לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

רמת רחל

ידין הציע שהארמון הישראלי שנמצא ברמת רחל הוא בית הבעל של עתליה כפי שמופיע בסיפור התנ”כי. היום הזיהוי הזה לא מקובל והארמון נחשב למאוחר יותר, אך יש מתחתיו שרידים קדומים מהמאות ה9 –8 לפני הספירה. כך או כך, זאת הזדמנות מצוינת לספר את סיפורה של עתליה, אחת מארבע מלכות היסטוריות של ירושלים.

 

סיפורה של עתליה.

היא הייתה בתה של איזבל וחלק מהמערך של מלכויות ישראל ויהודה. לאחר שאחאב מת יורש אותו בנו יהורם, המולך במקביל למלך יהודה אחזיהו שהוא בנה של עתליה. יהוא - גנרל ישראלי מורד הורג גם את יהורם וגם את אחזיהו ובדרך גם את איזבל. (לפי כתובת חזאל מלך ארם שנמצאה בתל דן, הוא זה שהרג את אחזיה ואת יהורם....). התגובה של עתליה היא להשתלט על השלטון ביהודה.

מלכים ב, יא. א – יח. "ועתליה אם אחזיהו וראתה כי מת בנה, ותקם ותאבד את כל זרע הממלכה........ ויבואו כל עם הארץ בית הבעל ויתצוהו את מזבחותיו ואת צלמיו שיברו היטב, ואת מתן כהן הבעל הרגו לפני המזבחות, וישם הכוהן פקודות על בית יהוה."

עתליה הורגת את כל זרע הממלכה, הכוהן הגדול יהוידע ביחד עם אחות אחזיה, אלישבע, שאותה משום מה עתליה לא הורגת, מארגן כנגדה הפיכת נגד כעבור שש שנים. והיא הולכת בלי לחשוש ובתמימות לתוך המלכודת, מכיוון שהיא שומעת רעש בבית יהוה.

 

הרבה לפני עתליה מלכה ביהודה הגברת מעכה, שהייתה הגבירה הממונה השלישית בשושלת, בתקופת צעירותו של אסא.

 

סיפור המאבק בין יהוה לבין הבעל הוא גם סיפור המאבק בין שושלת הבנות של איזבל לבין קנאי יהוה ובראשם אליהו. אל הקנאים מצטרפים הכוהנים הגדולים. שמארגנים הפיכת נגד לשלטון עתליה. פעולותיו של יהוידע הכהן הם פעם ראשונה שכהן גדול שולט הלכה למעשה במדינה. יהואש עושה מה שהוא אומר. לאחר מות יהוידע יהואש פונה לעבודה זרה. ויוצא כנגדו מחליפו של יהוידע, זכריה הנביא. שאותו יהואש סוקל, זה מות קדושים ראשון של איש אלוהים.

יש לנו כאן מאבק בין שושלת מלכים לבין שושלת כהונה, או כת נביאים, כפי שהיה במצרים באותה תקופה, מאבק שהביא אף לרציחות. באותו הזמן הדת היהודית הקדומה היא דת של פוליתיאיזם מצד אחד וקשר ישיר עם ההשראה מהצד השני.

 

במהלך התקופה נשמר ההופעה של האלוהות כדואליות: ליד יהוה יש את אשרתו. בחפירות מאותה תקופה מוצאים כתובות הקדשה ליהוה ואשרתו – כונתילה עגור, במקדש מאותה תקופה – ערד, מוצאים שתי אבנים בקודש הקודשים, אבן עומדת – זכרי, ושוכבת – נקבי.

אימא של עתליה הייתה כוהנת לאשרה, יהואש שמחליף אותה עובד אשרים ועצבים. הבמות נשארות על כנן עד ימי יאשיהו. התרבות היא תרבות יהודית – שמית – פיניקית.

 

את הברית עם פיניקיה מכונן שלמה המלך, בתחילה יש לברית זו משמעות אסטרטגית מול מצרים, הסכנה הנשקפת לארץ היא ממצרים, והפולש הראשון לישראל בתקופת רחבעם הוא שישק המלך הכושי המצרי. אחר כך יש לברית הזו תפקיד מול אשור, אחאב מצליח בעזרת ברית זו לעצור את האשורים מלהתפשט במשך 100 שנה. רק אחר כך ישראל נופלת ואתה כל העולם השמי העתיק.

 

רן מורין - על הארמון ברמת רחל

שחזורו של רן מורין מראה את גודל הארמון, וכן ניתן לראות את התפקיד החשוב של החצר בתוכו. את השער הישראלי הטיפוסי, את חומת הסוגרים. וכן שרידים מתקופות מאוחרות יותר.

יש חוקרים שמזהים את הארמון הישראלי ברמת רחל עם מקום איסוף מסים, מצודה מקומית, מרכז אגירה של סחורות מתקופה מאוחרת יותר, מאה 7, 6. במקום נמצאו חותמות של "למלך".

במקום נמצאו כרכובות של חלונות, דומות לחלונות שמופיעות במסופוטמיה (בכתובת נמרוד). בעיטור שנקרא "האישה בחלון". מעניין שהאישה בחלון היא גם דמותה של איזבל, דמות כוהנת לאשרה.

כך או כך, נמצאו בארמון כותרות ישראליות, כמו הכותרות של ארמונות אחאב בשומרון וביזראל. כותרת שהיא שילוב של משולש שהוא קווים ישרים, ועיגול, כמו בכותרת יונית. יכול להיות שמה שכותרת זו מסמלת זה את החיבור שבין הזכרי והנקבי. שהרי הכותרת הדורית מאותה תקופה סימלה את האלוהות הזכרית, הכותרת היונית את האלוהות הנקבית, והעמוד את יסוד העולם. כמו שרואים באולם העמודים הגדול בכרנך.

כיום יש חפירות חדשות באתר וההשערה החדשה היא שהמקום היה מרכז מנהל אשורי של ירושלים, היה שם משהו בסגנון מסופוטמי, ובו אפילו גנים. בזמנו טען ידין שיש במקום במה והיא הייתה במת הבעל של בית הבעל.

 

כך או כך, אין לנו הרבה פרטים על הארמון, מלבד גודלו המרשים, העובדה היא שנמצאו בו כותרות פרוטו איאוליות – ישראליות, ולכן כדאי בהשערות שלנו לגבי תפקודו להסתמך על המיקום יוצא הדופן שלו; גבעה הצופה מצד אחד על בית לחם ומדבר יהודה, ומן הצד השני על כל עמק רפאים והכניסה אליו מנחל שורק, מקום שם עלו פלישתים והביסו את בני ישראל בקרב אבן העזר. מצד שלישי ניתן לצפות לכיוון העיר העתיקה בירושלים, אך אי אפשר לראות אותה, אלא שניתן לראות את כל השטחים עד אלו הצופים אליה, ומכאן חשיבות המצודה, או המרכז מנהלי שהיה כאן.

ואכן, עתליה לא רואה שקורה משהו, אלא שומעת שקורה משהו בירושלים. ואז היא הולכת לראות מה קרה.

בין אם הארמון הוא מימי עתליה, או מימי האשורים, או מימי המלכים היהודיים המאוחרים יותר, הרי שהוא תעלומה גדולה ושריד מפואר, שאין כמותו באזור ירושלים, לתפארת ימי בית ראשון...

 

רן מורין הוסיף פריטי אמנות לתצוגה הארכיאולוגית

אבנים תלויות באוויר מסמלות את ההמשכיות של הדורות ואת הקדושה של האדמה ומה שנעשה עליה. זה חיבור של עליונים ותחתונים, שזה בעצם תפקידה של ירושלים.

 

 
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו
Web Analytics