הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

בהאים בעכו - טיולי דתות, תרבות ורוחניות

הבהאים בעכו.

מעל חצר המסדר השאזלי בעכו מתנשא המגדל המאיים של כלא עכו (לשעבר). במגדל זה נכלא, בין היתר, הבהא אוללה, מייסד הדת הבהאית. כשהגיע הבהא אוללה לעכו באמצע המאה ה-19 איש לא חשב שתיווצר בעקבותיו דת חדשה שתמנה כיום כשישה מיליון איש המתפללים שלוש פעמים ביום לכיוון עכו. הבהא אוללה בילה חלק גדול מחייו בבתי כלא. הפעם הראשונה היתה הגרועה מכולם. הוא נאסר ביחד עם חבריו שהאמינו במשיחיות של אדם בשם הבב, שהוצא להורג באיראן שנה לפני כן. הבב ראה עצמו כמהדי – משיח אסלאמי. הוא ניבא כי אחריו יבוא גדול ממנו שייסד דת חדשה. השלטונות בעירו ראו בו כופר והוציאו אותו להורג, המאמינים הושלכו לצינוק מתחת לארמון השאח, שם סבלו ייסורי תופת בעת שמשקולות וברזלים מחודדים הוצמדו לגופם. הבהא אוללה היה אחד ממאמינים אלה. במצב זה זכה הבהא אוללה להתגלות ראשונה של בתולת גן העדן שגילתה לו את מהותו כהתגלמות הזוהר של האל ואת תפקידו כיוצר דת חדשה. הוא הבין שהוא זה שעליו ניבא הבב.
לימים התגלגל הבהא אוללה לעיראק, הרי כורדיסטן, איסטנבול, אדריאנופול, ולבסוף לעכו כאסיר מטעם השלטונות. הוא הגיע לעכו עם הוראות מפורשות מהסולטאן, שעליו להישאר בכלא עד סוף ימיו.

 

הבהא אוללה בכלא

בכלא שהה הבהא אוללה באגף מיוחד בלוויית פמליה של 80 איש. בכדי להיפגש עמו היה צריך להיכנס לחדר קבלת פנים ולעבור דרך המזכיר שלו. המופתי של עכו ששמע על הכופר הגדול שהגיע,ביקש לפגוש אותו, בתכננו לרצוח אותו. הוא הגיע לחדר כשסכין מוסתרת בבגדיו. הבהא אוללה שלח אליו מסר שלפני שהוא בא אליו שיפטר ממה שהוא מחביא בבגדיו. המופתי פרץ לחדר, נפל לרגלי הבהא אוללה וקיבל את מרותו. כך גם קרה למופתי של נצרת וגם לפחה. מששמע על כך הסולטאן הוא שלח לעכו פחה חדש, אך גם הוא היה לבהאי.
הבהא אוללה היה איש מאוד כריזמטי ומיוחד, שהצליח למשוך לצדו רבים מאנשי הגליל והעיר, כולל המופתי של עכו ושורה של מושלים שנשלחו לשם מטעם השלטון המרכזי באיסטנבול. מספרים כי המים של עכו היו מרים ובלתי ניתנים לשתייה לפני שהבהא אוללה הגיע. לאחר בואו החלו לנבוע מים זכים בבארות. התושבים ייחסו זאת לכוחותיו הפלאיים. הבהא ציווה עליהם לבנות את אמת המים מצפון לעכו, שתוליך מים מכברי לעיר הרחוקה.
שנה לאחר שנכלא הבהא אוללה, בנו, שהיה כלוא ביחד איתו, נפל אל מותו מגג המגדל כשהיה שקוע בלימודיו. זה אותו מגדל הנראה מהחצר של השאזלים. בעקבות זאת שחררו השלטונות את הבהא אוללה מבית הכלא והרשו לו לגור בבית בעיר.
הבהא אוללה ועלי נור א-דין, שחיו בעכו במקביל, מעולם לא נפגשו ככל הנראה. התקשורת ביניהם היתה דרך עבדל בהא, בנו של הבהא אוללה, שהיה מעין שר החוץ של הדת החדשה. מספרים שנכדו של הבהא אוללה, שוגהי אפנדי, ביקש להצטרף למסדר השאזלי. "מה שיש לך זה מספיק טוב," השיב לו עלי נור א-דין. שוגהי אפנדי נהיה עם הזמן יורשו של הבהא אוללה ובנו עבד אל בהא.
כשהגיע הבהא אוללה לעכו הוא נכלא, כאמור, במגדל המצודה בחדר הצופה אל הים. ממול למגדל, בפינת העיר היה בית מפואר שהיה שייך  לפאשה של העיר - עבד אללה. מאמיניו של הבהא אוללה שרצו לחזות בזיו פניו ניבט מהחלון במגדל הכלא השתמשו בבית זה בכדי שיוכלו לראות ולתקשר איתו. לימים רכשו הבהאים את אותו בית מפואר וכיום המקום משמש מרכז בהאי הפתוח רק למאמינים. את הבית המפואר המסויד לבן וצבוע בחלונות כחולים ניתן לראות בברור ממרפסת התצפית שבצד הצפוני של המתחם השאזלי.

 

הספר הקדוש ביותר

לאחר שהשתחרר מהכלא גר הבהא אוללה בבית עבוד שבצד המערבי של כיכר גנואה. שם, בקומה השנייה של הבית המרווח, נהנה מרוח הים, כתב את הספר הקדוש, הכתב החשוב ביותר של הבהאים, שבו הוא מפרט את עיקרי תורתו ותפישתו לגבי האלוהות והאדם. לימים נרכש גם החלק המערבי של הבניין שהיה שייך לעודה חמאר. וכיום כל הבניין צבוע בלבן ועם תריסים כחולים. הוא שייך לבהאים ומשמש מקום קדוש שפתוח לביקורים רק לבהאים. לאחר שש שנים בבית עבוד ועודה חמאר עזב הבהא אוללה את עכו ועבר להתגורר באחוזה במזרעה מצפון לעיר. שנתיים אחר כך עבר לאחוזת בהגי, צפונה יותר, שם חי את שתים עשרה שנותיו האחרונות ושם מת ונקבר.
לימים נבנו מסביב לבית האחוזה בבהג'י ומבנה הקבר גנים נרחבים והמקום נקרא כיום הגנים הבהאים של עכו. זהו המקום הקדוש ביותר בעולם לבהאים אליו הם מתפללים שלוש פעמים ביום. הגנים ומתחם הקבר פתוחים לביקור לקהל בשעות מסוימות. מעבר לכך כל שאר האתרים האחרים סגורים לביקורים. בכניסה לגנים הבהאים בעכו יש מרכז מבקרים המסביר את תולדות העדה ואת סיפורו של הבהא אוללה.


קבר הבהאאוללה והגנים הבהאים בעכו

מקדש הבהאים בבהג'י מצפון לעכו הוא הקיבלה של הבהאים, המקום המקודש ביותר בעולם לבהאים, ציר עולם, אליו הם מכוונים את תפילותיהם. במקום זה גר ופעל מייסד הדת, הבהאא אללה, ב12 השנים האחרונות של חייו. הוא מת ונקבר בחצר ביתו, כמנהג הימים ההם. לימים נבנו מסביב לבית האחוזה ומבנה הקבר גנים נרחבים והמקום נקרא כיום אחוזת בהג'י או הגנים הבהאים של עכו. כל בהאי מצווה לעלות לרגל למקום פעם בחייו ומתפלל לכיוונו.
המתחם משתרע על פני שטח גדול מאד והוא עגול בצורתו. הוא מורכב מחלק פנימי מוקף בגדר שבכה מעוצבת ומעוטרת בצבעי שחור וזהב. ובתוכו נמצא הבית ומבנה הקבר שלידו.
ישנם שלושה מעגלים של קדושה באתר זה, שבגבול כל אחד מהם יש גדר ושומר משגיח הנותן הנחיות; המעגל הראשון זה הכניסה לגנים עצמם, המעגל השני זה הכניסה לגנים הפנימיים העגולים, והמעגל השלישי זה הכניסה למבנה הקבר שהוא מעין מקדש שבלבו חצר פנימית, ובאחד מחדריו מצבת הקבר עצמה. החדרים האחרים משמשים למדיטציה, תפילה, התבודדות, התחברות עם הקדוש.
החלק הפנימי פתוח בזמנים מסוימים בלבד לקהל הרחב, הביקור בו הוא בהשגחת מתנדבים מהקהילה הבהאית, והוא נעשה בשתיקה לאחר הנחיות.
לפי פרופסור משה שרון אצל הבהאים קיימת "הפנמה טקסית והחצנה מבוקרת של הדת לציבור, במקום שניתן, הן שני קווי האופי המאפיינים את הדת הבהאית" (שרון, 2005. עמ' 20). זה משתקף בחלוקה לפנימי וחיצוני, מקום גלוי, וחלק סגור (נסתר)

מבחינת הבהאים ישנם שלושה עולמות המשתקפים באותיות שמו של הבהאא אללה המקובצות יחד לסמל הנמצא בעיגול מעל השער הראשי של החלק הפנימי, מדובר בשלושה קווים אופקיים המחוברים על ידי קו אנכי אחד, חיבור של אותיות המילה "בהא" המשקפים את שלושת העולמות: אלוהי, ארצי, ועולם ביניים של דימויים, אורות, זוהר, הנמצא בין שניהם, הבהאא אללה איננו התגשמות של האל כפי שניתן לחשוב, אלא של זוהר האל, ההאצלה הנובעת ממנו, מעין עיקרון משני נקבי, השולט על עולמות הבריאה, הוא קורא לעצמו גם ה"מילה", או ה"עט", ביטויים המזכירים את הלוגוס הנוצרי, או אדם שלם המוסלמי.
האתר גדול מאד, מהכניסה ועד החלק הפנימי מובילה שדרה שאורכה כקילומטר, היא מתחילה בכד מיוחד שהובא מאיראן המספר על "מסע הציפורים", דימוי שבו השתמש הבהאא אללה בכתביו, חפץ זה, שלא רבים שמים לב אליו, מחבר את המקום לממד של עתיקות ומיתולוגיה של הר העולם.
מיד אחר כך עוברים ליד מזרקה ובה צורות גאומטריות, מעין מבואה, המתקשר לארכיטיפ של מים ונביעה. גם בגן שמקיף את הקבר בולטים הצורות הגיאומטריות של ערוגות הפרחים, המרמזים על קוסמולוגיה וסדר של הבריאה.
הבהאים מתייחסים לסמליות של שמש ואור, "אנחנו חייבים להכיר בשמש לא משנה היכן היא זורחת, יהיה זה יהדות, נצרות, או נביאים אחרים, מפני שאנחנו אוהבים של אור השמש ולא של מקום זריחתה, אנחנו אוהבים של הארה ולא של המנורה, אנחנו מחפשים מים, לא משנה מאיזה סלע הם יצאו, יש לנו צורך בפירות, לא משנה באיזה בוסתן הם גדלו, אנחנו משתוקקים לגשם, לא משנה מאיזה ענן הוא ירד" (בהאא אללה), ואכן בכניסה למקדש יש מעין שמש זהובה על רקע שחור, הבהאא אללה התייחס אל עצמו כ"מקום זריחת השמש". ובית תפילה בהאי נקרא משרק אלאדכאר "מזרח שמש האזכרות (של שם האל)" (שרון, 2005. עמ' 109).
רוברט סטוקמן מציע שיש שלוש תכונות מודגשות במקומות קדושים בהאים: אור, ירק, ונוכחות חפצי אמנות. הבהאא אללה משתמש באור כמטפורה להארה רוחנית, ירק וגנים כמטאפורה לחיים רוחניים, הגן מזכיר את גן עדן, אמנות מיפה את האתרים ומקדשת אותם. האור חודר למקדש של הבהאא אללה דרך חלונות מוגבהים, בתוך הבניין מקדש עצים, דבר לא רגיל, השונה מקתדראלות נוצריות, למשל, נדמה כאילו הצמחייה של הגן נכנסת פנימה והיא חלק אינטגרלי מהקדושה.
למתחם קבר הבהאא אללה בעכו יש אוריינטציה לגנים הבהאים בחיפה. בחיפה קבור מבשר הדת, בעכו מייסד הדת - הבשורה, באחד נמצא המרכז הרוחני של הדת הבהאית – עכו, ובשני המרכז האדמיניסטרטיבי חברתי – חיפה, הגנים הבהאים בחיפה בנויים בצורה של קו ישר מראש הר הכרמל ועד תחתיתו המצביע לכיוונה של עכו, מקום קברו של המייסד, שהמתחם שלו מעוצב בצורת עיגול. במילים אחרות יש לנו כאן ארכיטיפ של עיגול וקו ישר, זכרי ונקבי, מבשר ובשורה.
בספר הקדוש ביותר פסוק 133 נאמר "נשאו את שני המעונות בשני מקומות הקודש ואת כל אתר ואתר אשר בו נח כסא כבוד ריבונכם הרחמן, זה הדבר אשר יצווה אתכם ריבון היודעים". יש כאן הנחיה לגבי המקומות הקדושים
המאפיין הבולט ביותר של האתר הוא היופי והאסתטיקה שבו, הפילוסופיה הבהאית מתארת מצב מיסטי והיזכרות במצב גן עדן הראשוני שאליו קשורה נשמת האדם וממנו באה. האסתטיקה והיופי של הגן עוזרים בעירור זיכרון עמום של מה שנשמתנו הייתה פעם חלק ממנו, ומראים את הכיוון אליו צריך לשאוף, כפי שמופיע בספר "שבע העמקים" מאת הבהאא אללה שמתאר את הדרך הרוחנית הבהאית. מכאן שתפקיד הגנים והמקדש לעורר את חוש הקדושה באדם, וזה נעשה על ידי המבנה, סידור, אסתטיקה, ניקיון, יופי וסמליות שלהם, ובנוסף על כך שורה במקום מאנה קדושה שנובעת מנוכחותו של הצדיק וסיפור חייו.
בגן נמצאים הרבה פסלים של גביעים וטווסים שנאמר עליהם שהם "סתם" קישוט, אך למעשה מסמלים את דמותו של הבהאא אללה. הנוכחות של עצים, הן ברושים, הן עצי שקמה עתיקים ענקיים, והן עצי הדר בתוך מבנה הקבר עצמו, הם ביטוי של ציר עולם, המקשר אדם מבחינת הזמן המיתי לגן העדן ומבחינת הזמן ההיסטורי למסורת הגנים הפרסיים העתיקה.
הצבע הכחול המופיע על חלונות ודלתות הבית שבו גר, קשור למדיטציה, כניסה פנימה וחיבור בין העולמות, והוא מורשת של המיסטיקה המוסלמית
לפי הבנתי, העיקרון המארגן של האתר הוא הסדר של הגנים והיופי שלהם המסמלים את דמותו של הבהא אוללה בחייו, יופי מילותיו, ובשורתו לאנושות. הידיעה שאלוהים לא זנח את המין האנושי אלא יש תכנית סדורה לאלף שנים הבאות ליצור חברה חדשה, כפי שמופיע בכתביו ודמותו של הבהאא אללה.


 

מאמרים על הדרוזים - לחצו לקישור
חורפיש - היסטוריה של הדרוזים ונבי סבלן
דרוזים בחרמון
היסטוריה של הדרוזים
דרוזים
נבי שועייב

 
מאמרים על הבהאים - לחצו לקישור
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו