הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סופים - טיולי דתות, תרבות ורוחניות

 

הזרם המיסטי של האסלאם

הסופים הם הזרם המיסטי באיסלאם, כמו הקבלה והחסידות ביהדות או הגנוסטיקה בנצרות. הסופים מונים מאות מליונים של אנשים ברחבי העולם המזהים את עצמם עם המסדרים הסופים השונים.
בישראל יש כמה עשרות אלפים מוסלמים המזהים עצמם כסופים. הזרם הסופי באיסלאם הוא מתון יותר מהזרם הפונדמנטליסטי ופתוח בדרך כלל לדיאלוג. בעבר היו הסופים המובילים בתרבות האיסלאמית בכלל, ובארץ בפרט. דמויות היסטוריות חשובות כמו צלאח א דין והסולטאנים הממלוכים והעותמאנים היו מזוהים עמם. החל מהמאה ה-18 סבלה התנועה הסופית מנסיגה, אך כיום יש בה עניין מחודש, גם בקרב הקהל המוסלמי וגם בקרב בני דתות אחרות

בראשית הייתה המילה

מקורה ומשמעותה של המילה "סופי"
משמעות ופירוש המילה "סופי" אינה ברורה וזה מתאים לאופי הסופי שכך הוא הדבר. יש אומרים "סופי" מלשון "צוף" - צמר, שהרי הצופים הראשונים היו לבושים במעיל צמר גס, כמו הנזירים הנוצריים או לחילופין, הבודהיסטים, שהתריסו בלבוש הפשוט כלפי העולם.
יש אומרים שמקור השם הוא במילה "צופים", שמתייחסת לכך שהאנשים הקרובים למוחמד היו צופים מהמרפסת במהלך התפילות שנערכו בביתו. אנשים אלו היו חוג סגור שלהם העביר מוחמד את תורתו הנסתרת, ותורה זו עברה, ביחד עם ההסמכה, אל הסופים.
יש אומרים שמקור המילה "סופים" היא מחוכמה - "סופיה" ביוונית. כך שהסופים ממשיכים למעשה מסורות חוכמה שהיו קיימות במזרח התיכון לפני האיסלאם. מסורות של המיסטריות היווניות או הרומיות, של הנביאים היהודים ועוד...

ראסן מנאסרה מהמסדר הקאדרי מסביר מנין באה המילה "סופי":
חלק אומרים שהשם "סופי" באה מלשון טהרה, (המילה 'ספא' בערבית פירושה טהור). שכן הדרך הסופית טהורה בסודותיה וטהורה בתוצאותיה. כמו שאמר בישר איבן חארת: "הסופי הוא זה שהלב שלו היה טהור כלפי האל".
אמרו אחרים  שמקור השם "סופי" הוא בגלל שהסופים נמצאים בשורה הראשונה ליד האל, ('אסף' בערבית - השורה הראשונה). בגלל שהמוטיבציה שלהם היא להגיע אל האל. הלבבות שלהם עסוקים באל. ויש אחרים שאמרו שמקור המילה "סופי" בגלל "בני הסופה", שהם חבריו של הנביא מוחמד. שהיו רק עסוקים בעבודת ואהבת האל.
השם המפורסם ביותר של הסופים הוא ה'תסווף' או 'סופייה'. לעיתים משתמשים בשמות אחרים:
קלבדי (סופי גדול) נוקב בשאר השמות: כתוצאה מיציאתם מארצם הם נקראו "זרים". בגלל שהם נעו ונדו הם נקראו "תיירים".  מאחר ולא פעם לנו במערות ובטבע, קראו להם 'שכפתיה' - שמובנה "מערה".
"בארץ שם" (היכן שגרו בני שם - סוריה, לבנון, ישראל וחלקים מערב הסעודית), קראו להם 'גועייה' - "רעבים",  כי הם היו אוכלים מעט מאד, רק לצורך קיום. זאת עשו לפי אימרת הנביא: "מספיק לבן אדם כמה טעימות כדי שיתקיים".
 אחד מגדולי הסופים סרי אל סקטי, תיאר את הסופים במלים הבאות: "הם אוכלים כמו החולים, ישנים כמו הפחדנים, ומדברים כמו המשוגעים".
מקור השם אינו חשוב כל כך, מעבר לעניין האינטלקטואלי. חשוב בהרבה מה שהוא מסמל. גם כאן ההגדרה היא לא לגמרי ברורה מכיוון שאנו מדברים על דרך מופשטת. הסופים הם אלו שהולכים בדרך הסופית. אך מה היא הדרך הסופית?
ננסה להיעזר, לשם כך, בהגדרות שנתנו הסופים עצמם וכן בהגדרות שנותנים חוקרים של הסופיות, הרי כמה מהן לפניכם:

הגדרה מחקרית - מדעית:
סופי - כל אחד שמאמין שזה אפשרי לחוות ישירות את אלוהים ומוכן לשים את עצמו במצב שבו יוכל לעשות זאת.
 סופיזם - הנטייה באיסלאם המכוונות לחיבור ישיר בין אלוהים לאדם. ספרה של ניסיון רוחני המקבילה לזרם המרכזי של האיסלאם, שואבת מתגליות נבואיות ונתפשת בתוך השריעה (החוק), והתיאולוגיה.

הגדרות של מורים סופים:

"האל גורם לך למות לעצמך ולחיות בו"
"הסופי הוא אחד שממעמקי מודעותו האל מדבר, בעוד שהוא נשאר שקט".
"סופיזם הוא עלייה תלולה שלא משאירה מקום לשלווה או מנוחה".
(גונאיד)
"הסופי הוא אדם שלא מחזיק בשום דבר ולא כבול על ידי שום דבר".
(אבו אל חוסיין אננורי)
"להיות סופי פירושו לוותר על הדאגות ואין דאגה גרועה יותר מאשר עצמך. אתה מופרד מאלוהים והדרך לאלוהים היא אך צעד אחד - הצעד מחוץ לעצמך. מי שיודע את עצמו יודע את אלוהים".
(אבו סעיד ממיהנה)
"מה שמיוחד לסופים אינו יכול להילמד אלא רק להיות מושג על ידי ניסיון ישיר, אקסטזה ושינוי פנימי".
(אל ראזלי )
"סופיזם הינו בית ספר של מצבים ספיריטואלים. לא שיחות. סופי זה משהו להיות, לא משהו לקרוא עליו".
(דוקטור נורבקש מהמסדר הנימטוהלי)
מה שיכול, אולי, להיחשב להגדרה כוללת של הסופיות הינו זה:
"סופיזם הינו דרך כלפי האמת, כשהצידה לדרך הינה האהבה. השיטה היא להסתכל רק בכיוון אחד, והמטרה היא אלוהים".
מכיוון שמצבים רוחניים אינם יכולים להיות מבוטאים במילים, הכריזו שייח'ים סופיים: "מה שיכול להיות מבוטא במילים איננו סופיות". כמו שאמר רומי, גדול המשוררים הסופיים: "כשבאה האהבה, אני מתבייש בכל מה שאמרתי אי פעם על האהבה".



 


מאמרים על הסופים 


היסטוריה של הסופים בישראל
התנועה המיסטית באיסלאם שהתחילה במאה ה8 לספירה - לחצו למאמר
המסדר הקאדרי א סלאם בנצרת
מסדר סופי הדוגל בשלום כדרך חיים - לחצו למאמר
הזוויא של השאזלים בעכו
אחד המקומות היפים בארץ, מרכז עולמי של מסדר סופי מרתק - לחצו למאמר
אור על גבי אור - פרקים בתורה הסופית
פרקים מתוך ספר שנכתב עם ראסן מנאסרה, תיאוריה של הסופיות - לחצו לקריאה
אור על גבי אור - התורה הסופית
עוד פרקים מתוך הספר - לחצו לקריאה
המסדר הנקשבנדי בירושלים
שלוחה של הסופים באוזבקיסטן בעלת תרגולות מיסטיות - לחצו למאמר
אום אל פחם
סיפורם של הסופים מהמסדר הריפאי בהר אלכסנדר - לחצו למאמר
דיר אל אסעד - מנזר האריה
סיפור היווסדות הכפר והמערה הקדושה שלידו - לחצו למאמר
מיסטיקה איסלאמית בירושלים
על אתרים קדושים לסופים והמשמעות שלהם - לחצו למאמר
סופים בסכנין
סיפורו של שייח אבו פלסטין והמאמינים בו בסכנין - לחצו למאמר
האור של מוחמד
תפישת האדם השלם באיסלאם ומוחמד כמייצג את האור - לחצו למאמר
העולמות הלא נראים
במקביל אלינו יש עולם אחר ממנו הכל נובע - לחצו למאמר
האמון ונפילת האדם
מה היה צריך להיות תפקידו הטבעי של האדם ומה התקלה שקרתה בהיסטוריה - לחצו למאמר
המיקרוקוסמוס והמקרוקוסמוס
היחס בין האדם לעולם, כמשקפים זה את זה - לחצו למאמר
הכיליון
השלב האחרון בסולם הרוחני המוביל להתמזגות עם האל - לחצו למאמר
אהבה רוחנית
תפקידה של האהבה המחברת אותנו מחדש עם האלוהים - לחצו למאמר
המסע האופקי המוביל אל המסע האנכי
המסע הלילי של מוחמד כסמל למסע רוחני - לחצו למאמר
רבעה אל אדוויה
משוררת האהבה באיסלאם שהתחילה את דרך האהבה - לחצו למאמר
סלמן הפרסי
דמות אגדתית מחברי הנביא שנחשב לאחד מיודעי הסוד - לחצו למאמר
דרווישים בירושלים
על מיסטיקן מטורף בשם בוסטמי שעל שמו רחוב בעיר - לחצו למאמר

מאמרים על הסופים באתר "תרבויות עולמי חוץ לארץ" - לחצו לקישור
הדרווישים המחוללים
הדרווישים הבקטשים
סופים במרכז אסיה
סופים בעולם

 

ספרים על הסופים

העולם הסופי בישראל נחקר על ידי זאב בן אריה - בעל אתר זה, שאף הוציא שלושה ספרים על הנושא, אותם ניתן להזמין בדואר (כתבו לנו מייל ונשלח לכם את הפרטים)

"אור על גבי אור" - מסע בעקבות הסופים.

ספר כללי המספר על הפילוסופיה של הסופים, החלוקה למסדרים, היסטוריה של התנועה, פרק נרחב על הסופים בישראל. הספר נכתב בשיתוף השייח' ראסן מנאסרה

"זאוויה - סיפורו של מסדר סופי - שאזליה יאשרוטיה בישראל".

סיפורו של המסדר השאזלי יאשרוטי אשר נוסד בעכו באמצע המאה ה19 ומונה כיום 4 מליון איש. לאחרונה משפצים הסופים השאזלים את מרכזם ההיסטורי בעכו.

"לאהוב יותר - מסע בעקבות הדרווישים המחוללים

הספר מספר את סיפורו של גלאל א דין רומי - משורר האהבה, שהתחיל דרך זו, וכן סיפורו של גבר ישראלי שהתקבל למסדר, פרק מיוחד על משמעות הריקוד.

 


טיולים בעקבות הסופים - לקבוצות סגורות בהזמנה מראש  


המסע האופקי והמסע האנכי – טיול בירושלים בעקבות המיסטיקה אסלאמית, אלכיפת הסלע, אל אקצא, מרכזים צופים. הזוויא של הנקשבנדים. עלייתו של מחמד לשמיים כסמל למסע רוחני. 
הדרווישים של הגליל – בעקבות המסדר השאזלי הסופי לתרשיחא ולעכו. מסדר הדוגל באהבה וסובלנות, מונה 4 מיליון איש ונוצר כאן בארץ לפני 150 שנה. 

 


רשימת מקורות ללימוד וקריאה על הסופים


The sufi orders in islam. J. spenscer trimingham
The Persian sufis. Cyprian rice
The world of the sufi. Idris shah
The sufis. Idris shah
Sufis of Andalusia. Ibn arabi
In the paradise of the sufis. Nimatulahi
Tales from the masnavi. A.j. arbery
Ibn arabi and tauism
The alchemy of happiness. El ghazzali
Selections of hafiz. Jhon. M. Watkins
The sufi path of love. The spiritual teaching of rumi. William c. chittick
The sufi doctrine of rumi. William c. chittick
Signs of the unseen/ the discourses of rumi. W.m. thackston,jr.
Selected poems from the divan shamsi Tabriz. R.a. Nicholson
Sufi ritual. Ian Richard netton
Sufi saints and shrines in india
Tha masnavi. Rumi. nicholson
The bezels of wisdom. Ibn arabi
Woman called to the path of rumi.reinhertz
Sufi. Expressions of mystic quest. Laleh bakhtiar. Thames and Hudson
Mevlana and the whirling dervishes/ talat sait halmoan
The essence of rumis masnavi/ dr erkan turkman
Two who attained/ fons vitae
I come from behind kaf mountain. Murat yagan
Kebzeh. Murat yagan
Mevlana jelaleddin rumi. Mehmet onder
Teaching of shams tabrizi. Erkan turkman
Quarelling with god. Jennifer ferraro

 


מקורות בעברית על הסופים

הפודה מן הטעות והמוביל אל בעל העוז והמלכות. אלגזאלי. חוה לצרוס יפה.
ההארה , רומי, גיל רון שמע
הרובעיאת של עומאר כיאם. שמעון לוי.
רפואת הסופים, שיח חכים מועינודין ציסטי.
הסופים, אנתולוגיה, שרה סבירי.
המחסום האחרון. ראשד פילד
אותי שיגעה אהבתך, יונוס אמרה. דניס אוזלוו
הדיוואן של רומי. אלכסנדר פייגן.

 

 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו