הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

קדושי המסדר - טיולי דתות, תרבות ורוחניות

השייח'ים הגדולים של המסדר יאשורטיה בעכו
 
עלי נור א דין יאשרוטי - לחצו למאמר מלא
מייסד המסדר השאזלי יאשרוטי והשייח' הראשון שלו, הגיע לעכו באמצע המאה ה19 וחי בה עד גיל מופלג. מת בשנות ה90 של המאה ה19 שהוא בן מאה ושמונה ונקבר בזאוויה שאותה הקים בעכו.
 
פטימה יאשרוטי
בתו של עלי נור א דין יאשרוטי, נולדה לו כשהיה בן מאה! מגיל צעיר קיבלה חינוך כסופית ולימים נהייתה לאחת הנשים המלומדות בנושא הסופיות בעולם. כתבה ספרים על הסופיות ובהם ספרים על תולדות המסדר ועל אביה. נחשבת לקדושה בת זמננו. מתה בשנות השמונים של המאה ה20. בספרנו מצוטטים קטעים מספריה על תולדות המסדר

חייה של סעידה פטימה
סעידה פטימה, בתו של עלי נור א-דין יאשרוטי, נולדה בעכו בשנת 1891 כשאביה היה כבר בן מאה. היא חונכה על ידי אביה באופן מיוחד כדי שבבוא היום תהיה סופרת ותכתוב את דברי הימים של המסדר. כמו בחצרות החסידים שבהם ילדי הצדיק מוכשרים לייעודם, להיות ממשיכי השושלת, כך במסדרי החסידות הסופים באסלאם ילדי השיח' מוכשרים בתהליך חניכה מיוחד, שעליו מפקח השיח' בעצמו, שמטרתו להביאם למלא את ייעודם בעולם. לימים הפכה סעידה פטימה לסופרת המסדר, וכתבה כמה ספרים הן על הפילוסופיה הסופית והן על תולדות חייו של אביה ועל פועלו. בין השאר היא כתבה מעט על חייה שלה. לפניכם מובאות מספר ציטטות מתורגמות מתוך כתביה של פטימה יאשרוטי על חייה. לימים היא עברה לביירות ונודעה כאחת המלומדות החשובות ביותר בעולם לנושא הסופים. היא מתה בשנות ה-80 של המאה ה-20.
 "נולדתי ב-1891 וגדלתי בזאוויה של אבי – של המסדר השאזלי יאשרוטי בעכו, פלסטין. כשנולדתי אבי היה בן מאה, ואירוע זה גרם להרבה חגיגות בביתנו ובזאוויה, מפני שלאבי לא היו הרבה ילדים שנשארו בחיים. הוא עבר לעולם הבא כשהייתי רק בת שמונה. הייתה אישה בזאוויה שלנו שנחשבה על ידי כולם כצדקת. כשאימי ילדה אותי, אבי הלך אליה ואמר "ברצוני שתתני לי שם מבורך עבור הילדה שזה עתה ניתנה לי". הצדקת ענתה: "אין שם אציל יותר מזה של סבתך סעידה פטימה אל זהרה, בתו של הנביא". וכך קיבלתי את השם האציל הזה".
 "הדמיון הפיזי לאבי תמיד היה לי מקור שמחה וגאווה. יש לי אותה צורת פרצוף, אותן עצמות לחיים, אותם תווי פנים ואף, ואותו מרקם בהיר. הידיים שלי, עם אצבעותיהן הארוכות וצבען הבהיר הן ירושה ממנו. כל מי שראה אותי כילדה ידע שאני בתו של השיח' בשל הדמיון הרב בינינו".
 "הזאוויה בעכו הייתה מקום מפגש לאנשי לימוד ודת, מקום של סופיזם וגנוסטיות. מאז שעיניי ראו אור יום מצאתי עצמי חיה בין אותם אנשים מלומדים ומשתתפת במעגלי לימוד, בייעוץ רוחני, בפגישות של מלומדים ואנשי חוק. אבי העטיר עליי מטובו, ועל ידי נדיבותו נתן לי  חינוך שהדגיש לימודי דת וסופיזם ושכלל ידע פנימי וחיצוני. כך הוא הושיבני במעגלי הלימוד הסופי, בהם הוא דיבר ובהם השתתפו התיאולוגים המלומדים ביותר. התחלתי לעשות זאת על בסיס קבוע כשהייתי בת ארבע והייתי הילדה היחידה והאישה היחידה שהקדישה עצמה לשיעורים כגון אלו. אבי היה מודע היטב לכך שהוא עומד לעזוב אותי ואת אחותי לבדנו בעולם והוא רצה שאתחיל את החיפוש אחר מסתרי הדת והסופיות, חיפוש אליו חיי יוקדשו בעתיד. זה מסביר את תשומת הלב הלא רגילה שבה הוא הדריך אותי כלפי מחוזות אלו".



.
איברהים יאשרוטי
שייח' איברהים הנהיג את המסדר מ-1902 ועד 1922. מי שנועד לרשת את מקום אביו היה בן אחר שנפטר, ולכן אברהים נקרא למשימה שלא יועד אליה מראש. הוא היה מקורב לבריטים שכבשו באותה תקופה את ארץ ישראל, והמסורת של קרבה למערב נשארה במשפחה. לא רחוק מביתו עמד בית תמחוי גדול שנועד לכלכל את עניי עכו. המסדר באותה תקופה היה בעל אופי חקלאי ברובו, וחלק גדול מהאנרגיה כוונה לגידול גידולים חקלאיים ולהאכלת ההמונים. בתקופת מלחמת העולם הראשונה, שבמהלכה שרר רעב בחלקים גדולים של הארץ ובצפת הסמוכה מתו אלפים ברעב, היה למסדר השאזלי בראשותו של אברהים יאשרוטי תפקיד חשוב בסיפוק צורכי האוכלוסייה בעכו ובסביבתה. בלי אוכל אי אפשר לעסוק ברוח, זאת גרס אברהים יאשרוטי, שהיה איש מעשה וראה עצמו בתפקיד משרת הקהילה
 
אל האדי יאשרוטי
השייח' השלישי של המסדר השאזלי יאשרוטי, הנהיג את המסדר במשך קרוב לשישים שנה בתקופה סוערת משנות העשרים של המאה העשרים ועד לשנות השמונים של המאה ה20. העביר את מרכז המסדר לביירות בזמן מלחמת השחרור, נודע כבעל אישיות חזקה, לאחר מותו נקבר בעכו.
"הוא היה אדם שלא פחד משום דבר. אמר מה שחשב וחתך דברים. תכונתו הבולטת ביותר הייתה החוזק, העוצמה. הוא היה מקובל על כל תושבי הגליל. פעם אחת היה ריב בחורפיש בין נוצרים לדרוזים על אדמה שהנוצרים רצו להקים עליה כנסייה. שיח' אל האדי נקרא לבוררות. על מה הריב? הוא שאל, ובו במקום נתן חמישה דונם אדמה מרכושו הפרטי לנוצרים להקמת הכנסייה". שייח' אחמד יאשרוטי, בנו של אל האדי

 
דוקטור אחמד יאשרוטי
השייח' הנוכחי של המסדר השאזלי יאשרוטי. גר ברבת עמון. נולד ב1928 וגדל בעכו, למד משפטים בקהיר ונהיה שייח' המסדר בשנות השמונים של המאה העשרים
אחמד יאשרוטי, מנהיג המסדר השאזלי יאשרוטי, הוא פרופסור למשפט בינלאומי. הוא שימש כעורך דינו הפרטי של המלך חוסיין, וכן כיועץ משפטי לממשלת ירדן. זהו אדם בעל השכלה וחינוך מערביים, משכיל ומרשים, שהנהיג מודרניזציה באורחות המסדר, כולל, למשל, ביטול חובת לבישת הרעלה לנשים. אחמד יאשרוטי עזב את ישראל במלחמת העצמאות בהיותו נער כבן 18. הוא זוכר היטב את שנותיו כנער בארץ. אחמד הוא זה שהחליט על הבנייה המחודשת של המרכז השאזלי בעכו. בשנות ה-80 של המאה ה-20 נקבר אביו, שיח' אל האדי יאשרוטי, במרכז בעכו, ובבוא היום גם הוא ייקבר לידו. בינתיים הוא עושה הכל לחידוש המרכז ההיסטורי של המסדר למען המשך מסורת אבות.

לטיף יאשרוטי
אחיו של אל האדי יאשרוטי, יליד 1916 למד רפואה, היה רופא ומנהל בבית חולים בחיפה, לימים בי"ח רמב"ם. לאחר מכן שימש רופא בארצות המפרץ והתעשר, תרם למוסדות בארץ, כולל יהודיים, מקפיד, למרות גילו המתקדם, לבקר בארץ מדי שנה.

 
דוקטור עלי יאשרוטי.
בנו של דוקטור אחמד יאשרוטי והשייח' המיועד של המסדר השאזלי, שחי 13 שנה במערב, כיום מתגורר בירדן ומנהל את המסדר ביחד עם אביו מעמאן.
עלי יאשרוטי, דוקטור לביוכימיה שחי שלוש עשרה שנה בארצות הברית. גם הוא אדם משכיל ומרשים מאוד. לפי מסורת השאזלים יאשרוטים, פרופסור אחמד יאשרוטי כיום ודוקטור עלי יאשרוטי בעתיד, הם התגלמות האדם השלם, האור של מוחמד, והם שמגלמים את מוחמד. העולם של המאה ה-21 אולי שינה פניו: יש לנו היום אייפודים, אינטרנט, פלאפונים, ודוקטור עלי יאשרוטי יודע להשתמש בהם לא פחות מאיתנו, אך המסתורין של חיי אנוש ושל הדת נשאר בלתי מפוענח, כפי שהיה פעם, אלא אם כן יש לך מורה שיכול לפתוח את הדלת. העולם השתנה, והאסלאם כדרך רוחנית לא השתנה, אולם עליו להתאים את עצמו לזמננו.

שאלתי את השיח' דוקטור עלי יאשרוטי, כשנפגשנו בירדן לאחרונה.
"כיצד ניתן לראות את פעולתו של אלוהים בעולם?", הוספתי על שאלתי, "אני מאמין שיש יד מכוונת, אך כיצד אוכל לראותה בפעולתה? אני רוצה להאמין בכך, אך אני צריך הוכחה".
דוקטור עלי יאשרוטי קלט מיד שאני שואל את השאלה מתוך הכאב שלי, ולא כקריאת תגר אינטלקטואלית, וענה לי בהתאם:
"מה שאתה צריך לעשות זה לראות מעבר לתופעות, מעבר למה שנראה על פני השטח. על פני השטח אתה באמת צודק, הרבה פעמים צדיק ורע לו ורשע וטוב לו. אבל זה לא סוף הסיפור. דברים קורים בגלל סיבות מסוימות שלפעמים לוקח שנים רבות עד שהן מגלות את עצמן. אני לדוגמה, נאלצתי בניגוד לרצוני לחיות שלוש עשרה שנים בארצות הברית. באתי לזמן קצר ונשארתי זמן רב, ואתה חושב שהתקופה עברה עליי בקלות? אבל רק היום אני רואה את הסיבה לכך. אם תסתכל מעבר לתופעות תגלה שיש צדק בעולם ודברים אינם כפי שהם נראים במבט ראשון".
 הייתה זו שיחה מנחמת בין שני גברים שמתחברים לאנושיות שבתוכם. כמה משפטים קצרים שהכילו עולם ומלואו, והמשכנו הלאה. הקרמה איננה חוק יבש של סיבה ותוצאה, אלא היא נוגעת באושיות של הצדק ושל האמונה האנושיים. הסופים מוסיפים לחוק הקרמה הקר את האהבה והקבלה, ועל ידי כך מרככים ומקדשים את החוק הנוקשה, ומעבירים אותו ממחוזות המתמטיקה למחוזות הנפש של האדם.




 
מאמרים על המסדר השאזלי יאשרוטי
זאוויה בעכו כללי
מבנה הזאוויה
עלי נור א דין
קדושי המסדר
חיים בזאוויה
 
מאמרים על עכו לחצו לקישור
עכו מבוא כללי
מסגד אל גזאר
בהאים בעכו
זאוויה בעכו

 
מאמרים על הסופים באתר "תרבויות עולמי חוץ לארץ" - לחצו לקישור
הדרווישים המחוללים
הדרווישים הבקטשים
סופים במרכז אסיה
סופים בעולם
 
מאמרים על הסופים ב"תרבויות עולמי ישראל" - לחצו לקישור
שיעורי סופיזם
סופים בישראל
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו