הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מתחם הנביא שועייב - טיולי דתות, תרבות ורוחניות

נבי שועייב
נבי שועיב נחשב לאחד האתרים הקדושים ביותר בעולם לדרוזים, והוא החשוב ביותר בישראל. למרות עתיקותו התפתח למה שהוא כיום בעיקר מאז קום המדינה, וניתן למצוא בו טיפולוגיה של הקדושה.
המתחם ממוקם בנקיק שמתחתר קלות מתחת לקרני חיטין ובו מעיין מים. למעיין זה שם פניו יתרו הנביא בימי קדם. לפי הדרוזים בכל הדתות היה נביא גלוי ונביא נסתר שהדריך אותו והיה שייך לדת האמיתית של המייחדים – הדרוזים, במקרה של היהדות הנביא הגלוי הוא משה, ומי שהדריך אותו והיה הנביא הנסתר הוא יתרו. לפי אמונתם יתרו הגיע למקום לאחר שנתעוור וחי את שנותיו האחרונות במערה במקום, לפי גרסה אחרת הוא הגיע למקום בחיפושיו אחר משה. נח ליד המעיין, בשנתו בא נחש והכיש אותו, יתרו רוצץ את הנחש בכף רגלו, העקבות של כף הרגל נראות עד היום בסלע המקודש שנמצא בגומחה באולם הראשי, באמצע טביעת כף הרגל סדק שהוא שריד לנחש.

מתחם נבי שועיב נמצא לרגלי הר קרני חיטין, שהוא שריד לוע הר געש קדום ובו התרחש הקרב האחרון של האבירים הצלבנים אל מול צבאו של צלאח א דין. מסורת קדומה קושרת את צלאח א דין לנבי שועייב (הוא ניצח בזכות הנביא והקים את המקאם לכבודו), זאת ועוד, קרני חיטין נקרא אצל הדרוזים מדין, זכר למדיינים הקדומים שהגיעו לצפון, עמו של יתרו. לפי האמונה הדרוזית שבטי המדיינים התיישבו בבקעת יבנאל, העיר החוטאת אאיכה המוזכרת בקוראן, הייתה בקרני חיטין, ולכן יתרו חי במערה לידה, את האמונה הזאת מנסים להוכיח חוקרים עכשוויים כגון שמוען אביבי. לעיתים מזהים את קרני חיטין עם אל מידן שבקוראן (אצחאב אלאיכה – סורה 26 פסוק 176), כך או כך יש קשר בין הפסגה לעמק (אביבי, 2014. עמ' 151). יש עדויות לכך שבעבר זיהו במקום את קברה של ציפורה, אשתו של משה. ובכל מקרה לפי היהודים זהו קברו של אלישע בן אבויה - אחר, והמקום קדוש גם למוסלמים.

המתחם הוא גדול ומורכב מכמה חלקים וקומות, כמאפיין מקומות המעוררים את תחושת הקדושה, ראשית יש אולם מסביב למערה שבה נראה עקב רגלו של יתרו, אולם זה וחלקים גדולים של הבניין נבנו בשנות ה80 של המאה ה19, יש לו כיפה גדולה (לפי אביבי זה מאפיין מקומות קדושים דרוזים) ותקרה גבוהה, אל האולם מוביל סף מקודש משיש שאסור לדרוך עליו, מעין הבדלה בין קודש לחול, המחייבת לבישת בגדים מתאימים. זהו קודש הקודשים, ואנשים רבים שוהים בו זמן רב במדיטציה, תפילה, תחינה, הרהור והגות. במקום זה מגיעות תובנות ומתרחשים ניסים, לפי הסברי האחראים על המקום.
מתחת לאולם נמצאים חדרים עתיקים המשופצים בימים אלו בכדי להפוך למעין מוזיאון לתולדות העדה והאתר ומקום לימוד, לפי האחראי במקום הם נבנו בתקופת סלאח א דין.
מחוצה לאולם מרפסת גדולה הצופה אל הנוף ובצדה אכסדרת עמודים, שמתפתחת לחצר מסביב למעין באר. מבנה החצר של באר המוקפת בעמודים הועתק מקברו של מייסד הדת הדרוזית – אל חכים באמר אללה בקהיר, ובכך מתחבר האתר עם המייסד הרשמי של הדת ומקבל מקדושתו. מהחצר נפתח פתח לחדר קבלת אורחים והמשרד של המקום.




מצפון ל"חצר" אולם כנסים גדול המשמש לעיתים כ"חלווה" (מרכז תפילה והתבודדות מסורתי). ובו עבודת אבן אמנותית מרהיבה. על כל זוג קשתות שמעל לחלונות האולם הראשי מגולפים 164 כדורי אבן קטנים כמניין הנביאים הדרוזים. האולם משמש כמקום אירוח לראשי המדינה בחג הנביא שועיב ב25 באפריל, אך גם כמקום תפילות בימים הקדושים. המרכיב הבולט כאן הוא היופי שמרמז על היופי האלוהי, האסתטיקה שהיא תנאי לקדושה.
מהמרפסת ליד האולם יורד גרם מדרגות לשתי קומות עם חדרים שלהם מותר להיכנס רק לאנשי הדת. זהו מעין בית ספר שבו שוהים אנשים לתקופות של לימוד, התבודדות והתקדשות. החל מאנשים צעירים בקיץ, וכלה בנשים דתיות. הם אוכלים במקום, מתפללים ומתקדשים, בהשראת הנביא.

ליד הבניין מגרש חניה גדול שסביבו דוכנים, שולחנות פיקניק ועצים, לשם באים המוני בית ישראל הדרוזים, המקיימים מצוות מנגל, הם מבקרים במקום הקבר והסלע הקדוש, אך לא מורשים לחדרים הסגורים. בצד מגרש החניה יש מעין גומחת שקע בקיר הסלע של ההר ובו מעיין קדוש, אליו הגיע הנביא יתרו, בעלייה אל בניין הקבר עץ זית עתיק. בקבר עצמו יש סלע שעליו סימן עקבו של יתרו, כל אלו ארכיטיפים לציר עולם, מאפיינים של קדושה הקשורה להתחדשות מעשה הבריאה. מעל המקום מתנשא הר.

ניתן לראות שישנם שלבים בדרך אל הקדושה, השלב הראשון הוא לעבור את הכניסה למגרש החניה וזה מותר לכל מי שבא בבגדים צנועים, לאחר מכן עולים במדרגות שתי קומות עד שמגיעים למרפסת שלפני אולם הקבר עצמו, בכניסה לקבר צריך ללבוש לבוש מתאים ולא לדרוך על הפתח, להישאר בשקט. האולם הגדול עם רצפה מכוסה שטיחים, כיפה מעליו, והסלע המקודש בקצהו. הוא משרה הרגשה רגועה, הסלע מוסתר על ידי מחיצה וכך גם הקבר המכוסה בפרוכת ירוקה, מעין קדושה נסתרת. יש לנו כאן ארכיטיפ של שלושה מעגלים של קדושה.

הדרוזים מתחלקים לאנשים הפשוטים ואלו שהוכנסו בסוד התורה ונדרו נדרים. במתחם נבי שועיב חלקים וטקסים שאליהם רק העקל (היודעים) מורשים להיכנס. וביניהם בית הספר לדת והחלווה. 
במהלך יום רגיל מבקרים מאות אנשים במקום, ובסופי שבוע אלפים, רובם באים במשפחות, אך יש כאלו גם שבאים לבד ולעיתים גם כמה פעמים בשבוע,. גם בני דתות אחרות אוהבים לבקר במקום, ותיירים מתרשמים ממנו במיוחד.
היום החשוב ביותר הוא באפריל, יום העלייה לרגל שהוא גם החג המרכזי של העדה. אז באים עשרות אלפי איש, כולל ראשי המדינה ונכבדים. לדרוזים מחזור של עלייה לרגל על פני השנה לקברים השונים בישראל ,השייכים כל אחד מהם לסוג נביא אחר. ויחד עם זאת הדמות שנראית מכל פינה היא דמותו של שייח אמין טריף שהוא מעין ציר חיבור בין המדינה לעדה, הרוחני והארצי, דמות האדם השלם בזמן הזה.

המבנה מתכתב עם הנוף, כמו גם האגדות הקשורות אליו. מהמרפסת נראית בקעת ארבל וחלקים גדולים של הגליל התחתון. הדרך אל המתחם היא שדרה מפוארת עם פרחים באיי התנועה, שמסתיימת במחסום שלפני מגרש החניה הגדול, מעין הפרדה נוספת בין החולין לקדושה. רבים באים כדי לתקשר עם הקדוש, לבקש עצה, להינחם ולהתעודד, לקבל ברכה.

לפי הבנתי, העיקרון המארגן של האתר, מעבר לחשיבות של קברי צדיקים באופן כללי, הוא המסתורין של יתרו, שהיה נביא נסתר, זה בא לידי ביטוי במיקום של האתר, נחבא בתוך נקיק. בהסתרה של הסלע על ידי פרגוד, ובמסתורין האופף את דמותו של יתרו והימצאותו באזור.
הסדר שישנו בעולם נמצא מאחורי הקלעים, לא כולם שותפים בסוד, דבר המתבטא בכך שיש חלקים בבניין הפתוחים רק ליודעים, והוא המהות של הדת הדרוזית כדת סודית המפיצה אחדות בעולם בור.



 

מאמרים על הדרוזים - לחצו לקישור
חורפיש - היסטוריה של הדרוזים ונבי סבלן
דרוזים בחרמון
היסטוריה של הדרוזים
דרוזים
נבי שועייב

 
מאמרים על הבהאים - לחצו לקישור
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו