הצהרת נגישות

נגישות אתרים
אנו עושים ככל שבידנו על מנת להנגיש את אתר האינטרנט שלנו, ומתן שירות שיוויוני לכלל גולשינו נמצא בראש סדר העדיפות שלנו.
בין פלחי האוכלוסיה שנהנים מהנגשת האתר ניתן למנות:
• אנשים עם מוגבלויות ראייה, מבעלי עיוורון מוחלט, דרך לקויות ראייה ועיוורון צבעים וגוונים ועד למרכיבי משקפיים.
• אנשים עם מוגבלות פיזית, בעלי קשיים מוטוריים בידיים המקשים על תפעול העכבר.
• אנשים עם לקות שמיעה אשר נזקקים לכתוביות לשם צפייה בוידאו.
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
ניתן להבחין בכך שהקהל הרחב בוחר לעשות שימוש ברשת האינטרנט ובהמוניו ואתרים נגישים יסייעו בהנגשת המידע הקיים היום ברשת האינטרנט והפיכתו לנחלת הכלל.
באתר זה אנו עושים שימוש ברכיב עזר להנגשת אתרים, כזה שמסייע להנגיש על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כפי שמוגדרת ב:
W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים חיוניים בעת הנגשת אתר האינטרנט:
כאשר עמלנו על הליך הנגשת האתר שמנו לב למספר סעיפים בסיסיים אשר יבטיחו את הצלחת הגדרתו כנגיש לקהל הרחב ביותר.
בעת הנגשת אתר זה הושם דגש על יישומם של הסעיפים הבאים לכל הפחות:
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

סייגים לנגישות
אתר האינטרנט שלנו דינמי וכולל מערכות הזנת תוכן שונות הפועלות בשיטת WYSIWYG. עלול להיווצר מצב לפיו חלקים מסוימים בדפי תוכן דינמיים אלה כוללים רכיבים שיישומון ההנגשה לא הצליח להנגיש בצורה כוללת כך שאפשר והתערבות בקוד האתר תדרש מצדנו.
במידה ונתגלה למולכם מקרה מעין זה, נודה אם תצרו עימנו קשר וזאת בכדי שנוכל לטפל בסוגיה זו בהקדם האפשרי. נוסף על כן, ייתכן ואתרנו מציג תוכן שמקורו באתרים אחרים, כאלה שטרם הונגשו, כאשר אין ביכולתנו להיות אחראיים
על תוכן של צד ג’, אך למרות זאת נשמח לקבל הערות בנושא, לפנות אל הגורם הנוסף ולהסב תשומת ליבו לנושא.

פנייה בנושא נגישות
כל פניה בנושא נגישות, שאלות, הבהרות או הצעות אשר קשורות לאתר שלנו, ניתן לשלוח בדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מצבות

בניגוד למצופה הנגב וסיני מלאים באתרים של פעילות אנוש ובמיוחד פולחן. בכלל זה בולט השימוש ב"מצבות". אלו בדרך כלל אבנים עומדות הפונות מזרחה וסביבם חצי עיגול. המצבות מופיעות לרוב בקבוצות, עם ספסלי מנחות, מזבחות, אגנים, חפצים מצור, קישוטים מצדפים, גובהם מכמה ס"מ ועד כמה מטרים. רוב הקבוצות הם מספר לא זוגי

התופעה של מצבות מתחילה לפי ד"ר עוזי אבנר באלף ה12 לפני הספירה, זאת אומרת בסוף תקופת הקרח, זמן שהאקלים היה שונה. ירד גשם והנגב היה מכוסה בחורש. בזמן זה האדם ביית את הכבשה והעז, ומופיעות המצבות הראשונות, אבל מספרם מתרבה ב4000 לפנה"ס. רק לפני 4000 שנה הופיעו בשאר אזורי הארץ.

לעיתים המצבות מתחלפות בין אבנים רחבות וצרות, המסמלים את הנקבי והזכרי. עם הזמן החלו להופיע זוגות של אבנים כשאחד גבוה וצר, והשני רחב ונמוך והם מסמלים את הגברי והנשי, כך גם במקדש היהודי בערד. חלק מהמצבות הם אבנים שהובאו ממקומות מרוחקים.

כמעט 90% מהמצבות פונות מזרחה, לפני רבים מהם חצי עיגול של אבנים, הרבה מהם בגובה אדם 1.5 מטר או מעט פחות. אזור הנגב ומזרח סיני זה מקום ריבוי המצבות. 

הנבטים, הישראלים, הערבים, שואבים ממסורת דומה, מסורת המדבר. בה יש ייצוג מופשט של האל, המתבטא באבנים לא מסותתות, דווקא האבנים העתיקות יותר הם המסותתות. אבנים נבטיות עומדות הוקמו על אותם אתרים ובמקביל למצבות פרהיסטוריות. המשכיות תרבותית ודתית.

דבר אחד ברור: מצבות קשורות עם קבורה ולכן עם מוות, זאת אומרת שהנפש מסוגלת להשתמש בהם, לעבור דרכם, כמו תחנות ממסר, זה גם היה תפקידם של הפסלים המצריים. מעבירים אנרגיה חשמלית אל חוטית לא נראית, וגם מאפשרים לנפש של הפרעה לנוע בממלכה.

יהוה מזוהה עם מצבות, משה מקים מצבות, יהושע, וכך גם יעקב, בזמן מהפכת ספר דברים מתעוררת התנגדות לפולחן המצבות, אך עקבות לאמונה בהם נשארת בבתי הקברות.

 

לפי עוזי אבנר האבן מכילה רוח. מייצגת אלוהות, אבנים קטנות את האבות. שמות כ' בהנחיות לבניית המזבח ישנם אבנים לא מעובדות, וכך גם אבני המצבות במדבר. יש סידורי מצבות של שלוש, שניים ושבע, מאות אתרי מצבות.

רוב אתרי המצבות והמקדשים פונים לכיוון זריחת השמש ביום הקצר בשנה?
הרבה פעמים יש זוגות מקדשים כשנקבי משמאל לזכרי, כפי שכתוב בשיר השירים: "שמאלו תחת ראשי וימינו תחבקני". ישנם הרבה קווי אבנים המובילים לעיגול, בבחינת זכרי ונקבי

 



גלי אבנים

סוגים שונים, במעלה כרכום יש גל המכיל רוח שומרת על עוברי אורח עם אבנים גדולות – מלק. וגל עם אבנים קטנות המסמל מאורע טרגי, כך שכל ההולך בדרך מוסיף אבן קטנה עליו. ליד מעלה שחרות ישנו גל אבנים בצורת חומה שיננית. ישנם גלי אבנים במדבר שנהיו שחורים מעין פטינה שנוצרת עקב נסיכת נסך. בwadi hasi ישנו טור של 70 גלי אבנים המובילים לטומולוס גדול

 מאות קברים מכל הסוגים, שמשקיעים בהם יותר מאשר מגורים, טומולוס, מחסה סלע קבר עגול בh hajjaj. ישנו קבר סלע מתחת מעלה השחרות

תפישה מחזורית של חיים ומוות, מתבטאת במקדשי אבנים למשל באילת. בhajem al taref ציורי אבן, עיגולים, צלמיות

 

אגנים בסלע

אגנים שקועים בסלע ביטאו פעמים רבות את השמיים על פני האדמה, ראה בלינגטש בבולגריה. בשקע שבסלע היו שמים מים שמשקפים את הכוכבים. שקעים עגולים בסלע ביטאו את הכוכבים וסודרו לפי מערכי כוכבים מבחינת המיקום והעוצמה, כוכב בהיר שקע גודל יותר וכו.

בהר ירוחם יש פסגה בולטת ועליה אתר קדוש ובו אגנים - שקעים קטנים חרוטים בסלע. בסגנון כוכבים שבשמים.


ציורי הסלע

ציורי הסלע מופיעים בנגב החל מ4000 לפנה"ס, זמן שבו מתרבים גם המצבות. כיום רוב החוקרים מאמינים שזו שפה. בתקופה זו מופיעים גם התרבויות הראשונות – מצרים ושומר, צריך להבין שהקדמונים ציירו וכתבו רק בהקשר דתי בתחילה. אלא שהכתב שלהם היה בתמונות או ביתדות, לא היה כתב פונטי.

הציורים, אם מוציאים אותם מפשטותם, ומרכיבים אותם במשמעות, הרי שהם שפה, כתב, ומייצגים במפושט דברים מורכבים ומסובכים הרבה יותר. זאת הייתה תכונתם של העמים השמיים, לראות את העיקרון הפשוט, המאחד שמאחורי עולם התופעות, הנוודים היו שמים ערבים, נבטים, מדיינים ועוד.

המוטיבים המופיעים בציורים הם שמיים: צייד, חיות כגון כלבים או סוסים וגמלים, בני אדם בתנוחות תפילה, יד, נחשים, שמש ובעיקר יעל, המזכירה את הירח. הציורים נחרתו ולא סותתו, ברובם הם פונים לכיוון דרום מזרח, כיוון זריחת השמש ביום הקצר בשנה, וכנראה שהיו קשורים לחוויה דתית

לוחות מאוגרית (עיר כנענית) לפני 4000 שנה מראות את האלה בעלת עם קרניים וכנפיים, ומכאן החשיבות של קרניים, היו מיני כבשים עם קרניים מיוחדות, כשבין הקרניים כוכב או פרח. גם בקרמיקה כנענית האלה מיוצגת על ידי קרניים, או עז עם קרניים שאוכלת מהעץ – האשרה. לעיתים האיילים סמלו את האלים הצעירים הבאים להיזון מהאלה. זה יכול להסביר את השכיחות של הופעת קרניים (איילים).

המספר הגדול ביותר של ציורי סלע עתיקים במזרח התיכון (יותר מחצי מהכמות הכוללת) מופיע במערב הנגב ובמזרח סיני, אזור התפתחות הכתב הקדום. האם ייתכן שיש קשר בין הסמלים של ציורי הסלע ובין הצורות של הכתב? הצלילים?

 


כתב קדום

הכתב הראשון בעולם הוא הכתב הפרוטו סינאי, שהתחיל בסיני לפני 4000 שנה. העמים השמים שפגשו את כתב החרטומים של מצרים לקחו מספר תמונות והפכו את האות הראשונה בשם שלהם למבטאת את הצליל. לדוגמא נחש – בכנענית קדומה גחן, מבטא את האות ג', הצורה של הנחש נתנה את הצורה של האות, והצליל הוא האות הראשונה בשם. זאת אומרת שכתב הציורים שהיה קיים עד אז במצרים, הופך להיות לכתב של צלילים.

רוב הכתבים בעולם, כולל אלו של הודו וחלקים מהמזרח, מקורם בכתה הפרוטו סינאי. עד 2000 לפנה"ס הירוגליפים וחרטומים, ואז מופיע הכתב הפרוטו סינאי, לפני 19 שנה התגלו כתובות בוואדי הול במצרים ליד כתב מצרי והם הוכחה לעתיקות ומקור הכתב הסינאי


העמים השמים הקדומים

השומרים היו עם קדום שדבר שפה לא שמית, לאחריהם הגיעו האכדים שכבר דברו שמית ומוזכרים בתנ"ך כבנו של שם. מנין הם הגיעו? הסברה המקובלת היא מסהרה, החל מהאלף החמישי לפנה"ס, (סברה נוספת היא מחצי האי ערב, כיוון שערבית היא השפה השמית הטהורה ביותר) בנוסף לבבלים הגיעו גם אשורים, עילמים (פרס), ארמים, מואבים, אדומים, אתיופים, תימנים, ערבים. כמעט כל יושבי המזרח התיכון של היום הם ממוצא שמי משותף.

לפני 4000 שנה היה השלב האחרון בהתייבשות הסהרה, שהיה פורה בזמן תקופת הקרח (לפני 12.000), וזה הכריח את העמים שחיו שם לחפש מקומות מחייה חדשים, הם יצאו מהסהרה ועברו דרך סיני ונגב אל אזורי המחיה החדשים. הייתכן שנדודי עמים אלו באים לידי ביטוי במרכז הפולחני בהר כרכום?


האל סין

היהודים הקדומים עבדו את האל סין - אל הירח המסופוטמי, מרכזי הפולחן שלו היו באור כשדים ובחרן, מקומות אברהם, שאשתו שרה – סהר, אביו תרח – ירח, ואחיו לבן – לבנה. משם האל סין הגיע שם חצי האי סיני.
ההרים הקדושים לאל סין היו הרים עם פסגה כפולה בצורת חרמש ירח, כגון הר כרכום.

 

 

עליות לרגל

עוזי אבנר טוען לעלייה לרגל יהודית להר סיני בתחילת ימי בית ראשון ותקופת השופטים. הוא נשען על ממצאים בכונתילת עג'רוד, אתר שנראה כמו מצודה ובו שפע של כתובות עבריות וציורים. השם יהוה מופיע חמש פעמים מתוכם ארבע פעמים עם השם אשרה. יהוה ואשרתו. יש ציורים של האלים, זכר ונקבה, ומעליהם כתובת ליהוה שומרון ואשרתו. ישנה קערת אבן נשך בקוטר מטר ועליה כתובות

הפסוקים התנכיים אלוהים בא מהמדבר, שעיר פארן, אבנר טוען שפארן זה בדרום סיני וריבוי הכתובות בכונתילה ערג'וד מעיד על עלייה לרגל לכיוון זה.
במצרים נמצאו כתובות המתייחסות לארצות השסו, אזור סיני – נגב - אדום, השוסים, אחת המחוזות נקרא ארץ השסו יהו, ומכאן שיהו היה אלוהים קדמון של המדבר והיה קיים לפני יציאת מצרים. לפי אבנר במדבר יש יותר ממה שחושבים.

לפי צבי אילן גבל א שעירה מדרום כונתילה עגרוד הוא הר שעיר. אבנר חושב שפארן זה היכן שנווה מדבר פייראן נמצא כיום. בו נמצאו 42 כתובות נבטיות הנושאות את השם פארן (וואדי מוכאתב). סמוך לשם נמצא הר שנקרא "המפגש של משה". 650 מטר מעל נווה המדבר פיראן, ובראשו מתחם מקודש שבו כתבות נבטיות, מתחם זה מתואר על ידי דיודרוס 3 פרק כד פסוק 5.

אתרי העלייה לרגל במדבר יכלו להכיל אוכלוסיות גדולות יותר מהמקומית, ולכן יש להניח שהם היו אתרי עלייה רגל מסביבות רחוקות כולל ארץ המזרע, בחלק מהאתרים נמצאו חרסים מהצפון ומצרים.

 

עקבה והחאג'

שיירות של עשרות אלפי עולי רגל היו עושות דרכם לאורך המדבר במשך קרוב ל40 יום ממצרים למכה. הם היו הולכות 45 ק"מ ביום, ועוצרות נוח יום בעקבה, מצאו שם מסגד ענק, זאת הייתה עיר אוניברסיטאית ובה משפחות של למדנים כבר במאה 8-9 לספירה, המסורות של למדני איילה נכנסו לחדית. יש שם מצודה ממלוכית ושרידי חומה

כיוון התפילה למכה

עד זמנו של עבד אל מלאכ המחרב היה כלפי מזרח, הוא כבש את מכה ב692 והוציא צו שמחייב את כל המסגדים לפנות מכה, הבן שלו אל וואליד היה צריך לחזור על צוו זה. וזה אומר דרשני.

 

מקומות פולחן בולטים

הר צוריאז הר קדוש בנגב tsuriaz

ואדי ראם – 128 מקדשים פתוחים משני צדי התוואי באזור של 6 ק"מ מרובע

במקדש הנמרים בקעת עובדה 17 מצבות לאבות, כמו 17 האבנים בתילים בירושלים, הנמרות פונות מזרחה, מסמלות פריון, בעוד שהראם פונה מערבה – מוות, ואין לו ראש.

מאות מקדשים פתוחים עם קירות סמליים, לוחות אבן קטנים תקועים בקרקע, תפישה של אל ושתי אלות מתבטאת במקדשים.

סדקה – עיר רומאית ביזנטית שרומית מזרחית לפטרה

 

אתרים רודדים

ישנם 363 אתרי פולחן על ההרים. 128 זוגות של מתקנים שאחד מהם מאורך מצביע לעיגול. 182 במות מחוררות, הרבה צמים סכמתיים מאבן. אבנים המסמלות אברי מין נשי, חלק מהאתרים בתים מיניאטוריים, עיתים בזוגות. ממצא של צור, אלף 7-6 לפנה"ס

 

 

מאמרים על אתרים בנגב - לחצו לקישור

תל ערד

עבדת וממשית

המכתש הגדול

עיר אובות ומואה

בקעת עובדה

הר כרכום

סדום ובוקק

פולחן המדבר

הר כרכום

נבטים

אתר טבילה בירדן

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics