הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מקומות קדושים לסופים - טיולי דתות, תרבות ורוחניות

מקומות קדושים לסופים בישראל

הארץ המבורכת

בסורת המסע הלילי, הנקשרת עם מסעו הפלאי של מוחמד לירושלים, נאמר: "ישתבח שמו של המסיע את עבדו בלילה מן המסגד הקדושאל המסגד הקיצון אשר נָתַנו ברכתו על סביבותיו, למען נַראה לו את אותותינו". ומכאן התפתחה המסורת שכל ארץ ישראל היא "ארץ מבורכת". קדושתה של ישראל מתקשרת גם להיותה ארצם של הנביאים ובראשם אברהם, ישו, יוסף ואחרים. וכן מקום שאליו הגיעו חבריו של הנביא עם התפשטות האסלאם.

ארץ הנביאים

כשני שליש מהנביאים המופיעים בקוראן קשורים לישראל וליהודים. נביאים אלו קדושים גם לאיסלאם ולמוסלמים, ובמהלך השנים התפתחה מסורת של עלייה לרגל למקומות הקשורים אליהם.
לפי רוב המסדרים הסופיים בארץ, ישנם חמישה נביאים שהם נביאי היסוד החשובים ביותר: אברהם, נוח, מוסא (משה), עיסא (ישו) ומוחמד. הסופים נוהגים להעניק צבע לכל אחד מהם: אברהם הוא לבן. נוח הוא אדום. מוסא הוא כחול, עיסא צהוב ומוחמד ירוק. מסדרים שונים ידגישו נביא זה או אחר, אך בעקרון החלוקה לחמישה נביאים וחמישה צבעים הקשורים אליהם היא זהה. למספר חמש חשיבות עצומה באיסלאם. ישנן חמש מצוות יסוד, חמש אצבעות בכל יד, חמש שלוחות לגוף, וכו'.
גם במישור המטאפיזי ישנו לחמש חשיבות עצומה. איבן ערבי מדבר על חמישה יקומים בדרך מהאבסלוטי אל הפרטיקולרי. ישנם מסדרים, כמו למשל המסדר הנימהוטלי, שבהם יש חמישה תרגולים בסיסיים וישנם מסדרים שבהם יש חמישה מורים, או חמישה מבשרים או קדושים, כמו למשל במסדר הריפאעי.
בישראל יש מספר מקומות הקשורים לחמשת הנביאים החשובים. בנוסף לכך יש נביאים נוספים בעלי חשיבות עצומה, כמו יוסף, או אליהו שמתחבר עם דמותו של אל-חדר הפלאי, וגם מקומות הקשורים ל"סחבא" - החברים הקרובים של הנביא. 
להלן הסבר על חשיבות הנביאים השונים באסלאם והמקומות הקדושים בישראל הקשורים אליהם:
 
משה (מוסא)
משה הוא דמות חשובה מאד באיסלאם, והוא מופיע יותר מכל נביא אחר. ישנן שתי צורות של התגלות של האל, לפי הסופים. האחת היא צורת היופי והשנייה היא צורת העוצמה. משה הוא הנביא היחיד שמייצג את צורת העוצמה. בגלל שהוא היה בעל עוצמה כה רבה, לא היה צריך אף אחד מעבר לו, עד זמנו של מוחמד, שמחבר בתוכו את שתי ההתגלויות, ונמצא מעל שתיהן.
המקום שקשור אל משה הוא נבי מוסא, הנמצא בדרך שבין יריחו לירושליים, בתחומי הרשות הפלשתינית. במסעו אל השמיים רכב הנביא מוחמד למסגד אל אקצא בירושלים, על גבי סוסו 'אל בורק'. בדרכו עבר דרך קברו של הנביא משה ואמר: "עברתי ליד הקבר שלו וראיתי אותו מתפלל בתוך קברו ליד הגבעה האדומה".
צלאח א-דין איתר את המקום ובנה בנבי מוסא מסגד, הקשור בצורה חזקה לסופים בכל העולם המוסלמי וגם בארץ, שהיו עולים אל הקבר ועורכים במקום פסטיבל.
מקום אחר הקשור למשה הוא הר נבו שבירדן הנמצא אל מול נבי מוסה.
 
אברהם
אברהם קשור להכנסת אורחים. בתרבות הסופית מקובל התואר "השולחן האברהמי". בכל תקופה יש אחד שנבחר ולוקח על עצמו את התואר ומקבל עליו להחזיק את האכויות של אברהם שהן נדיבות והכנסת אורחים. מי שמקבל את התואר צריך להזמין אנשים באופן קבוע לביתו. התואר מעניק עוצמה פנימית לאדם שנושא בו.
המקום הקשור לאברהם בישראל הוא חברון - עירו של אברהם ומערת המכפלה. חברון הייתה בעבר מרכז סופי חשוב. היא אחת מקדשי האיסלאם ולמעשה קרויה על שמו של אברהם - אל-חליל
אברהם הוא גם אבי הערבים, ומייסד המונותאיזם. הוא זה שבנה את הכעבה שבמכה במקדש לאל עליון, ולמעשה המוסלמים ומוחמד מאמינים שהם ממשיכים את דרכו.
מקום נוסף בארץ הקשור מבחינת המסורת עם אברהם הוא החרמון. באחד מכתפי החרמון ישנו קבר קדוש שנחשב כמקום ברית בין הבתרים. הביקור במקום מחייב תיאום עם הצבא.


 
ישו (עיסא)
הסופיים מייחסים לישו חשיבות רבה והוא נחשב כאידיאל גדול, השני אחרי הנביא מוחמד. ישו קשור לאהבה והוא דמות סופית טהורה. אורח חייו הפשוט, היותו נע ונד ולא דואג ליום המחר,  בעל בטחון מוחלט באל, סלחן וסובלן כלפי האחר, המחפש את הטוב בתוך הרע, כל אלו קרובים לרוח הסופית.
הסופים מאמינים שישוע לא נצלב  ולא נהרג, אלא עלה לשמיים. הם מסתמכים על פסוק בקוראן שאומר: "ולא הרגוהו, ולא צלבוהו", הם חשבו שזה הוא, אך זה לא היה הוא אלא דומהו".
הסופים מאמינים שמאותו מקום שישוע עלה לשמיים הוא גם יירד באחרית הימים ורובם מאמינים כי מקום זה הוא כנסיית העלייה ליד הר הזיתים.
השייח'ים הסופים יודעים את המקום המדויק שממנו עלה ישוע לשמיים, ידע זה עבר והתקבל מקודמיהם. מעבר לכך  לסופים יש ידיעה ישירה, דרך  האור שבתוכם, שדרכו הם יכולים לאתר את המקום הנכון. האור שלהם מגיב לאורו של הנביא ולכן כשהם מגיעים למקום הנכון הם מרגישים הרגשה פנימית שאי אפשר להסביר אותה.
המקומות הקשורים לישו בישראל הם האתרים הנוצריים וביניהם חשובה במיוחד לסופים, כנסיית העלייה על הר הזיתים, שממנה עלה ישו לשמיים. ליד כנסיית העלייה ישנם קברים של כמה קדושים סופים חשובים כמו ראבעה אל עדוויה - משוררת האהבה, וסלמאן הפרסי - ידידו של הנביא.
מקום נוסף הוא המסגד של אל-עלמי (הקרוי על שם שייך אל-עלמי שחי לפני 100 שנה). המסגד נמצא ליד מקום העלייה לשמיים על הר הזיתים. במקום עצמו היתה בעבר בזיליקה ביזנטית וצלבנית גדולה ששריד ממנה בצורת מתומן, נשאר ובתוכו הסלע שעליו עקבות העליה.
משפחת אל-עלמי היא מהמשפחות הירושלמיות הוותיקות והמכובדות, והיא גם מהמשפחות הסופיות החשובות.
 
מוחמד
למוחמד יש את כל התכונות גם יחד. מוחמד הוא דמות האדם השלם, והוא יותר מנביא רגיל.
 המקום הקשור למוחמד בישראל, הוא ללא ספק כיפת הסלע ומסגד אל אקצא. המקום אליו הגיע מוחמד במסעו השמיימי וממנו עלה לשמיים דרך שבעת הרקיעים.
ניתן לראות בכיפת הסלע את עקבות רגלו של סוסו הפלאי של מוחמד - אל בוראק. מעניין לציין שבתחילת דרכו של מוחמד, התפללו המוסלמים לכיוונה של ירושלים.
 
נוח
נוח קשור לרחמנות. קשורים אליו כמה אתרים באזור דרום חברון, ובמיוחד הכפר דורה שמזוהה עם אחד משלושת המקומות בעולם המוסלמי, שבהם קבור נוח (בתרבות המוסלמית יכול הקבר להיות במספר מקומות במקביל). גם לבניו ובנותיו של נוח יש אזכור במסורות המוסלמיות - סופיות. שם, אבי הערבים, קשור לאזור והארץ נקראת "ארץ שם". בתו של נוח קבורה ליד הישוב מטע שליד ירושלים.
 
יוסף
פרק שלם בקוראן מוקדש ליוסף (סורת יוסוף) שמבחינת הסופים מייצג התגלות של יופי. המסורת המוסלמית קושרת את יוסף לאתרים בגליל העליון. ליד הקיבוץ עמיעד ישנו חאן נטוש שנחבא מאחורי גבעה שלצד הדרך. ליד חאן זה ישנה באר עמוקה שמעליה כיפה. לפי הסופים, באר זו שהייתה על אם הדרך המובילה מדמשק למצרים, היא הבאר שאליה הושלך יוסף על ידי אחיו. לא רחוק משם, בצפת, ישב יעקב במערה, עת הביאו אליו  את כותנת הפסים המוכתמת בדם והבשורה שיוסף מת. מערה זו נקראה אצל הסופים "מערת היגון" והיא הייתה אחת הסיבות לכך שצפת הפכה למרכז סופי חשוב בתקופה הממלוכית (מאה 13). המערה נתקדשה ויוחסו לה תכונות מרפא וקדושה.
כיום נקראת מערה זו "מערת שם ועבר". היא נמצאת במרכז צפת וקדושה גם ליהודים שמייחסים אותה לשם בנו של נוח ולעבר - אבי העברים - נינו של שם.
בנוסף למערה היו בצפת 'זואיות' רבות שאת שרידיהן ניתן למצוא גם כיום.
 
אליהו הנביא - אל חדר
דמותו של אליהו מתמזגת במסורת הסופית עם דמותו של אל-חדר - מדריך הנשמות הפלאי, שניהם לא מתו וחיים לנצח, כשהם משמשים כמדריכים לבני האדם. הצבע הקשור לשניהם הוא הצבע הירוק. אל-חדר קשור למים ונחשב למוריד הגשם.
אל-חדר הוא דמות אגדתית שלה (ב)תכונות על-אנושיות, המופיע תמיד בנסיבות יוצאות דופן כמושיע וכעושה מעשי חסד. אין לאל-חדר מגבלות של זמן ומקום, ולכן יש הרבה מקומות בארץ המציינים אותו, במיוחד ליד מים.
מבין המקומות החשובים כדי לציין את הכפר אל-חדר ליד בית לחם, מערת אליהו בכרמל, 'מקאם' ליד הבניאס, ועוד...
מעל כרמיאל, במצוק רמים, ישנה מערה המוקדשת לאל-חדר. זה הוא אתר ייחודי הן מבחינת הנוף והן מבחינת נגישותו.
מכל מקום בכרמיאל ניתן לראות את שלוש קשתות האבן באמצע המצוק החולש על העיר, אך מעטים טורחים להגיע ולראות במה מדובר, ומסע כזה שווה גם שווה.
אל המערה מגיעים דרך הכפר דיר אל אסאד.
עולים עד לפני בית הספר, שם פונים ימינה לכיוון בריכת השחיה. מחנים את המכונית בחניה ומשם ממשיכים ברגל.  דרך עפר עולה מהמגרש אל כיוון הבתים ומשם ממשיך שביל מסומן באדום לאורך המדרון ולאחר מכן המצוק, בין הזיתים העתיקים, אל המערה. מתחתינו נפרש נוף מרשים של בקעת בית הכרם ומרחבי הגליל התחתון. אנחנו בארץ בראשית, מקום שם ישאונו רק רגלינו, ובו מקננים הבזים והחוגלות.
במהרה יתגלה לנו מבנה שלושת הקשתות. דלת ירוקה צרה מובילה אותנו אל מערה ענקית ומפוייחת, בעלת כמה חללים. פה ושם נשמעים טפטופים של מים. חצר ובה בניין חרב נמצאת בפתח המערה וממנה נוף מדהים של העמק. בקצה החצר מצוי פתח ירוק בתוך סלע צבוע לבן. הפתח מגלה מערה קטנה, צבועה כולה בלבן, שבה מעין חדר בתוך האדמה ובו שטיחים ומחצלות מקיר לקיר, כמה ספרי קוראן, והפתעה.... מעיין קטן המטפטף טיפות של מים לתוך בריכה קטנטנה בסלע רצפת המערה.
המקום מזמין אותך להשאר בו ולשכוח מהעולם שמסביב. כך באמת עשו רבים ועושים גם כיום. באים לכאן ליום או יומיים, להתפלל, להתרפא ולהתחבר מחדש. דלת הברזל נסגרת מאחורינו ואנחנו בחשכת המערה, שוכבים על השטיחים, בוהים בקירות הסלע הלבנים, מאזינים לשקט ומתחברים למים.
אם נרצה, נצא אל המרפסת המרהיבה הצופה אל הנוף בצל עץ התות, בצל המצוק הענק. מחזה החיים נפרש מתחתינו ואנחנו מתבוננים אליו ממקום לא נראה, מיציע המכובדים שבקהל.
מערת אל-חדר שליד דיר אל אסעד היא אחד ממקומות מופלאים רבים הקיימים בישראל, מקומות שנשכחו ומחכים שיעירו אותם מחדש.
גם הכפר דיר אל אסעד עצמו קשור למסורת הסופית. הכפר הוקם על ידי שייח' סופי שנהג לרכב על אריה, ומכאן השם "אסעד" - אריה. אך זה הוא כבר סיפור אחר.


אתרים ומקומות סופיים נוספים בישראל

בקרב הסופים בארץ נהוגה יציאה למקומות מיוחדים בטבע, בדרך כלל סביב קברי קדושים, על מנת להתבודד וכן לבצע טקסים. היציאה מתבצעת לפני תפילת הערב ושקיעת השמש, החבורה מתפללת ולאחר מכן מתחילה בקריאת הקוראן ולומדת שיעור מפי השייח' או מפי נציגו.
לאחר השיעור מגיע שלב של שירה סופית ולאחריה מתקיים טקס 'זיכר' במקום. בדרך כלל ביקור כזה מסתיים לקראת חצות, אך הוא יכול להמשך גם לתוך הלילה. בהמשך יוצגו מקומות קדושים ומיוחדים בישראל.
 
קבר אבו אל הייג'א
סמוך לישוב יודפת ולכפר כאוכב, על אם הדרך שהייתה פעם דרך משנית ועתה היא כביש עמוס, ישנה גבעה קטנה בין עצי אלון עתיקים ובה קברו של אבו אל הייג'א, שהיה מצביא בצבאו של צלאח א-דין, וגם מלומד סופי מפורסם שנחשב רבות באותה התקופה.
כאות הוקרה העניק צלאח א-דין למצביאו את אדמות הכפר כאוכב. למעשה כל תושבי הכפר דהיום הם מצאצאיו של האיש, שהתיישב במקום ולידו נקבר.
עד שנות ה-50 פעלה בכאוכב, קבוצה סופית פעילה שהתפרסמה בין השאר, בטקסים להורדת הגשם ובדגלים הצבעוניים שהיו תולים בכפר.
הקבר עצמו, בדומה לקברי קדושים אחרים, הוא קבר עילי שניתן להסתובב סביבו. הוא בנוי בצורה של שני חדרים צמודים אחד לשני. החדר הקטן והפנימי יותר הוא חדר הקבר. בחדר גדול יותר שאליו נכנסים תחילה יש מזרונים ערוכים בריבוע בהיקף החדר, ולעיתים אף ערכה להכנת קפה. באחד הקירות ישנה גומחה ובדרך כלל יש במקום נרות שאפשר להשתמש בהם. החדר הגדול הוא מעין חדר תפילה ומדיטציה והוא פתוח לקהל הרחב.
ישנם הרבה מקומות כמו קבר אבו אל הייג'א ברחבי הארץ. המקומות נשמרים על ידי המבקרים, על ידי ארגונים מוסלמיים, ועל ידי המסורת, והם מסבירי פנים ונותנים תחושה של בית.
ניתן להגיע לקבר, הנמצא בכניסה לכאוכב על אם הדרך המובילה למשגב. במקום מגרש חניה. ניתן להחנות את האוטו, לבקר בקבר, וגם בחורשה ובנוף העמק הנפלא שמסביב.

בעל התכונות הנעלות - קבר דוחיי אל כלבי על גבעת המורה  
מספר ראסן: דוחיי אל כלבי, היה אדם ישר מהמונותאיסטים הקדומים שלפני ביאת האיסלאם. הוא חי זמן לא רב לפני מוחמד ונחשב לבעל תכונות נעלות. גבריאל המלאך שהתגלה לנביא מוחמד היה בא לעיתים בדמותו של דוחיי אל כלבי, והנביא מוחמד אהב את דמותו.
ליד עפולה, ליד הכפר אד דחיי, נמצא קבר שאנשים באים אליו להתפלל ולבקש בקשות מאלוהים.
הקבר עצמו בנוי בצורת קבר קדוש, עם כיפה עגולה, שני חדרים, חדר כניסה וחדר קבר. הוא נמצא במרכזו של בית קברות קטן על ראש הגבעה. בית הקברות כולו צמוד למגדל תצפית של הקרן הקיימת . הבניין הוא בניין עתיק ובעל בנייה מעניינת. בדרך כלל שער הגדר ודלת הקבר נעולים, אך ניתן להשיג מפתחות מהמשפחה שגרה בבית הקיצוני של הכפר דוחי, לפני העליה אל ראש ההר ואל הקבר.
מראש גבעת המורה נשקף נוף מרהיב של כל הגליל התחתון, המקום מוקף ביערות מסביב ובהחלט מהווה אטרקציה נופית ואנרגטית מיוחדת. 

לבסוף
האדמה שעליה דרכו יוסף, נוח, אברהם, וכל הנביאים היא האדמה שעליה דורכים גם אנחנו.
המקום שממנו עלה מוחמד לרקיע השמיני, לפגוש את אלוהים. הוא המקום שבו גם אנו יכולים להמצא.
הארץ הזאת, שנקראת בקוראן "הארץ המבורכת" יכולה להיות לברכה או לקללה. לאדם יכולת הבחירה ובידינו, על-פי האגדה הסופית, הופקד ה"אמון" על הארץ. איך ננהג עם הפיקדון החשוב הזה?
מתחת ידינו ורגלינו, נמצאת ארץ קדושה, מבורכת ובעלת היסטוריה עשירה, שאין כמוה בעולם כולו, של חפוש רוחני. יש לנו את המסורות הרוחנית של הדתות הגדולות, המלומדים, המיסטיקנים, אך יותר מכל יש לנו את עצמנו, ובתוכנו יש אוצר חבוי שרוצה להיוודע.
לפני שנפטר, הרגיז המיסטיקאן הדגול איבן ערבי את אנשי ההלכה באומרו: "הדבר שאתם מחפשים נמצא תחת רגלי." כשקברו אותו באדמה מצאו, להפתעתם, תחת רגלו אוצר. גם אנחנו יכולים לחפש, אולי, את האוצר שבאדמה, בתקווה שבעקבותיו נמצא את האוצר שבתוכנו.
המסע בעקבות העולם הסופי, הוא מסע בעקבות אוצרות חיצוניים, שיכולים להוביל לאוצרות פנימיים. המפגש עם הדרכים הסופיות השונות בארץ מציע ומאפשר אפשרויות לימוד והעשרה רבים. הסופיות מציעה גם דרך של חיבור וגישור בין-עדתי.
מסופר על שאזלי שנסע מטוניסיה לחפש את ה"קוטב של הזמן" בעיראק, כשהגיע לשם נאמר לו שהוא נמצא בעיר הולדתו בטוניסיה. באופן דומה, אין צורך לנסוע למקומות רחוקים, אפשר למצוא קרוב אל הבית דרכים אחרות ומקומות מיוחדים שיעשירו את חיינו שלנו. ניתן להשתתף בטקסים שמובילים למצבים אקסטטים, מדיטציות מתקדמות וטכניקות של התפתחות אישית..
הסופיות בישראל היא עולם גדול, עשיר ומגוון, בעל היסטוריה מרתקת, אנשים מיוחדים ומסר לעולם ולארץ. היא רק מחכה שיגלו אותה, ויעירו אותה מהתרדמת בת 300 השנים האחרונות.


 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו