הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

ציר עולם - טיולי דתות, תרבות ורוחניות

נקודת מרכז – ציר עולם

לפי אליאדה כל מקום קדוש צריך שיהיה בו מעין ציר עולם, המחבר בין מישורים שונים, שמיים וארץ, קדושה וחולין, נקודת המרכז משחזרת את מעשה הבריאה, הזמן ההיולי, יוצרת את הסדר היקומי. ההופעה של ציר העולם יכולה להיות מסומלת על ידי עץ, אבן, עמוד, מעיין, הר, וגם דברים לא טבעיים כגון מזבח, פסל, תמונה, ולפי דעתי גם דברים מופשטים כגון סיפור. נקודת המרכז קשורה לסדר, קוסמולוגיה, שמעצם טבעם צריכים נקודת התייחסות ומדידה.
לפי אליאדה, כל בית, באמצעות הטקס של הקדשת המרחב, הופך ל"מרכז". כל הבתים, בדומה לכל המקדשים, הארמונות, המבצרים, נמצאים באותה נקודה, מרכז היקום, מדובר, כמובן, במרחב טרנסצנדנטי, השונה לחלוטין מן המרחב החילוני, וייתכן בו ריבוי ואף אינסוף "מרכזים" (אליאדה 2003, עמ' 229).

המרכז הוא מאפיין מרכזי בהופעת הקדושה לפי שיטתו של אליאדה, מאפיין שחוקרים אחרים התייחסו אליו הכי הרבה, מכיוון שהוא המהותי ביותר לשיטתו, אלא שכפי שרואים בציטוטים מדובר במרחב טרנסצנדנטי, ולא רק במקום פיזי.
במסורות דתיות שונות הבריאה מתחילה מ"מרכז" כיוון ששם נמצא המקור של כל ממשות ועל כן גם האנרגיה של החיים. הואיל ובריאת העולם מתחילה במרכז מסוים, בריאת האדם לא יכלה להיעשות אלא באותה נקודה, חיה וממשית באורח עילאי. גן העדן שבו נברא אדם מעפר נמצא במרכז היקום, הוא טבור הארץ. שם חוזרים אל הזמן הקדוש.

אם מעמיקים בהבנה אזי ניתן לראות גם בגישות של חוקרים סוציולוגים כגון דורקהיים וגירץ התייחסות למרכז כלשהו, טוטם, מערכת סמלים (גירץ). נקודת התייחסות משותפת (טוטם דורקהיים) היא מעצם הגדרתה מרכז, גם אם לא באופן פיזי. אפילו טרנר, המדבר לכאורה על תהליך לימינאלי ופריפריה, משתמש במונח מרכזי עלייה לרגל. הקומיטאס שנוצר בתהליך העלייה לרגל הוא מכנה משותף חברתי, אחווה בין בני אדם, שמעצם טבעה היא מרכז ונקודת התייחסות לבנייה החברתית. ולכן בתוך הפריפריאליות שהוא מציע בהקשר של מקומות עליה לרגל מתחבא מרכז מסוג אחר.





לכל האתרים הקדושים יש מרכז מסוג כזה או אחר, ציר עולם, עיקרון מארגן שמופיע דרך מאפיינים וארכיטיפים שונים, אם זה באופן גיאוגרפי, סמלי, אך גם בהיבטים והקשרים אחרים וחלקם מופשטים ונוגעים לאדם. התייחסות לקדושה מעצם הגדרת הפעולה מחייבת הנחה של סדר קוסמי מסוים, וסדר מעצם הגדרתו מחייב נקודת התייחסות ובנייה של הסדר, שהיא ציר העולם, או במילים אחרות - מרכז.

ארכיטיפים של ציר עולם

עץ

העץ מסמל את מבנה העולם, כמו בדוגמא של עץ הספירות בקבלה, יש בו חלוקה לשורשים, גזע וענפים, חלק גלוי וחלק נסתר. הוא מחבר בין שמים וארץ, למעלה ולמטה, ראשון בשרשרת המזון, בעל מבנה רדיאלי בדרך כלל, חי ל"נצח" ומגיע לגודל אדיר, ולכן עץ הוא ארכיטיפ בתפישה התת מודעת שלנו.
העץ הקדוש מסמל את מבנה העולם אך הוא גם ייצוג של מרכז, ציר, העולם.
בתרבויות ארכאיות שונות, בחברות מפותחות וגם בפרימיטיביות, עצים מתקשרים עם פולחן האלוהות הנשית. עצים מסמלים את עונות השנה וחילופי העיתים, החזרה אל הזמן ההיולי, המוות בסתיו (שלכת) והתחייה באביב. ויחד עם זאת את היסוד הקבוע שנשמר בתוך כל זה. עץ קשור לבריאה ולידה, גדילה והתפתחות, העץ מופיע במיתולוגיה ובמיסטיקה של כל הדתות, החל מסיפור בראשית, המשך ב"ענף הזהב" של פרייזר, וכלה בעץ הספירות של הקבלה. במקרים רבים הוא משמש כציר המקום הקדוש, נקודת המרכז שלו, מעין ציר עולם, בין אם זה עץ עצמו או ייצוג שלו.

עמוד

לעיתים מחליף את העץ עמוד כמסמל את ציר העולם, נקודת המרכז, או את עץ הבריאה עצמו, במיוחד במקדשים ומקומות בנויים. בתרבויות העולם העתיקות מופיעים כמה סוגי עמודים המסמלים סדר קוסמי כזה או אחר, כמו העמוד הדורי – גברי ויוני – נשי ביוון, בועז ויכין בבית המקדש, עמוד הלוטוס והגומא במצרים ועוד. הצורה של העמוד היא הדבר הקרוב ביותר לביטוי וצורה של ציר עולם פיזי ומזכירה את הגזע של העץ מצד אחד ואת האדם הזקוף מהצד השני.  
הרבה פעמים העמוד הוא מאבן מיוחדת, והוא ארכיטיפ תת מודע הקיים בתוכנו מסיבה כלשהי, למרות שהוא איננו טבעי.

אבן

אבן היא ארכיטיפ הקיים בתוכנו המסמל את הנצח, האלוהות, ולו רק בגלל הקושי שלה, העובדה שהיא לא משתנה והדמיון שלה לעצמות שנשארות לאחר המוות. בהקשר של מקומות קדושים אבן מופיעה הרבה פעמים כייצוג של ציר העולם, היסוד שממנו נוצר הכל, הן במובן גיאוגרפי והן כייצוג של האלוהות.
אבנים מופיעות בהקשר של קדושה כבר מתחילת האמונה האנושית והם מהוות מרכיב מרכזי במקומות ובאמונות האנימיסטיות, שריד לזה נמצא במצבות שעל הקברים. אבנים היו מקודשת מאז ומתמיד, ישנם סוגים שונים של אבנים שהיו חשובות בחוויה האנושית הדתית בתרבויות וזמנים שונים, כגון אבני חן, אבני בניין, מזבחות, מצבות, אומפולוס.
האבן היא בית למאנה, לרוח, ואיננה רק סמל, אלא הוויה מאגית או קדושתית אמיתית ונוכחת, הנקשרת לבריאת העולם והתגבשות הראשונית של חומר, והדוגמא הטובה ביותר לכך היא אבן השתייה בבית המקדש

הר קדוש

אחד הארכיטיפים הנמצאים בתוכנו המתקשר אל הקדושה וגם אל ציר העולם הוא זה של ההר, או ההר הקדוש, זהו המקום שממנו התחילה בריאת העולם, ההופעה שלו מתקשרת לגובה וחלל, אך יש בו גם מרכזיות, צורה גיאומטרית. ההר הוא ארכיטיפ תת מודע המסמל התגבשות ראשונה מתוך התוהו, גבעה שצצה מתוך המים (אררט), ומופיע כמעט בכל התרבויות והדתות העתיקות.
הרבה מהאתרים הקדושים בישראל קשורים למאפיין זה של הקדושה, הן בצורה פיזית והן בצורה סמלית, או על ידי אוריינטציה. כך לגבי גלגל רפאים המכוון להר חרמון ולתבור, כך לגבי ירושלים, הר המוריה והר הזיתים, כך לגבי קבר רשב"י הקשור להר מיירון, נבי שועייב הקשור לקרני חיטין ועוד.
המיתולוגיות של הדתות מדברות על הר קדום שממנו התחיל מעשה הבריאה, באסלאם המיסטי זהו הר קף, בבודהיזם הר מארו, ביהדות הייתה העברה של מיתוס זה להר הבית, בנצרות לגולגותא. ההר הוא יעד למסע עלייה לרגל (מעצם טבע המילה עלייה יש רמיזה להר).
לפי אליאדה במרכז העולם נמצא מקום מפגש בין רקיע ואדמה – הר קדוש. כל מקדש, ארמון, עיר קדושה, משכן מלכותי נחשב להר מקודש. המקום הקדוש נחשב למקום מפגש בין רקיע, אדמה ושאול, הואיל וזהו המקום שבו עובר ציר העולם.
הערים והמקומות הקדושים משולים לפסגות ההרים הקוסמיים. מסיבה זו המבול לא פגע בציון ובירושלים. לפי אליאדה, הר הגולגותא נמצא במרכז העולם, הוא פסגת ההר הקוסמי וגם המקום שבו אדם הראשון נברא ונקבר. בדרך זאת, דמו של הגואל ניתז על גולגולתו של אדם הראשון הקבור למרגלות הצלבה, ובכך גאל אותו." (אליאדה, 2003, עמ' 227)



אוריינטציה

הקדושה מתבטאת פעמים רבות באוריינטציה כלשהי, אם זה כלפי גרם שמיים, או נקודת נוף בולטת על פני האדמה, הר קדוש. שבירת מישור הקיום הרגיל נעשית על ידי אוריינטציה מרחבית הקשורה לסימבוליות של המרכז. זה יכול להיות מקום זריחה או שקיעה ביום מסוים בשנה, הר בולט, אתר הקשור לסיפור של המקום הקדוש. לעיתים האוריינטציה היא רב ממדית, לדוגמא, כנסיית הקבר היא באוריינטציה כפולה, הן באוריינטציה לזריחת השמש והן להר הזיתים, מקום שם עלה ישו לשמיים. משמעות האוריינטציה היא תנועה, יציאה מעצמי אל הסביבה, חיבור בין מישורים שונים, זה החלק הדינמי שבקדושה המתבטא במילה "הקדשה" בשפה העברית.
לפי אליאדה, "המרחב הקדוש מתגלה לאדם בדרך זאת או אחרת, ההתגלות אינה נעשית בהכרח באמצעות צורות היירופניות ישירות (מרחב זה, מעיין זה, עץ זה וכו'), לעיתים קרובות היא מושגת בעזרת טכניקה מסורתית, שהופיעה במסגרתה של שיטה קוסמולוגית והמבוססת עליה. האוריינטציה היא אחד התהליכים בהם נעשה שימוש על מנת "לגלות" מקומות" (אליאדה, 2003, עמ' 223).

מקומות קדושים, כבר מהתקופה הפגאנית, נבחרו בהקשר לאוריינטציה שלהם לכיווני השמים, כוכבים, שמש וירח, נקודות ציון בולטות על פני האדמה.
האוריינטציה לא חייבת להיות פיזית, אלא יכולה להיות בהקשר לזמן, טקס, סיפור, ולרוב יש לה כמה ממדים, והיא נקשרת לחיבור בין תווכים, בין שמיים לאדמה, ציר אופקי ואנכי, והתייחסות לסביבה.
האוריינטציה היא תחילתו של התהליך המארגן היוצר סדר קוסמי ומגלה את המרכז, ההבנה בה משנה את תפישתו של המבקר במקום ומשליכה עליו.
 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו