הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

הר תבור - טיולי דתות, תרבות ורוחניות

מאפיינים של קדושה בהר תבור

כשמסתכלים על המספרים היבשים רואים שהתבור איננו הר גבוה במיוחד, "רק" 583 מטר מעל פני הים, אבל כשמסתכלים על התבור בעין הוא נראה בולט מאד מעל סביבתו, הן בגובהו והן בצורתו המיוחדת המעוגלת. ואכן התבור נקרא בימי קדם "החרמון הקטן", בניגוד לחרמון הגדול שנמצא כמאה קילומטר צפונה ממנו. החרמון הקטן והחרמון הגדול היו שני מקומות קדושים כבר בתקופה הפרהיסטורית (ראו חלק על רוג'ום הירי) ונתקדשו גם במסורת היהודית ולאחר מכן הנוצרית כמקום ההתגלות של ישוע, ההר הגבוה שאליו לקח ישו את התלמידים, ובו הופיע בדמות האור שלו, השתנה.
"ומקץ ששת ימים לקח לו ישוע את פטרוס ואת יעקב ואת יוחנן אחיו ויעלם בדד על הר גבוה, וישתנה לעיניהם ויזהירו פניו כשמש ובגדיו באור הלבינו." מתי פרק יז', פסוק 1.
במקום שבו קרתה ההשתנות הוקמה כנסייה שנראית מכל מקום כמעט בגליל. היא הוקמה בשנת 1924, על ידי האדריכל האיטלקי ברלוצי, גאון האדריכלות הנוצרית כנסייתית, בתבנית בזיליקה סורית ביזנטית שהייתה במקום במאה הרביעית, במוטיבים שבה הוכנסו סודות ההשתנות וההופעה של אלוהים.

הכנסייה בנויה בצורת תיבת נוח ענקית על הר, מסמלת בבניינה את השינוי שקרה עם המבול. הארץ החדשה שנגלתה לאנשים וניתנה להם תחת הבטחה שאלוהים לא ישמיד שוב את המין האנושי וכל מה שעל פני האדמה.
הכניסה בנויה בצורת שלושה מגדלים חופפים, שני מגדלים משני הצדדים ומרפסת כניסה גדולה ומגדל נסוג בכניסה. ישו הוא הכניסה והמגדל הנסוג, משה ואליהו הם שני המגדלים שבצדדים. ארכיטיפ המשולש מופיע כאן במלואו, כמו גם סמליות המגדל.
לכנסייה דלתות ברונזה גדולות (bushel, 1969) ולעומת זאת בתוכה פסיפסי זהב מרהיבים. המעבר מנחושת לזהב מחקה את מעשה המקדש ומסמל את המסע האלכימי ממתכת פשוטה לזהב, המוטיבים השונים בכנסייה מדברים על המסע הרוחני. התקרה גבוה ומושכת למעלה, בעבר היא הייתה מאבן אלבסטר שקופה חלקית המכניסה אור פנימה.  
בתוך הבזיליקה ישנו אפסיס גדול בקצה האולם המרכזי, המחולק לשני חלקים: החלק העליון הוא חצי מעוגל ובו ציור מוזאיקה מוזהב גדול של ישו מתרומם באוויר לבוש לבן, השמים זהובים והשמש כחולה, בחלק התחתון יש מעין כוך בעל תקרה גלילית עגולה, אליו יורדים ב12 מדרגות ובו ציורים הקשורים לחייו של ישוע כאדם, ובקצהו חלון ובו פסיפס זכוכית עם שני טווסים גדולים וביניהם גביע מואר על רקע משולש. החלק התחתון משלב שרידים מהבזיליקה הביזנטית, מאות 4-5. ובכך מגשים את דרכו של ברלוצ'י לשלב חדש עם ישן.

החלוקה בין שני המפלסים היא חלוקה בין רוח – למעלה וחומר – למטה. המוטיב המודגש בכנסייה הוא האור. החללים מוארים ורחבים, החלונות מאבן אלבסטר שקופה, הקירות והעמודים בשיש לבן בוהק, אלא שיש שני סוגים של אור, אור פיזי ואור רוחני. באפסיס העליון נראית שמש כחולה על רקע שמים זהובים המסמלת את האור הרוחני, ישו לבוש לבן המסמל את האור הגנוז ומתרומם באוויר. זהו ה"אור של הר תבור" מונח מרכזי במיסטיקה של התאוזיס כפי שהתפתחה בהר אתוס במאה ה14 ובמסורת ההיסיכייה הנוצרית.
השמש באפסיס התחתון היא צהובה על רקע שמיים כחולים, זהו אור פיזי, החלון מכניס אור פיזי צבוע בצבעי הטווסים בזמן הזריחה.
הפסיפסים הנהדרים של antinio villani נראה אחרת בזמנים שונים של היום, יש בהם משחק עם האור, בדיוק כפי שקיים בכיפת הסלע.
הכנסייה מתייחסת אל הסביבה; לפניה ממזרח יש גנים יפים המשלבים את השרידים מהעבר, ומצדה המערבי היא כמו תלויה מעל הצוקים, עם מרפסת נוף מרהיב, נראית מכל מקום בסביבה. הדרך אליה מתעקלת ועוברת דרך שער עתיק, מעין תווך, גבול בין הקדושה לחולין. החלק האחרון מחייב גישה רגלית.

ההר עצמו מהווה ציר עולם, מעבר בין שמיים וארץ, כפי שנרמז בפסיפס של ברלוצי המבוסס על סיפור ההשתנות. זהו מעמד הר סיני הנוצרי, בו אלוהים מדבר מתוך הענן ומכריז על ישו כבנו. ולכן צריכים להיות בו משה ואליהו, שני האנשים היחידים שזכו לשמוע ולחוות את אלוהים בהר סיני.
המקום שקט, יש בו אסתטיקה ויופי, והוא מעורר במבקרים תחושות של נשגבות, הוד מלכות וקסם, רוממות וקדושה, רבים מהצליינים מבקשים לקיים בו מיסה, שרים, ושוהים באתר יותר מאשר בכנסייה אחרת רגילה, הנוף הנפלא הנשקף מכל עבר, המיקום הגבוה שכמו מרחף בחלל, עוזרים בתחושה חוץ ארצית, מציאות אחרת

הארכיטקט שבנה את הבניין (ברלוצי) התכוון במודע ליצור חוויה של קדושה, וכך הוא אומר:
"בפלשתינה, לכל מקום קדוש יש התייחסות ישירה למסתורין מוגדר של חייו של ישו, זה טבעי, לכן, להימנע מהסוג הכללי של ארכיטקטורה שחוזר תמידית על אותה מילה, ובמקום זאת לעצב את האמנות כך שתבטא את התחושה שנקראת על ידי אותו מסתורין. בצורה זו הנאמנים בהיכנסם למקדש יוכלו בקלות לבנות במחשבותיהם את סיפור הבשורה ולהתרכז במדיטציה שלהם על מחשבות המתאימות למסתורין שנוצר שם. במקום לבחור את האמנות תחילה ולכופף את כל שאר הדברים כדי שיתאימו לה. אני חושב שזה יותר מתאים לכונן תחילה את התפישות הדתיות הבסיסיות של מקומות קדושים שבשבילם המקדש נבנה, ולהתאים את הארכיטקטורה להם. (nicholson, 2000. P. 16)"
לעיתים הוא משתמש במונחים דתיים המופיעים במדעי הדתות בכדי לתאר את יצירתו:
"בכדי להשיג את האפקט האומנותי ההדור, גדול והמניע ביותר, הושקע מאמץ להשיג פשטות מקסימלית של קו. בחיפוש של איכויות אוניברסליות ועמוקות שיתנו תוצאות מקסימליות במינימום מהומה, כמעט ניסיון לתרגם לארכיטקטורה את ההוד והפשטות של התנ"ך, עבודות אלו נעשו יותר עם הלב מאשר עם המדע, מחפשים את נפש הדברים. (nicholson, 2000. P. 18)"

ברלוצי נהג למדוט שעות לפני כל יצירה, לחשוב עליה, הוא נהג להתעמק ולמדוט רבות בסיפורי הבשורה, לגלות בהם את סודותיהם האלוהיים, ולשאוב מכך השראה לתכניותיו האדריכליות והאמנותיות. הוא רצה שהארכיטקטורה תעורר על הדבקות הדתית.
ברלוצי חי חיי נזיר פשוטים, השתתף במיסה כל בוקר בשש, עבד כל היום והתפלל שעתיים כל אחר הצהריים. לעיתים לא שרטט קו אחד במשך שעות רבות, אלא ישב ליד השולחן וחשב.
הבזיליקה המפוארת נחנכה במאי 1924,

לפי קולינס 86% מהקתולים ו89% מהפרוטסטנטים באים לאתרי הדתיים נוצרים בארץ, כגון הר תבור, מסיבות דתיות רוחניות (קולינס, 2006. עמ' 55). רובם שאפו במשך שנים רבות להגיע לישראל ויש להם מניעים ודחף עמוק. לחמישית הביקור קשור בקיום נדר!
זאת ועוד, 22% מהקתולים ו15% מהפרוטסטנטים מצפים לחוויה רוחנית (שם. עמ' 67).
ישראל משמשת מוקד עלייה לרגל, שמוגדרת בצורה הבאה "מסע הנעשה ממניעים דתיים, החוצה: אל מטרה קדושה, למשהו חדש ושונה, ופנימה: לשיפור רוחנית והבנה פנימית" (שם. עמ' 55)

לפי הבנתי העיקרון המארגן שנתפש על ידי הנוצרים המבקרים במקום הוא קודם כל ההר עצמו והתיבה (כנסיה) שנמצאת בראשו, העלייה הדרמטית אליו בשביל מתעקל ובמכוניות קטנות, המעבר דרך שער עתיק ובין שדרות הברושים אל מגרש החניה שבאמצע הפסגה, נותנים תחושה של ה"אחר לגמרי". ההליכה אל הכנסייה עצמה דרך שער הברזל, המעבר ליד השרידים העתיקים והכניסה הדרמטית אליה מעבירים את המבקר עוד שלב בחוויה. ועם הכניסה פנימה הלובן הנשקף מכל מקום, האפסיס עם דמות ישו בלבן מתרומם באוויר, והאור הרב הם מרמזים על עיקרון מארגן רוחני בחיים שלנו שהופיע בזמן ההשתנות. לפי ברלוצי זה לא ישו שהשתנה, אלא התלמידים, ואת השינוי חווה כל מי שמבקר במקום ופתוח למסרים שהוכנסו בו במודע

 

 

הר ההשתנות

"ומקץ ששת ימים לקח לו ישוע את פטרוס ואת יעקב ואת יוחנן אחיו ויעלם בדד על הר גבוה, וישתנה לעיניהם ויזהירו פניו כשמש ובגדיו באור הלבינו." מתי יז.
כשניגש אלוהים לבחור את הר שעליו ייתן את תורתו, היה הר התבור אחד המועמדים המובילים, אלא שבסופו של דבר, כידוע, ניתנה התורה על הר סיני והתבור נאלץ לחכות בסביבות 1500 שנה (שזה לא הרבה בשביל הר), עד שיואיל אלוהים ויופיע עליו בקשר לאירוע קצת אחר. והאירוע הזה היה אירוע ההשתנות של ישוע, הופעתו לפני תלמידיו בדמותו האמיתית, דמות האור, כשלצדו משה, הזכור לטוב מהר סיני, ואליהו. ישוע עולה אל ההר בלוויית שלושה מתלמידיו המובחרים: פטרוס ויעקב ויוחנן בני זבדי. הוא משתנה לעיניהם, פניו מזהירים כשמש ובגדיו מלבינים כאור. הוא נראה מדבר עם משה ועם אליהו, ובעודו מדבר יורד ענן אור עליהם וקול מתוך הענן אומר: "זה בני ידידי אשר רציתי בו אליו תשמעון". הייתה זו, אולי, ההתגלות הברורה ביותר של ישוע לא כבן אדם אלא כבן האלוהים.
התבור נקרא בימי קדם "החרמון הקטן", בניגוד לחרמון הגדול שנמצא כמאה קילומטר צפונה ממנו. החרמון הקטן והחרמון הגדול היו שני מקומות ההתגלות של ישוע. ההתגלות הראשונה הייתה לרגלי החרמון הגדול בבניאס

מי הוא ישו? 
ישוע שואל את תלמידיו: מה בני אדם אומרים שאני?
התלמידים עונים כל מיני תשובות: נביא, אליהו, וכו...
אז שואל ישוע: כן, אבל מי אתם אומרים שאני?
פטרוס עונה: אתה המשיח בן אלוהים חיים.

לפי המסורת הנוצרית התשובה הזו הגיעה לפטרוס לא מעצמו, אלא מרוח הקודש. ועל כך אומר ישוע: רק הבן מכיר את האב ורק האב מכיר את הבן. ויותר מכך הוא אומר על פטרוס: אתה הוא הסלע שעליו אקים את בניני ואתן לך את מפתחות מלכות שמים.

לאחר שישה ימים לוקח ישוע את פטרוס ואת יעקוב ויוחנן ועולה אתם להר תבור, שם הוא מופיע לפניהם בצורה פיזית בדמותו האמיתית, דמות האור שלו, דמות בן האלוהים. שם קורת ההתגלות השנייה שלו התגלות שכרוכה בשינוי.
לאחר שישוע משתנה ומופיע בדמותו האמיתית, ולאחר הדרמה עם אלוהים ועם משה ואליהו, חוזר ישוע לדמותו הארצית ויחד עם התלמידים הוא יורד מהר ומשביע אותם שלא יגלו דבר ממה שהם ראו, עד לזמן שבו ישוע יקום מבין המתים לאחר שיהרגו אותו. מאותו הזמן מתחיל ישוע לדבר עם התלמידים על כך שזמנו הגיע, שהוא יצטרך ללכת לירושלים, וששמה יהרגו אותו ולאחר שלושה ימים הוא יקום מן המתים. ההשתנות קשורה, אם כן, למוות של ישוע ולקימה לחיים מחדש.
אין ספק בכך שרגע המוות, וגם רגע הלידה מחדש לצורך כך, הוא רגע של שינוי דרמטי ביותר, אלא שגם עד אז החיים מלאים בהשתנות. למעשה הכל משתנה כל הזמן, אי אפשר לטבול באותו נהר פעמיים, ויש גם השתנויות ומעברים בין העולמות הנראים – הפיזיים, לעולמות הלא נראים – עולמות האור – מלכות השמיים.
משה ואליהו מדברים עם ישוע על מה שעומד לקרות לו בירושלים, על רגע השינוי.
 

כנסיית הר תבור

במקום שבו קרתה ההשתנות הוקמה כנסייה שנראית מכל מקום כמעט בגליל בצורת תיבה ענקית על הר, ומסמלת בבניינה, גם היא, את השינוי שקרה עם המבול והסיפור של תיבת נוח. מסמלת את הארץ החדשה שנגלתה לאנשים וניתנה להם תחת הבטחה שאלוהים לא ישמיד שוב את המין האנושי וכל מה שעל פני האדמה.
הכנסיות שעל הר תבור עברו שינויים רבים במהלך ההיסטוריה, המקום זוהה כאתר ההשתנות של ישוע כבר כ100 שנה לאחר מותו והוקמה בו כנסייה ראשונה כבר במאה הרביעית. מאז נהרסו ונבנו כנסיות רבות ששרידיהם נראים על ההר עד היום הזה. לאחרונה נבנתה הכנסייה הנוכחית, בשנת 1924, על ידי האדריכל האיטלקי ברלוצי, גאון האדריכלות הנוצרית הכנסייתית. הכנסייה נבנתה בתבנית בזיליקה סורית ביזנטית שהייתה במקום במאה הרביעית, על מקום הכנסייה העתיקה, במוטיבים שבהם ישנם כמה מסודות ההשתנות וההופעה של האלוהים במקום: ראשית דבר הכניסה לכנסייה בנויה בצורת שלושה מגדלים חופפים, כניסה עם מרפסת פתוחה לשמיים ושני מגדלים משני צדיה. שלושה המבנים והגגות המשולשים שמעליהם מסמלים את שלושת האישים שקשורים למקום: ישו שהוא הכניסה והמרפסת המרכזית, משה ואליהו, שני המגדלים בשני הצדדים. שבכל אחד מהם יש קפלה לאחד משני האישים.
ההופעה של משה ואליהו לצדו של ישו מסמלת את זה שישוע הוא ההמשכיות של תורת משה ושל הנביאים. ישוע אמר שהוא לא בא לשנות מהתורה ולו פסיק אחד. ואכן בכל שינוי יש, או צריך להיות, חלק שהוא ההמשכיות של מה שהיה לפניו, אולם רק של הדברים הנכונים. משה נתן לעולם את התורה, את החוק, אליהו מייצג את המוסר של הנביאים שהיווה התפתחות של היהדות, היבט נוסף וגבוה יותר של החוק. ואילו ישוע מייצג עוד צעד אחד קדימה, תורת מוסר וחוק גבוהים יותר הקשורים לגאולה של המין האנושי, אך נובעים וקשורים להתגלויות שהיו לפניו. ישוע הוא ההתגשמות שלהם, הוא שואב מהם את כוחו, אך הוא קופץ מדרגה מעבר להם, אל תוך עולם חדש שהוא מעבר לעולם הפיזי, ולכן גם שונה לחלוטין, אל תוך מלכות שמים.

משה ואליהו הם שני האנשים שראו את אלוהים באופן ממשי, ישו הוא חלק מהאלוהים עצמו. פניו של ישו המשתנה קורנים כמו השמש, וגם עור פניו של משה קרן. משה נכנס לתוך ענן אלוהים על הר וגם ישוע נמצא בתוך ענן אלוהים על הר. השינוי קורה רק מתוך התחברות לעבר, התגשמות של העבר ושינוי אוקטבה שבא עקב כך, מכאן גם תפקידו החשוב של אליהו כמבשר של שינוי האוקטבה הזה, כמבשר של הגאולה.

בתוך הבזיליקה ישנו אפסיס גדול בקצה האולם המרכזי, אפסיס המחולק ל2 חלקים: החלק העליון הוא בדמות אפסיס רגיל, חצי מעוגל, ובו ציור מוזאיקה מוזהב גדול של ישו ומשני צדדיו משה, אליהו ושלושת התלמידים, מביטים, משתהים. מתחתיהם, מתחת לציור, יש מזבח ורצפה, ומתחת לה החלק השני של האפסיס הבנוי בצורת מעין כוך בעל תקרה גלילית עגולה, אליו יורדים בשנים עשר מדרגות. בכוך ישנם ציורים הקשורים לחייו של ישוע כאדם, ובקצהו חלון על פני כל הקיר המזרחי ובו פסיפס זכוכית עלי מופיעים שני טווסים גדולים וביניהם גביע מואר על רקע משולש. הטווסים מסמלים במסורת הנוצרית את הנצחיות, מכיוון שאם שמים נוצה של טווס בספר, הנוצה תחזיק מעמד יותר זמן מהדפים. הגביע מסמל את דמו של ישוע, המסתורין של האוכריסטיה, מעבר רוח הקודש אל המאמינים, וההגעה לחיי נצח. החלק התחתון של האפסיס, הכוך, מסמל, אם כן, את חייו הארציים של ישוע, ואת המטרה שבסופם, שהיא חיי נצח. חלק זה מסמל גם את חייו הארציים של האדם. הוא בנוי בצורת כוך – מערה, דבר המסמל את מוצא האדם מאדמה, שאליה הוא יום אחד יחזור.
בכוך נמצאים שרידים של המבנה הצלבני העתיק של הכנסייה, ועל ידי כך מודגש הקשר עם הדורות הקודמים ועם ההיסטוריה של המין האנושי. החלק העליון של האפסיס מסמל את דמותו של ישוע השמימית, הרוחנית, דמות האור שלו, שקיימת בכולנו כבני אדם. שהרי אנחנו גם בשר וגם רוח. השינוי שיכול לקרות באדם הוא שינוי מהתמקדות בבשר, בתאוות, בחושים, בחיי העולם הזה. להתמקדות ברוח, במסע החיפוש הדתי, בעולם הבא. זה בעצם השינוי האמיתי היחיד שיכול לקרות. שינוי מהמסע האופקי של אדם על פני האדמה, אל המסע האנכי כלפי השמים. כל שאר השינויים הם רק שינויים קוסמטיים, על פני השטח, לא משמעותיים, כיוון שהם לא נחשבים ביום השינוי האמיתי, יום המוות. שינוי זה הוא השינוי שעליו מבשר ישוע בנס ההשתנות שלו. הוא שינוי שמושג, לפי הנוצרים, דרך ההתמקדות בדמותו של ישוע.
לאחר שהשינוי הזה מושג אין משמעות למוות של האדם, מכיוון שהוא קיים כבר לנצח. לכן ישוע אמר רק אז, לאחר ההשתנות, לתלמידיו, שהגיע זמנו למות. אך שלאחר שלושה ימים הוא יקום לתחייה מחדש. הטווסים היפהפיים שמשני צדי הגביע שבחלון הזכוכית הצבעונית שבמזרח הכנסייה מסמלים את הרצון האנושי לגבור על חידת המוות, להגיע לחיי נצח, לשתות מגביע הנעורים הנצחיים. רצון שנובע מכוח האור הפורץ לכנסייה בשעת הזריחה מבעד לחלונות הצבעוניים, אור המסמל את האור האלוהי שזרח בישראל שלפני אלפיים שנה במקום הזה, דרך דמותו של ישוע.
איננו חייבים לקבל על עצמנו את התורה הנוצרית או את האמונה באיש זה או אחר. אך הבנות עמוקות אלו יכולות להאיר לנו באור חדש את מבנה וסמליות הכנסייה ואת הסיפור שקרה כאן לפי הברית החדשה.


הכנסייה היוונית אורתודוקסית.

בנוסף לבזיליקה של ההשתנות, ששייכת לנזירים הפרנציסקנים, ישנה על התבור עוד כנסייה השייכת לנוצרים האורתודוקסים והמוקדשת לאליהו. אליהו, לפי המסורת הנוצרית, לא מת אלא עלה לשמים והוא יחזור באחרית הימים כדי לתקן דברים ולהכשיר את הקרקע לבוא המשיח – "להשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבות". כשיורדים התלמידים וישוע מן ההר לאחר החזיון, ולאחר שהוא משביע אותם שלא יספרו את הדבר לאיש "עד אם קם בן האדם מעם המתים", שואלים אותו התלמידים: למה הסופרים אומרים שאליהו צריך לבוא תחילה? וישוע עונה: אליהו אכן צריך לבוא תחילה, אלא שהוא כבר הגיע והם לא הבחינו שהוא הגיע. ישוע מתכוון ליוחנן המטביל שנתפש במסורת הנוצרית כהופעתו של אליהו, אלא שאפשר לפרש זאת גם כך: שאלוהים כבר הגיע, הגאולה כבר נמצאת כאן, בכל אחד מאתנו כפוטנציאל, אלא שאנחנו לא מסוגלים להבחין בה. הדברים כבר קרו וקורים כל הזמן וכל מה שצריך זה להכיר בזה, להבין את זה, לקלוט את זה, ואז יבוא השינוי המיוחל, תבוא ההארה, ואור גדול יזרום לתוכנו. אור שנמצא כאן כל הזמן, אלא שאיננו מבחינים בו.


קראו על האתרים הבאים בגליל התחתון - לחצו לקישור
ערים
טבריה
נצרת
עכו
אתרים נוספים באזור הצפון
אתרים בגולן
אתרים בגליל העליון
ישובים רוחניים
הררית
הרדוף
ענבר
יודפת
מעלה צביה
כללי
ציפורי
בית שערים
בקעת ארבל
בית שאן
בית אלפא
דיר אל אסעד
כוכב הירדן
אתרים נוצריים
הר האושר
טבחה וכפר נחום
הר תבור
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו