הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

תרשיחא - טיולי דתות, תרבות ורוחניות

הזאוויה בתרשיחא

בכפר תרשיחא, צמוד למסגד, עמוד בניין גדול שלפני כ150 שנה היה מרכז של מסדר סופי בשם שאזליה יאשרוטיה, שייח' שהיגע מתוניסיה בשם עלי נור א דין הקים שם זאוויה – מרכז של סופים וייסד דרך חדשה המבוססת על מדיטציה, אהבה ואוניברסליות. סיפור שהיה כך היה:

משפחה אחת הגיעה מתרשיחא, והזמינה את עלי נור א-דין ומקצת מהתלמידים שהחלו כבר להיקבץ סביבו בעכו, לבוא ולהתיישב בכפרם ולהיות להם למורה ולמנהיג. עלי נור א-דין נענה להזמנה כיוון שהאוויר של עכו לא הועיל לבריאותו הרופפת, ואילו בתרשיחא היה אוויר הרים צלול. החבורה קיבלה חלקת אדמה לבנייה ליד המסגד הגדול של תרשיחא, שהייתה אז מעין מרכז אזורי של בקעת מעיליא - פקיעין. היישוב היה מעורב, מוסלמי ונוצרי. בכפר זה, חמישים שנה קודם לכן, בנה השליט של עכו, אל גז'אר, מסגד גדול על שם קרובת משפחתו בכפר, והתנהל בו שוק שבועי שאליו הגיעו כפריים מכל רחבי הגליל ואף מלבנון. החבורה בנתה בית גדול ליד המסגד והתיישבה בו. הייתה זו הזאוויה הראשונה של המסדר, המקום בו נוצרו התרגולות הייחודיות שלהם ונכתבו הספרים והתפילות הראשונות

עד היום עומד לתפארת הבית הגדול שבנו השאזלים בצמוד למסגד הישן. המקום נמצא כיום בתהליך שיקום ובנייה מחודשת וניתן לבקר בו בתיאום מראש. בחצר המבנה ישנה באר ומקום לסוסים. בפינה הדרומית-מערבית נמצא חדרו של השיח'. כמעט תמיד נבנית זאוויה כך שהחדר של השיח' נמצא בפינה, ויש לכך משמעות סמלית. מעל דלת הכניסה מתנוססת כתובת יפה. משמאל לדלת הכניסה חדר הטקסים והתפילה ולפניו כיורים לרחצה ולהיטהרות. במרכז הבניין הענק חצר גדולה שמהצד הרחוק שלה אולם גדול ששימש כמטבח ציבורי, במטבח בנייה מסורתית מבוץ של ממגורות ששרדו עד ימינו. בפינות המטבח נבנו תנורים ומעליהם נבנה יציע למגורי החניכים הצעירים.

 צמוד לחדרו של השיח' נבנה חדר התוועדות, ובקיר הותקן פתח שמאפשר לשיח' לראות את הנעשה בחדר זה. לידו נבנו חדרים נוספים למגורי המאמינים. החדרים מעוטרים בכוכב מתומן על התקרה המקומרת. בחדר התפילה צוייר כוכב מתומן המורכב משלושה עיגולים המסמלים את שלוש הספירות של המציאות: זו הגלויה, זו הגלויה למחצה וזו הסמויה.

 

הקיבוץ הראשון בגליל

המאמינים חיו בתרשיחא כבעין קומונה. הם יצאו עם בוקר לעבוד בשדה או לעיסוקיהם האחרים (השאזלים מעודדים חיים של עבודה ופרנסה. במקרים מסוימים הם לא מקבלים מועמדים חדשים למסדר עד שלא ילמדו מקצוע). משפחות האזור נהגו לשלוח את בניהם להתחנך אצל השיח', הנערים חיו בקומונה, אוכלים ולומדים יחד, וישנים ביציע שמעל המטבח. מי שזכה, נכנס בברית עם השיח' עלי נור א-דין, הצטרף למסדר והתחייב להישאר בו לכל חייו.

 השיח' לימד את חסידיו שאלה הם זמנים חדשים, בהם יש לחדש את פני האסלאם ברוח של אהבה וסובלנות, זמנים בהם כל בני האדם יהיו כאחים. כותב על כך בן התקופה יחיאל בריל:

"הוא יבינם באמרי בינה כי מוחמד לא היה כאחד הנביאים, כי אם איש אשר נחה עליו רוח חכמה, וברוחו הכבירה ביער את עבודת האלילים מהארץ. אכן בימינו אלה רוח אחרת עברה על הארץ ותטהר את בינת האדם. וחוקי מוחמד ומצוותיו ותורותיו אינן לפי הרוח העולה עתה על לב האדם למעלה למשכיל. עתה חובה ומצווה על המוסלמי לאהוב את הנוצרי ואת היהודי כמוהו, כי כל בני האדם אשר על פני האדמה, אל אחד בראם".

 הדרך החדשה והזאוויה משכו רבים. המחסנים היו תמיד מלאים במזון, ואנשים צבאו על הפתחים לשמוע את שיעוריו של עלי נור א-דין. תור האנשים שרצו להצטרף למסדר הלך והתארך, ושימעו של איש הפלאים מהמגרב נישא ברחבי הגליל. לפי מקורות מהתקופה מנו חסידיו כמאה אלף איש שהגיעו מלבנון, מסוריה ומפלשתין.

 

 

 

מפגש עם הסולטאן

השיח' נהיה כה פופולארי עד שהתחיל להוות איום על השלטונות העות'ומאניים שניסו לבסס את שלטונם ומעמדם באותה תקופה. מספרת בתו פטימה: "עד מהרה קמו לו אויבים שהפיצו שמועה כי הוא יוצר לעצמו מצודה בהרים, ומסתיר בה מאה אלף חיילים כדי להנהיג מהפכה נגד השלטון העות'ומאני. בעקבות זאת, ציוו השלטונות על עלי נור א-דין לעבור לרודוס. ספינה הגיעה מאיסטנבול, נושאת קציני צבא וחיילים, כדי לקחתו. הם הקיפו את הזאוויה וחיפשו את מאה אלף החיילים, שלא היו שם כמובן. המפקד שעמד בראש הפעולה, התחרט על מעשיו והתרשם מהחסידים בעלי התכונות הנעלות. כשנפגש עם השיח' נישק את ידיו וביקש מחילה על אי ההבנה באומרו: "אני רק משרת הכבול לפקודות שאין בכוחי לשנותן", והשיח' הבין ונתן לו את ברכתו.

 

קראו על האתרים הבאים בגליל העליון -לחצו לקישור

צפת בירת הגליל העליון

גוש חלב

הר מיירון וקבר רבי שמעון בר יוחאי

פקיעין

חורפייש

חצור וקדש

בור יוסף ליד עמיעד

מונפורט, מעיליא ויחיעם מצודות אבירים

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו