הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

צבע בנצרות - טיולי דתות, תרבות ורוחניות

משמעות הצבעים והאור בנצרות

בספר יוחנן שבברית החדשה מתואר ישוע כאור העולם. הספר מתחיל בפסוקים הבאים: "בראשית היה הדבר, והדבר היה את האלוהים, ואלוהים היה הדבר, הוא היה בראשית את האלוהים, הכול נהיה על ידו, ומבלעדיו לא נהיה כל אשר נהיה, בו היו חיים והחיים היו אור לבני האדם, והאור האיר בחושך והחושך לא השיגו. ויהי איש שלו מאת האלוהים ושמו יוחנן, הוא בא לעדות להעיד על האור למען יאמינו כולם על ידו, הוא לא היה האור כי אם להעיד על האור, האור האמיתי המאיר לכל אדם היה בא אל העולם, בעולם היה ועל ידו נהיה העולם והעולם לא ידעו" (יוחנן א, 1–10).
גם בהמשך אומר ישוע:
 "אני אור העולם, כל ההולך אחרי לא יתהלך בחשכה כי אור החיים יהיה לו" (יוחנן ה, 12–13).

אור וצבע הם מרכיבים חשובים בשפה ובמחשבה הנוצרית. אור הוא אחת האנלוגיות הטובות ביותר לעולם הרוחני. האור נתפש כבעל שתי ישויות: אור גלוי, שאותנו כולנו מכירים, ואור מיסטי, אור גנוז, שנוצר לפני בריאת העולם, ונגלה רק לאנשים מיוחדים ובמצבים מסוימים. אלוהים ברא את האור ביום הראשון של הבריאה, אבל רק ביום הרביעי ברא את השמש. מכאן שיש עולם נסתר של אורות רוחניים שנברא ביום הראשון, וזה האור שאליו מתייחסים פסוקי הברית החדשה והמיסטיקנים הנוצרים. אור זה הוא ישוע.
האור הראשוני הוא החיים, הלוגוס, הראשית. בתהליך הבריאה הוא מחלק את עצמו לאורות משניים, שכל אחד מהם מצטבע בצבע אחר. ביום הראשון של הבריאה בורא אלוהים את השמים ואת הארץ, אך רק ביום השני הוא יוצר רקיע וקורא לו שמים. מכאן שהשמים שנוצרו ביום הראשון הם רקיעים רוחניים, שאחת הדרכים הטובה ביותר לתאר אותם היא על ידי צבעים. תפישה זו מופיעה בצורה ציורית בחזון יוחנן.
"וכרגע הייתי שם ברוח והנה כסא נראה בשמים ועל הכסא יושב, והיושב מראהו כמראה אבן ישפה ואודם וקשת סביב לכסא ומראיה כעין ברקת, וסביב לכסא ארבעה ועשרים כסאות ועל הכסאות ראיתי את ארבעה ועשרים הזקנים יושבים מלובשים בגדים לבנים ועטרות זהב בראשיהם, ומן הכסא יוצאים ברקים ורעמים וקולות ושבעה לפידי אש בוערים לפני הכסא והם שבעה רוחות האלוהים, ולפני הכסא ים זכוכית כעין הקרח ובתוך הכסא וסביב לכסא ארבע חיות מלאות עינים מלפניהם ומאחוריהם..." (חזון יוחנן ד, 1–9).
"וארא מלאך אחר אביר יורד מן השמים והוא עוטה ענן ועל ראשו כמראה הקשת אשר בענן ופניו כשמש ורגליו כעמודי אש..." (חזון יוחנן י, 1).

ישנם שבעה רקיעים רוחניים, שכל אחד מהם קשור לאחד מצבעי הקשת, או למערכת צבע נוצרית אחרת. צבעים אלו מופיעים בפולחן הסקרמנטים, בלבוש הכוהנים, בליטורגיקה, בבדים המונחים על המזבח, בתורת המגנים (הרלדרי) שהתפתחה בנצרות, באיקונות ובתמשיחי הקיר.
צבעים עוזרים ביצירת דימוי של עולם גבוה יותר. המסתורין הנוצרי הוא מסתורין של מלכות השמים על פני האדמה, הדרמה של ההתגשמות והמלכות העתידה לבוא. הצבעים עוזרים ביצירת אוירה מתאימה, המזכירה קיום מלכות שמים, קיום מלאכי, בעוד הנוצרי חי בעולם הזה.
צבעים קשורים למחזורי הזמן: לשנה, לחודש, לשבוע, ואף ליום, מחזורים שבהם מתרחשת הדרמה הנוצרית של התגשמות הרוח בבשר וחזרתה. בימים שונים בשנה הנוצרית משתמשים בצבעים שונים, אלו הם מחזורים שבהם מוצגת ההתרחשות הקדושה, שמקורה במיסטריות של העולם העתיק.

המחזור השנתי קשור לארבע העונות. הלידה של ישו היא בחורף – בכריסטמס [Christmas]. הצליבה באביב – בפסח. ירידת רוח הקודש לשליחים מתרחשת בקיץ – בשבועות. כל אחת מהעונות, יש לה צבע משלה. חג כל הקדושים, חג כוחות השחור, חל בסתיו, המתאים מבחינת העונה. חג האור, כריסטמס, חל ביום החשוך ביותר בשנה. ההתרחשות הנוצרית מקבילה למחזור עונות השנה.
המחזור החודשי מופיע ב-12 חודשי השנה. כל חודש קשור לחלק בגופו של ישוע, כשבכל השנה בכללותה, עוברים על כל חלקי גופו של המשיח. בנוסף לכך, כל חודש קשור לקדוש מסוים, וכל הקדושים והחודשים ביחד יוצרים את גוף הכנסייה. לכל חודש יש צבע משלו.
במחזור השבועי, ליום ראשון יש חשיבות מיוחדת, ולכל יום הקדשה, ייחוד, וצבע משלו. שבע הוא מספר החותמות של האל, שבעת הרקיעים, המופיעים בחזון יוחנן.
 

 

 

קוד הצבעים של פיוס התמים השלישי

בשנת 1200 לספירה הציג האפיפיור פיוס התמים השלישי קוד של צבע, שהפך לחובה שלוש מאות שנה מאוחר יותר. הצבעים השונים שהורשו בלבוש היו לבן, אדום, ירוק, סגול, שחור, וורוד או זהב, ונודעת להם משמעות מיוחדת:

לבן – צבע הטוהר והתמימות, לבשו אותו בחגים של ישוע, מרים, המלאכים והקדושים שמתו מוות טבעי. לבן היה הצבע הראשון שאומץ על ידי הכנסייה.

אדום – מסמל אש ודם, הוא הצבע של קדושים שמתו על קידוש השם. זהו הצבע של רוח הקודש, של הצלב והשליחים. הצבע האדום מופיע לאורך כל השנה ומסמל ימים מסוימים, למרות שהוא לא נלבש לתקופות ארוכות.

ירוק – מסמל חיים. הירוק נוכח בדרך כלל בימי ראשון, ולאחר חגי האפיפניה והפסח.

סגול – זהו צבע של שקט ושל חזרה בתשובה. סגול נלבש בימי ראשון ובימי שבוע הצום של ההתגלות, בתחילת כל עונה ולפני תקופת צום ועלייה לרגל, מכאן שסגול הוא צבע מקדים, המכוון את האדם לחרטה ולתשובה.

שחור – הוא צבע של אבל ונלבש ביום שישי הטוב, ביום כל הקדושים, ובמיסה למתים.                  

ורוד – מסמל שמחה בין התקופות של חרטה וצום.

זהב – לובשים בימי חג במקום לבן, אדום ואף ירוק, אך לעולם לא במקום שחור.

הליטורגיקה של השנה מתחלפת בין סגול לפני כריסטמס ופסח, לבן, זהב ואדום בכריסטמס ופסח, וירוק לאחר פסח ולאחר כריסטמס. כריסטמס קשור לצבע הלבן. האדוונט – לצבע הסגול. שלוש המיסות בכריסטמס מתוכננות כך שיובילו מהצבעים החשוכים לצבעים הבהירים, בצורה של אדום – זהוב – לבן. בזמן ההופעה – האפיפניה - משתמשים בזהב או באדום ולבן, אלו גם הצבעים המסמלים את הכוכב הזוהר, המוביל את שלושת המלכים אל ישוע. הירוק, מפני היותו ניטרלי, מופיע במותר השנה מחג הפסחא והלאה.

אנו רואים, אפוא, שימוש מסיבי בירוק ובסגול, המתחלפים ביניהם, כשירוק מסמל את השגרה, בעוד שסגול מסמל את ימי החרטה והחזרה בתשובה. ביניהם מופיע מדי פעם אור זוהר, מות: אדום – זהוב - לבן.

 
צבעים ומשמעותם - לחצו על הכותרת לקישור למאמר
צבע בהיסטוריה
משמעות של צבע באיסלאם.
משמעות של צבע בנצרות.
צבע בציורי איקונין
משמעות של צבעים בתורת המגינים של ימי הביניים - הרלדרי
משמעות צבעים ביהדות.
התייחסות לצבעים ביהדות
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו