרמטי מהמאות הראשונות לספירה: "האל מילא בבינה (אינטלקט) אגן גדול שאותו הציב על פני האדמה, והוא מינה כרוז שתפקידו היה לקרוא אל בני האדם ולומר להם כדברים האלה: ,צלול לאגן זה, אתה החושב שתוכל לעלות מחדש אל זה ששלח את האגן הזה לכאן, אתה היודע לשם מה נולדת. כל אלה אשר שתו את ליבם אל הדברים הללו, ואשר עברו טבילת בינה זאת, הגיעו אל הדעת (גנוסיס) והם היו לאנשים מושלמים, אל שום שזכו בבינה."

בסוף המאה ה13 יש לנו גל שלישי של מיסטיקנים. רומי חי בשנים 1207-1273. משה דה ליאון 1240-1305. ממיסטר אקהרט 1260-1327. תומס אקווינוס 1223-1274. מוקמת האוניברסיטה של פריז. הקורפוס ההרמטי מתורגם מערבית ומגיע ביחד עם ספרים נוספים אל פרינצה וערים נוספות באיטליה. מתחילים מחדש את מדעי ההרמטיקה, אלכימיה ולימים אף סוג של קבלה נוצרית.

 

אליאנור מאקוויטינה 1122-1204 הייתה אימו של ריצרד לב הארי ואשתו של לואי השביעי שהיה בראש מסע הצלב השני, היא ליוותה אותו בדרכו לירושלים, הייתה שנתיים במזרח, היא גם הייתה נכדתו של גיום דה פואטייה, ראשון הטרובאדורים, ושלטה בדרום מערב צרפת, ארצם של הקתרים. פטרונית הקתדראלה הגותית הראשונה בשארטר וגם של אנזו ולה מאן. נפרדה מלואי השביעי ונישאה להנרי השני מלך אנגליה ב1153. 

 

להלן מספר מאמרים בנושאי אבירות - לחצו לקישור

הגביע הקדוש

מבוא לאבירות

אבירות ואבירים

טבטונים והוספיטלרים

כוכב הירדן

מונפורט ויחיעם

טמפלרים

אבירים וצלבנים

מלכת ירושלים

בונים חופשיים

פרסיבל

נשים ואבירים

 

 

 

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics